Előszó
Azok a látogatók akik felkeresték a Czóbel házaspárt, rendszerint Czóbelhez mentek. Vele akartak találkozni, beszélni, az ő műveit csodálták, az ő személyét rajongták körül. Csak néhány,...
Tovább
Előszó
Azok a látogatók akik felkeresték a Czóbel házaspárt, rendszerint Czóbelhez mentek. Vele akartak találkozni, beszélni, az ő műveit csodálták, az ő személyét rajongták körül. Csak néhány, rendszeresen visszatérő vendég, meg a szentendrei és párizsi művészbarátok - és persze Czóbel - kísérték figyelemmel Modok Mária munkásságát, mert érezték, tudták, hogy "a Modok" semmivel sem érdektelenebb festő, mint Czóbel.
Ennek a kisszámú, de elsőrangú publikumnak az érdeklődése és megbecsülése fontos támasza volt Modok Máriának, mert igen ritkán lépett műveivel a közönség elé, keresett igazolást és elismerést művészi törekvésére, alkotásaira.
Modok Mária kitűnő emberi tulajdonságai: végtelen szerénysége, mindennemű szerepléstől és hivalkodástól való őszinte tartózkodása révén maga is hozzájárult férje művészi egyéniségének előtérbe emeléséhez.
Egyszerre volt kitűnő művész és nagyszerű művészfeleség.
Modoknak ezt a kettős hivatást betöltő képességét maga Czóbel is talán csak akkor érezhette igazán, amikor a hiányát tapasztalta, mert Modok élete már csaknem pusztán fizikális jelenlétre szorítkozott a hosszú és súlyos betegség miatt.
Talán harmonikus együttélésükben női disztingváltsággal, megértő bölcsességgel kialakított visszahúzódó - csak szűkebb baráti körben feloldódó - életvitelre volt szüksége Modok Máriának, hogy festőként megőrizze önállóságát az elementáris erejű, szuggesztív hatású Czóbel mellett. Művészetének becsülői, értékelői éppen ennek a Czóbel befolyásától mentes festészetnek a megteremtését tartják legfontosabb erényének.
Vissza