1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszertan

A társadalmi jelenségek kutatása

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 371 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-788-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szociológus szerzőpáros bevezető jellegű, olvasmányos tankönyve a társadalomtudományos kutatás teljes menetét mutatja be az egyetemi hallgatók, valamint a tudományos megismerés iránt érdeklődő laikusok számára. A könyv mind a kvantitatív, mind a kvalitatív adatgyűjtési eljárásokat ismerteti, így a megfigyelést, az interjút, a fókuszcsoportot, a kísérletet, a szociometria és a kérdőív technikáját is részletesen bemutatja. Ezen túlmenően etikai és jogi kérdéseket, a felmérés szervezéséhez szükséges gyakorlati tudnivalókat, az adatfeldolgozást és a kutatási beszámoló elkészítését és marketingjét is tárgyalja. A szerzők külön hangsúlyt fektettek arra, hogy a könyv lehetőleg egy nagyobb lélegzetű kutatás megtervezésén, végrehajtásán és az adatok elemzésén haladjon végig. A kiadvány kihasználja az internet adta lehetőségeket, s számos további információt tesz az olvasó számára a weben keresztül elérhetővé. Minden fejezet végén talál az olvasó ajánlott szakirodalmat, valamint az egyes... Tovább

Fülszöveg

A szociológus szerzőpáros bevezető jellegű, olvasmányos tankönyve a társadalomtudományos kutatás teljes menetét mutatja be az egyetemi hallgatók, valamint a tudományos megismerés iránt érdeklődő laikusok számára. A könyv mind a kvantitatív, mind a kvalitatív adatgyűjtési eljárásokat ismerteti, így a megfigyelést, az interjút, a fókuszcsoportot, a kísérletet, a szociometria és a kérdőív technikáját is részletesen bemutatja. Ezen túlmenően etikai és jogi kérdéseket, a felmérés szervezéséhez szükséges gyakorlati tudnivalókat, az adatfeldolgozást és a kutatási beszámoló elkészítését és marketingjét is tárgyalja. A szerzők külön hangsúlyt fektettek arra, hogy a könyv lehetőleg egy nagyobb lélegzetű kutatás megtervezésén, végrehajtásán és az adatok elemzésén haladjon végig. A kiadvány kihasználja az internet adta lehetőségeket, s számos további információt tesz az olvasó számára a weben keresztül elérhetővé. Minden fejezet végén talál az olvasó ajánlott szakirodalmat, valamint az egyes témákat érintő szépirodalmi hivatkozásokat és filmajánlásokat azzal a céllal, hogy a bemutatni szándékozott eljárás vagy gondolatmenet az irodalom és a mozgókép segítségével még érthetőbbé váljon. Vissza

Tartalom

KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 13
I. Rövid bevezetés 15
BEVEZETÉS 17
1. A társadalomtudományok szerepe és célja 18
1.1. Már megint az ókori görögök 18
1.2. A kutatások célja 19
1.3. A kutató felelőssége 21
2. Mitől mondható tudományosnak a megismerés? 22
2.1. Mágikus világmegismerés 22
2.2. Hétköznapi tudás - tudományos tudás 23
2.3. Társadalomtudományos objektivitás 25
2.4. Az áltudományos tudás 26
2. 5. Művészet vagy tudomány 26
3. Néhány látszólagos ellentétpár 29
3.1. Keleti és nyugati megismerés - kis kitérő 29
3.2. Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek 30
3.3. Alapkutatás - alkalmazott kutatás 30
4. Kinek ajánljuk ezt a könyvet? 30
5. Miről szólnak a következő fejezetek? 31
6. Az előszó utószava 32
6.1. Előítéleteink 32
6.2. Ki vagyok én? Hol vagyok én? 32
FÜGGELÉK 33
II. a kutatás megtervezése és előkészítése 39
II. 1. A KUTATÁS KONCEPTUÁLIS ALAPJAI 41
1. Bevezetés 41
2. A kutatás indítékai 41
2.1. Személyes indítékok 42
2.2. Alapkutatás 43
2.3. Alkalmazott kutatás 43
2.4. Alapkutatás - alkalmazott kutatás 44
3. A vizsgálatok főbb céljai 45
3.1. Felderítő jellegű kutatások 45
3.2. Leíró kutatások 45
3.3. Magyarázó kutatások 46
4. A vizsgálatok típusai idődimenzió szempontjából 47
4.1. Keresztmetszeti vizsgálatok 47
4.2. Longitudinális, avagy időben egymást követő vizsgálatok 47
5. A kutatási probléma megfogalmazása 48
6. Hipotézis felállítása 49
6.1. Lehet-e elmélet és hipotézis nélkül kutatni? 50
7. Egy kis kitérő: a mintavétel 51
8. A kutatási módszer kiválasztása 51
8.1. Kvalitatív kutatások 51
8.2. Kvantitatív kutatások 52
8.3. Előnyök és hátrányok - melyik módszert válasszuk? 53
9. Konceptualizáció 54
9.1. Dimenziók 54
9.2. Indikátorok 55
10. Elemzési egységek 55
11. Operacionalizáció 55
12. A konceptualizáció szerepe a szociális munkában 56
13. A kutatások buktatói 57
13.1. Az individuális tévkövetkeztetés 57
13.2. Az ökológiai tévkövetkeztetés 57
13.3. Redukcionizmus 58
13.4. Megbízhatóság 58
13.5. Érvényesség 58
FÜGGELÉK 58
n. 2. MINTAVÉTEL 63
1. Bevezetés 63
2. Véletlen mintavétel 64
3. Véletlen mintavétel a gyakorlatban 65
4. Az egyszerű véletlen mintavétel logikája 66
5. A nem véletlen mintavétel 66
6. Mintavétel a szociális munkában 68
FÜGGELÉK 68
II. 3. ADATGYŰJTÉS 72
1. Bevezetés 79
2. Mintavétel a gyakorlatban 73
2.1. Mintavétel vagy teljes körű lekérdezés? 73
2.2. Mintavétel a gyakorlatban 74
2.3. A minta nagysága 75
3. A kérdőívek típusai 76
3.1. Az önkitöltős kérdőív 76
3.2. Kérdezőbiztos segítségével kitöltött kérdőív 79
3.3. Telefonos lekérdezés 79
3.4. Kérdőívek elektronikus úton 80
4. Kérdőívek a szociális munkában 80
FÜGGELÉK 81
II. 4. TÁRSADALOMKUTATÁS A GYAKORLATBAN 85
1. Bevezetés 85
2. A munkatársak 85
2.1. Csoportos munka 86
2.2. Az interjúkészítők és kérdezőbiztosok felkészítése 86
2.3. Más partnerek 90
3. A kutatási terv 91
3.1. Egy konkrét kutatási terv 92
4. A helyszín 95
4.1. Utazás 96
4.2. Szállás 97
4.3. Étkezés 97
4.4. Logisztika - a kutatásszervező 97
4. 5. Levél a helyszínre 98
5. A mérőeszköz 98
FÜGGELÉK 100
II. 5. ETIKAI ÉS JOGI KÉRDÉSEK 103
1. Bevezetés 103
2. Jogszabályok 103
3. Etikai szabályok 104
4. Néhány gyakori kérdés a kutatómunkával kapcsolatban 105
4.1. Szabad-e beavatkozás nélkül kutatni? 105
4.2. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk? 105
4.3. Szabad-e valótlant közölni? 106
4.4. Becsaphatjuk-e megbízónkat? 107
4. 5. Honnantól csalás és meddig kegyes hazugság? 107
4. 6. Milyen határidőre kell elkészülnünk? 107
4.7. Kell-e tájékoztatnunk a kutatás alanyait vizsgálatunk
eredményeiről? 107
4. 8. Mit tegyünk azokkal a hipotézisekkel, amelyeket nem
tudtunk igazolni? 108
5. Néhány létező etikai normarendszer 108
5.1. Az Amerikai Szociológiai Társaság (ASA) Etikai kódexe 109
5.2. Az Amerikai Antropológiai Társaság (AAA) Etikai kódexe 109
5.3. A szociális munka etikai kódexe Magyarországon 109
FÜGGELÉK 110
II. adatgyűjtés 113
BEVEZETÉS 115
III. 1. A megfigyelés 116
1. Bevezetés 116
2. A megfigyelés mint módszer 117
3. Diszciplínák határán (antropológia, néprajz, szociológia) 118
4. Gyakorlati munka a terepen 119
4.1. A terep kiválasztása 119
4.2. Biztosan alkalmazhatjuk-e a megfigyelés módszerét? 120
4.3. Hogyan határolható be az adott helyszín? 120
4.4. Mit tudunk az eredeti helyszínről,
és milyen kapcsolatban vagyunk az ott élőkkel? 121
4.5. Hogyan juthatunk el a helyszínhez? 122
4.6. Milyen etikai és jogi kérdések merülnek fel a terepen? 124
4.7. Mit mondjunk el a kutatás résztvevőinek a kutatásról? 126
4.8. Milyen sztereotípiák élnek bennünk azokról
az emberekről, akiket a helyszínen találunk? 127
4.9. Hogyan alakíthatunk ki kapcsolatokat a terepen élőkkel? 127
5. A megfigyelés technikája 128
5.1. Mire fókuszálunk? Mit figyeljünk meg? 128
5.2. Az informátorok 129
5.3. A helyszín megfigyelése 130
5.4. Megfigyelés és részvétel 130
5.5. Láthatatlanná válni 132
5.6. Érzelmeink kezelése 133
5.7. Jegyzetek készítése a terepen 134
5.8. Megfigyelés és mérhetőség 135
6. Amikor már eljöttünk a terepről 136
6.1. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk? 136
6.2. Mit mondhatunk el a kívülállóknak? 137
6.3. Elhagyni a terepet 137
7. Megfigyelés a szociális munkában 139
FÜGGELÉK 139
III. 2. AZ INTERJÚ 142
1. Bevezetés 142
2. Az interjúkészítés célja 142
3. Az interjúk típusai 143
3.1. Spontán interjú 143
3.2. A strukturált interjú 144
3.3. Kevert típusú interjú 145
3.4. Az életútinterjú 147
3.5. A mélyinterjú 148
3.6. A fókuszcsoport 149
3. 7. Első interjú a szociális munkában 149
3.8. Interjú és kérdőíves adatfelvétel kapcsolata 150
4. Az interjú előkészítése 151
4.1. Az interjúvázlat készítése 151
4.2. Eltérés az interjúvázlattól 153
5. Az interjú készítése 154
5.1. Az interjú ideje 156
5.2. Az interjú kezdete 156
5.3. A kérdések 158
5. 4. A körülmények és a helyszín 162
5. 5. Az interjúhelyzet kezelése - nem várt események 164
5.6. Nonverbális információk az interjúkészítés során 165
5. 7. Az interjú befejezése 166
6. Mit kezdjünk az interjúval? 166
6.1. Az interjú elemzése és értelmezése 166
FÜGGELÉK 167
III. 3. A KÉRDŐÍVES ADATFELVÉTEL 173
1. Bevezetés 173
2. Előzetes információk 173
3. A kutatási feladat operacionalizálása 175
4. A kérdések típusai 175
4.1. Nyitott és zárt kérdések 175
4. 2. Kérdések a megjelölhető válaszlehetőségek száma szerint 178
4. 3. Kérdések az irányultság szerint 180
4.4. Indexek és skálák 181
5. A kérdőívszerkesztés általános szabályai 185
6. A kérdőív felépítésével kapcsolatos szabályok 189
7. Az adatgyűjtés szempontjai 191
7.1. Etikai kérdések 192
7.2. A kérdezés szabályai 193
8. Kérdőívek a szociális munkában 197
FÜGGELÉK 197
III. 4. A FÓKUSZCSOPORT 202
1. Bevezetés 202
2. Előnyök és nehézségek 202
3. A résztvevők 204
4. A fókuszcsoport lezajlása 204
5. A fókuszcsoport rögzítése 205
6. Fókuszcsoport a szociális munkában 206
III. 5. KÍSÉRLET 209
1. Bevezetés 209
2. A kísérletezés lényege 209
2.1. Oksági összefüggések keresése 209
2.2. A hiba 211
3. A kísérletek típusai 211
4. A kísérletezés módszertani problémái 213
4.1. Módszertani problémák 213
4.2. Etikai problémák 214
5. Kísérlet a szociális munkában 216
FÜGGELÉK 216
III. 6. SZOCIOMETRIA ÉS KAPCSOLATI HÁLÓ 219
1. Bevezetés 219
2. A szociometria módszere 219
2.1. A kérdezés 220
2.2. Adatfelvétel és instrukciók 221
2.3. A válaszok feldolgozása 223
2.4. Az elemzés 225
3. A szociometria alkalmazása és korlátai 227
3.1. A szociometria korlátai 227
3.2. A szociometria alkalmazásának területei 227
3.3. Szociometria számítógépes hálózattal támogatva 228
3.4. Emberek hálózatban - WiW (WhoisWho) 229
3.5. A genogram 230
5. Szociometria a szociális munkában 230
FÜGGELÉK 231
III. 7. ADATGYŰJTÉS BEAVATKOZÁS NÉLKÜL 234
1. Bevezetés 234
2. Lehetséges adatforrások 235
2.1. Statisztikai adatok másodlagos elemzése 235
2.2. Szövegek elemzése 237
2. 3. Nem szöveges információk elemzése 240
3. Zárógondolat 246
FÜGGELÉK 246
IV. ADATFELDOLGOZÁS ÉS -ELEMZÉS 251
BEVEZETÉS 253
IV. 1. AZ ADATOK ELŐKÉSZÍTÉSE 254
1. Bevezetés 254
2. Változók 254
2.1. A mérési szintek 254
2.2. Numerikus és kategoriális változók 255
3. Adatrögzítés 256
3.1. A kódolás 256
3.2. Az adatfájl előkészítése 259
4. Adattisztítás 260
4.1. A kérdőívek ellenőrzése 260
4.2. A digitális adatfájl tisztítása 262
FÜGGELÉK 263
IV. 2. EGYSZERŰBB ELEMZÉSEK 266
1. Bevezetés 266
2. A változók belső szerkezete - gyakoriságok 266
3. Mérőszámok 269
3.1. A középérték mérőszámai 269
3.2. A szórás 270
4. Változók közötti kapcsolat - a hipotézisvizsgálat 270
4.1. Kereszttábla-elemzés 272
4.2. Vegyes kapcsolat 276
4. 3. Vissza a kereszttáblákhoz 276
FÜGGELÉK 279
IV. 3. MIT KEZDJÜNK A „PUHA" ADATOKKAL?
- INTERJÚK ELEMZÉSE 282
1. Bevezetés 282
2. Strukturált elemzés 282
2.1. Az interjú leírása 282
2.2. Az adatok rendszerezése 286
2.3. Kódolás, standardizálás, összehasonlíthatóság 288
3. Esettanulmány 292
FÜGGELÉK 298
V. A kutatás lezárása és utóélete 301
1. Bevezetés 303
2. A kutatási beszámoló elkészítése 303
2.1. Az írás folyamata 303
2.2. Adatok és elemzési eredmények prezentálása 309
2.3. Az elemzési eredmények közlésének formai
és stilisztikai szabályairól 312
2.4. Kinek írunk? 318
3. A kutatás marketingje 321
3.1. A sajtó (média) használata a kutatás prezentálására 322
3.2. Az internet használata 324
3.3. Más megoldások 325
4. Zárszó 327
FÜGGELÉK 328
VI. Irodalomjegyzék 331
függelékek 335
„A" függelék - a kódolás 337
„B" függelék - változók kialakítása többválaszos kérdés esetében 341
„C" függelék - a változó jellemzőinek meghatározása 343
„D" függelék - az adattisztítás 348
„E" függelék p az egyszerű véletlen mintavétel logikája 351
„F" függelék - A Hátrányos helyzetűek a közoktatásban
című vizsgálat kérdőíve 357
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem