Előszó
E könyvecske a Fővárosi Pedagógiai Intézel „bűnmegelőzési koncepciójának és cselekvési programjának" részeként született, segítségül ahhoz a tanfolyamhoz, amelyet az 1998/99-es tanévben két alkalommal, s majd a további tanévekben még remélhetően több alkalommal is megtartunk. A tanfolyamon számos, a devianciával, a fiatalkori bűnözéssel, a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos ismeretet szerezhetnek, különféle nézőpontból szemlélve e kérdéskört. Tudjuk hogy az iskolai mindennapokban jelentkező számos probléma, a devianciába hajló "másság" kezelése, a tanulók néha furcsa, érthetetlen viselkedése, azok okainak felismerése, az érzelmi gubancok bogozása, nehéz helyzeteket teremt. Sokszor átláthatatlannak és megoldhatatlannak érezhetjük azokat a feladatokat, amelyekkel szembekerülünk. Ez a szöveggyűjtemény azt a szakirodalmi tájékozódást kívánja segíteni, amelytől remélhetjük, hogy kicsit jobban „képben leszünk". Talán hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosabban tájékozódjunk a különböző nevelési helyzetekben, a megoldási lehetőségekben s felismerjük, mire van szükségünk, mi hiányzik és mi van meg a pedagógiai tarsolyunkban ahhoz, hogy a diákjaink érzelmi igényeit és az ebből eredő problémákat felismerjük és kompetenciánkon belül kezelni tudjuk. Szeretnénk mélyebb ismereteket, pszichológiai megközelítésből származó felismeréseket, összefüggéseket is feleleveníteni, valamint azokról a pedagógiai tapasztalatokról is hírt adni, amelyek jócskán felgyülemlettek az elmúlt években, évtizedekben e témában. Felvillannak a szemelvények között a szélesebb, átfogóbb szociológiai szempontú írások is, valamint orvosi tapasztalatok a drogokkal, szenvedélybetegségekkel kapcsolatban. Szeretnénk megkönnyíteni és lerövidíteni azt az igen időigényes tájékozódási munkát, amely a szakirodalomban való eligazodással, a könyvtárban való búvárkodással jár, bár hosszútávon valószínűleg az internet használata ezt is megoldja majd. Témáinkat - az első ezzel kapcsolatos továbbképzésünk tapasztalatai alapján -, úgy válogattuk össze, hogy szerepeljenek mindazok a témakörök, amelyek foglalkoztatják a kollégákat a mindennapi iskolai gyakorlatuk kompetensebb megélése kapcsán. Így helyet kaptak a felfrissítendő pszichológiai ismeretek, amelyek újabb elolvasása megkönnyíti a gyerekekkel kapcsolatban észlelt viselkedési problémák gyökereinek, hátterének megértését, a gyerekek érzelmi problémainak és igényeinek felismerését. Ezért a családi szocializációval, az énfejlődéssel, a személyiségzavarok kialakulásával, a nevelői attitűdök szerepével, a családi struktúra hatásaival foglalkozik a gyűjtemény jó egyharmada. Másik jelentős témakör, mely szervesen kapcsolódik az előzőhöz, a pedagógiai gyakorlatban rejlő lehetőségek, azaz hiba- és gyógyító lehetőségek egyaránt érdekesnek és hasznosnak találtuk azokat a szemelvényeket is, amelyek összefüggéseiben foglalkoznak a tanár-diák az osztály és tanár kapcsolattal, annak dinamikai viszonyaival, tanulságaival. Vannak olyan írások is, amelyek megoldási lehetőségeket, kísérleti tapasztalatokat villantanak fel a magatartási nehézségek kezelésére, a deviancia és a pszichikus betegségek megelőzésére vonatkozóan. Igyekeztünk olyan szemelvényeket közrebocsátani, amelyekben úgy éreztük, az elméleti és gyakorlati nézőpont egyensúlyban van, s amelyek további gondolatokat, ötleteket ihlethetnek.
Vissza