1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszerek a középiskolai földrajztanítás továbbfejlesztéséhez

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-176-573-3
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52849. Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A technikai fejlődés eredményeként a világ térben és időben összezsugorodott. A rádió útján perceken belül hírt kaphatunk vulkáni kitörésekről, pusztító szélviharokról, árvizekről,... Tovább

Előszó

A technikai fejlődés eredményeként a világ térben és időben összezsugorodott. A rádió útján perceken belül hírt kaphatunk vulkáni kitörésekről, pusztító szélviharokról, árvizekről, tankhajó-katasztrófákról és sok-sok más földrajzi és nem földrajzi jelenségről. A jelenségekről nem csak értesülhetünk, hanem jelentős részüket a tv útján szinte azonnal, történésükkor szemlélhetjük is. A nagy sebességű repülőgépek órákon belül szállítják utasaikat a Föld egyik pontjáról a másikra. Turistaként modern karavánok járják a világot, hogy megismerkedjenek a szomszédos és távoli országokkal, pihenjenek, szórakozzanak. A gyarmati rendszer felbomlásával, az életigények növekedésével a világpiac igazán világpiaccá vált. Minden ország igyekszik politikai, gazdasági, kulturális kapcsolatait kiépíteni minél több állammal. Ez eredményezi, hogy különböző áruk és szakemberek tömege van állandóan úton egyik államból a másikba. Széles néprétegek ismerkednek meg olyan árucikkekkel, melyeknek termelési, előállítási helyéről, körülményeiről soha semmit sem hallottak. A fenti - közel sem teljes - felsorolás világosan mutatja, hogy tömegesen és állandó jelleggel kapunk olyan információkat, melyek felfokozzák az érdeklődést a földrajz és a vele rokon tudományok iránt. A földrajzi ismeretek szerzése igényünké válik. A földrajznak és a vele rokon földrajztudományoknak a jelentősége napról napra az élet minden területén növekszik. Az új gimnáziumi tanterv és a fakultáció bevezetésével a földrajzi ismeretszerzés lehetőségei részben csökkentek, részben jelentős mértékben kitágultak. Ha azt vesszük figyelembe, hogy az új tanterv bevezetése előtt a gimnázium három első osztályában tanítottunk földrajzot - 2 + 2 + 2 órában -, most pedig csak a két első osztályban - heti kettő, illetve három órában -, akkor valóban csökkent. De ha abból indulunk ki, hogy az új tantervvel egy időben a fakultáció is bevezetésre került, és ez lehetővé teszi, hogy a földrajz iránti fokozottabb érdeklődést tanúsító tanulók harmadik és negyedik osztályban is - választás útján - heti kettő, illetve három órában tanulhatnak földrajzot, akkor a lehetőségek nagymértékben bővültek. Vissza

Tartalom

Bevezetés .......................................5
I. Tudásszintmérés - felzárkóztatás .......................7
A tudásszintmérés szükségessége ..............................................................................7
A szintmérés megíratásának időpontja.......................................................8
A szintmérés előkészítése .............................................................................8
A szintmérés anyaga............................................................................10
A tudásszintmérő feladatlapok összeállítása ................................................15
A tudásszintmérő feladatlapok javítása és értékelése ..................30
A feladatlapok adatainak feldolgozása ......................................................31
A feladatlapok eredményeit összesítő kimutatások tanulmányozása és a következtetések levonása ............................................................31
A felzárkóztatás megtervezése és szervezése ................................................33
Felzárkóztatási terv földrajzból az 1981/82-es tanévre ..................34
A felzárkóztató csoportos foglalkozások vezetése............................36
II. A tanórán kívüli földrajzi ismeretszerzés fő szervezési kerete:
a földrajzi diákkör (szakkör) ..............................................................................38
A) Hogyan szervezzük és működtessük a földrajzi diákkört?............38
a) A diákkör szervezésének célja, értelme, haszna a tanár és
diák számára ......................................................................................................38
b) Ki lehet a diákkör tagja?..............................................................................41
c) A diákkör vezetősége....................................................................................42
d) A diákkör munkaterve....................................................................................43
B) Elméleti foglalkozásúak a földrajzi diákkörben....................................44
Szervezést problémák a diákköri foglalkozások előtt........................44
Kik tarthatnak diákköri foglalkozásokat? ................................................45
A diákköri előadások témája ..............................................................................45
Az előadások formái és az előadók felkészítése ....................................47
Az előadások megtartása ....................................................................................48
Nyilvános diákköri foglalkozások ...............................................49
Csillagászati foglalkozások.........................................................50
C) A tanulmányi versenyek helye a tanórán kívüli ismeretek szerzésében ..................................55
A tanulmányi versenyek formái .......................................55
1. Házi versenyek................................................................................56
2. Rádiós versenyek................................................................................................59
3. Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek (OKTV-k) 60
D) Gyakorlati jellegű tevékenység a diákkörben ....................................76
III. A szaktantermi folyosó hasznosítása a tanórán kívüli föld- 86
rajzi ismeretszerzésben..............88
A Földrajzi Híradó .............................................................................99
Magyar tájak és magyar falvak ........................................................................100
A folyosói vitrinek szerepe az ismeretszerzésben....................................102
A villany táblák szerepe a tanult anyag begyakorlásában ............104
A mágneses tábla a szaktantermi folyosó állandó jellegű eszköze
A földrajzi jellegű kiállítások sokoldalúan segíthetik a tanórán
kívüli földrajzi ismeretek szerzését ............................................................104
A turistatérképek folyosói elhelyezése ............................................................107
A szaktantermi folyosó nevelő jellegű eszközei ....................................108
Felhasznált forrásmunkák jegyzéke ........................................................................109

Halász János

Halász János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Halász János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem