1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mitől (nem) lesz deviáns?

Szöveggyűjtemény az iskolai "bűnmegelőzés"-hez

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Fővárosi Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyvecske a Fővárosi Pedagógiai Intézel „bűnmegelőzési koncepciójának és cselekvési programjának" részeként született, segítségül ahhoz a tanfolyamhoz, amelyet az 1998/99-es tanévben két... Tovább

Előszó

E könyvecske a Fővárosi Pedagógiai Intézel „bűnmegelőzési koncepciójának és cselekvési programjának" részeként született, segítségül ahhoz a tanfolyamhoz, amelyet az 1998/99-es tanévben két alkalommal, s majd a további tanévekben még remélhetően több alkalommal is megtartunk. A tanfolyamon számos, a devianciával, a fiatalkori bűnözéssel, a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos ismeretet szerezhetnek, különféle nézőpontból szemlélve e kérdéskört. Tudjuk hogy az iskolai mindennapokban jelentkező számos probléma, a devianciába hajló "másság" kezelése, a tanulók néha furcsa, érthetetlen viselkedése, azok okainak felismerése, az érzelmi gubancok bogozása, nehéz helyzeteket teremt. Sokszor átláthatatlannak és megoldhatatlannak érezhetjük azokat a feladatokat, amelyekkel szembekerülünk. Ez a szöveggyűjtemény azt a szakirodalmi tájékozódást kívánja segíteni, amelytől remélhetjük, hogy kicsit jobban „képben leszünk". Talán hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosabban tájékozódjunk a különböző nevelési helyzetekben, a megoldási lehetőségekben s felismerjük, mire van szükségünk, mi hiányzik és mi van meg a pedagógiai tarsolyunkban ahhoz, hogy a diákjaink érzelmi igényeit és az ebből eredő problémákat felismerjük és kompetenciánkon belül kezelni tudjuk. Szeretnénk mélyebb ismereteket, pszichológiai megközelítésből származó felismeréseket, összefüggéseket is feleleveníteni, valamint azokról a pedagógiai tapasztalatokról is hírt adni, amelyek jócskán felgyülemlettek az elmúlt években, évtizedekben e témában. Felvillannak a szemelvények között a szélesebb, átfogóbb szociológiai szempontú írások is, valamint orvosi tapasztalatok a drogokkal, szenvedélybetegségekkel kapcsolatban. Szeretnénk megkönnyíteni és lerövidíteni azt az igen időigényes tájékozódási munkát, amely a szakirodalomban való eligazodással, a könyvtárban való búvárkodással jár, bár hosszútávon valószínűleg az internet használata ezt is megoldja majd. Témáinkat - az első ezzel kapcsolatos továbbképzésünk tapasztalatai alapján -, úgy válogattuk össze, hogy szerepeljenek mindazok a témakörök, amelyek foglalkoztatják a kollégákat a mindennapi iskolai gyakorlatuk kompetensebb megélése kapcsán. Így helyet kaptak a felfrissítendő pszichológiai ismeretek, amelyek újabb elolvasása megkönnyíti a gyerekekkel kapcsolatban észlelt viselkedési problémák gyökereinek, hátterének megértését, a gyerekek érzelmi problémainak és igényeinek felismerését. Ezért a családi szocializációval, az énfejlődéssel, a személyiségzavarok kialakulásával, a nevelői attitűdök szerepével, a családi struktúra hatásaival foglalkozik a gyűjtemény jó egyharmada. Másik jelentős témakör, mely szervesen kapcsolódik az előzőhöz, a pedagógiai gyakorlatban rejlő lehetőségek, azaz hiba- és gyógyító lehetőségek egyaránt érdekesnek és hasznosnak találtuk azokat a szemelvényeket is, amelyek összefüggéseiben foglalkoznak a tanár-diák az osztály és tanár kapcsolattal, annak dinamikai viszonyaival, tanulságaival. Vannak olyan írások is, amelyek megoldási lehetőségeket, kísérleti tapasztalatokat villantanak fel a magatartási nehézségek kezelésére, a deviancia és a pszichikus betegségek megelőzésére vonatkozóan. Igyekeztünk olyan szemelvényeket közrebocsátani, amelyekben úgy éreztük, az elméleti és gyakorlati nézőpont egyensúlyban van, s amelyek további gondolatokat, ötleteket ihlethetnek. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ......................................................1
A GYEREKEK HELYE A CSALÁDBAN..............................3
A gyerek helye a közösségben.........................15
A NEVELŐI ATTITŰDÖK ÖSSZEFÜGGÉSE A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉVEL..........23
NEUROTIKUS ZAVAROK A GYERMEKKORBAN................28
A SZOCIALIZÁCIÓ ÉS A DEVIANCIÁK.................34
A végzetes önbüntetés..................34
Út a kriminalitás felé..........36
Menekülés a valóságból.............39
A CSALÁD TÁMOGATÓ ÉS KÁROSÍTÓ HATÁSAI A CSALÁDTAGOK LELKI EGÉSZSÉGÉRE.......41
A család helyzete a társadalomban..............41
A családkutatásokról....... 41
Az újonnan házasodottak....... 47
A csecsemős és kisgyermekes család (0-3 éves)............49
Az anya problémái önmagával.............50
Az anyának a gyermekkel kapcsolatos problémái.......51
A házastársi kapcsolat változása...............52
Kistestvér születése................53
A kisgyermekes család (3-6 éves).................54
Iskolás gyermek a családban (6-l4 éves)...............56
A serdülő gyermeket nevelő család (14-18 éves).............59
A felnövekedett gyermeket kibocsátó család....... 59
A magukra maradt, még aktív szülők.........60
Inaktív öreg házaspár családja.................62
A CSALÁDI STRUKTÚRA ÉS ATMOSZFÉRA HATÁSA A GYERMEK
SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉRE ÉS KÓROS REAKCIÓINAK IRÁNYÁRA................66
NEHEZEN NEVELHETŐ GYERMEKEK AZ ISKOLÁBAN..............78
A NEVELŐ SZEMÉLYISÉGE.....................92
A nevelőtestület............94
Problémák az iskolában.............96
A nevelők és a szülők kapcsolatáról..................101
ISKOLAI KUDARCOK.................104
Stratégia.................104
1958 július 27. ...........104
Félelem és kudarc................106
1958. március 27. .....................106
1958. december 30. ...................106
1958. december 30. ......................107
1959. február 5. .................109
1959. február 11. ...............110
1959 április 24. ..............110
1959. június 16. .................112
1959. augusztus 17. .........113
1959. október 3. .............114
A DESTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS KIALAKULÁSÁT ELŐIDÉZŐ TÉNYEZŐK ...........116
Interperszonális konfliktusok és a hátterükben fellelhető kognitív hiányosságok......116
Szociális konfliktusok és a hátterükben fellelhető kognitív hiányosságok..........117
Életismeretek ...........118
Kognitív hiányosságok és a bűnözés............119
AZ ISKOLAI BÁNTALMAZÁS.............120
Az erőszak világa....................120
A gyermekbántalmazás fogalmának kialakulása...................122
Fizikai bántalmazás..............125
Szexuális bántalmazás................128
Az érzelmi bántalmazás...................128
A gyermekbántalmazás hatásainak közvetítő mechanizmusai............150
A szülők reagálása a gyermekek áldozati szerepére...............132
A gyermekbántalmazás felismerése................132
Megelőzés.........133
A NEVELÉSI FOLYAMAT SZERKEZETE ÉS HATÉKONY MEGSZERVEZÉSÉNEK
FELTÉTELEI - A SPONTÁN KIREKESZTŐDÉS FOGALMA..................138
A spontán kirekesztődés okai, kialakulásának mechanizmusa............140
A spontán kirekesztődésnek kitett tanulói rétegek................142
A spontán kirekesztődés megakadályozásának pedagógiai lehetőségei.........142
PEREMHELYZET................146
Társadalmi minősítő folyamatok az iskolában..........147
A primer "devianciák "...........148
Összegezés..........149
EGY KEVÉSSÉ TANULMÁNYOZOTT VISELKEDÉSMÓD: AZ ERŐSZAK..........151
„EMLÉKKÖNYV" .............164
A gyógyító nevelés gyakorlata..........166
A négy és fél év tapasztalatai és tanulságai..........167
AZ ISKOLA HATÁSA MARGINÁLIS IFJÚSÁGI CSOPORTOKRA.........171
Módszer...............172
„ Deviancia" és "marginalitás"...........l72
Alkalmazkodás az iskolához...........174
Iskolai alkalmazkodás és jövő............175
A tanárokhoz fűződő viszony..........176
Az iskola értékelése.....176
Iskolai formális szervezetek, kortárscsoportok..........176
A DROG FELÉ FORDULÁS OKAI...........177
Deviáns csoportok és játékszabályaik ...........179
A drogélvezet és a szexualitás.......180
A kábítószer-fogyasztás megelőzése.........182
A család és a példamutatás ereje.......183
A korai felismerés fél győzelem........185
A gyanútól a vészjelekig .......187
DROGPROBLÉMÁK........192
A PEDAGÓGUSOK SZEREPE A DROGFOGYASZTÁS MEGELŐZÉSÉBEN..........198
A veszély „ gyönyörűsége " nagy toborzó erő...........198
A pedagógusok drog-gondjai...........199
Eszköztelenül..............202
AZ ISKOLA SZOCIÁLIS ÉS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÁSAINAK EGYSÉGÉRŐL.......204
Az emberi szükségletek hierarchiájáról.......204
SZEKTÁK / SZEKTAJELENSÉG...........208
ÉS HA ELKÖTELEZEM MAGAM EGY SZEKTÁNÁL?.............212
A KÖZÉPÚT.........216
Kapcsolatban maradni..........216
Pozitív viszony fenntartása.............217
Információszerzés a mozgalomról ............220
Információszerzés a megtérttől............221
A helyzet értékelése a megtérttel............222
ROMA ESÉLY: CIGÁNY GYERMEKEK ISKOLÁZTATÁSA..........224
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem