A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A jóga

Halhatatlanság és szabadság

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 596 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN: 963-07-5265-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"A jóga az ind szellem egyik sajátos dimenzióját jelenti; olyannyira így van ez, hogy bárhová is hatolt be az indiai vallás és kultúra, ott bizonyosan megtalálható a jóga valamely többé-kevésbé tiszta formája ... A modern India különféle keresztény és szinkretista jógái újabb bizonyítékot jelentenek arra, hogy az ind vallási tapasztalat elmaradhatatlannak tartja a meditáció és az összpontosítás jógamódszereit. Hiszen a jóga végül mindenféle spirituális és misztikus technikát, a legelemibbtől a legösszetettebbig, fölszívott és magába épített. Az általános »jógi« megnevezés ugyanúgy vonatkozik a szentre és a misztikusra, mint a mágusra, az orgasztikusra vagy a közönséges fakírra és varázslóra" - írja műve összefoglalójában a szerző.
Mircea Eliade (19071986) korunk egyik legnagyobb vallástörténésze és néprajztudósa volt. Az indiai vallásra és kultúrára vonatkozó ismereteit kalkuttai egyetemi tanulmányai során sajátította el. 1940 és 1944 között Románia londoni, majd lisszaboni... Tovább

Fülszöveg

"A jóga az ind szellem egyik sajátos dimenzióját jelenti; olyannyira így van ez, hogy bárhová is hatolt be az indiai vallás és kultúra, ott bizonyosan megtalálható a jóga valamely többé-kevésbé tiszta formája ... A modern India különféle keresztény és szinkretista jógái újabb bizonyítékot jelentenek arra, hogy az ind vallási tapasztalat elmaradhatatlannak tartja a meditáció és az összpontosítás jógamódszereit. Hiszen a jóga végül mindenféle spirituális és misztikus technikát, a legelemibbtől a legösszetettebbig, fölszívott és magába épített. Az általános »jógi« megnevezés ugyanúgy vonatkozik a szentre és a misztikusra, mint a mágusra, az orgasztikusra vagy a közönséges fakírra és varázslóra" - írja műve összefoglalójában a szerző.
Mircea Eliade (19071986) korunk egyik legnagyobb vallástörténésze és néprajztudósa volt. Az indiai vallásra és kultúrára vonatkozó ismereteit kalkuttai egyetemi tanulmányai során sajátította el. 1940 és 1944 között Románia londoni, majd lisszaboni nagykövetségének kulturális attaséja. A háború után nem tért vissza Bukarestbe, hanem előbb a Sorbonne-on, majd pedig Chicagóban volt egyetemi tanár. Sorra jelentek meg a vallástörténeti és vallásfilozófiai tárgyú művei, melyeket lebilincselő esszéstílusban írt meg. Két összefoglaló könyvét, a jógáról és a samanizmusról szólókat joggal tartják a téma legjobb európai összefoglalásának.
A fordító, Horváth Z. Zoltán a Magyar Tudományos Akadémia Orientalisztikai Munkaközösségének fiatal kutatója, több tanulmányt írt az indiai filozófia és logika kérdéséről, valamint az indiai és tibeti szellemiség kapcsolatairól. Vissza

Tartalom

Előszó7
A jógatanok
Kiindulópont19
A fájdalom és a lét azonosítása28
Az "Én"33
A szubsztancia37
Szellem és természet viszonya45
Miként lehetséges a megszabadulás?50
A pszichikus tapasztalat szerkezete56
A tudatalatti62
Az automómia technikái
Az "egyetlen pontra" való öszpontosítás69
A jógahelyzetek (ászanák) és a légzés szabályozása (pránájáma)75
Kitérő: a pránájáma Indián kívül82
"Koncentráció" és "meditáció" a jógában91
Isvára szerepe99
Ensztázis és hipnózis103
A "támaszos" szamádhi106
A sziddhik, vagyis a "csodálatos képességek"112
A "támasztalan" szamádhi és a végső megszabadulás119
Visszatérés és szabadság124
A jóga és a bráhmanizmus
Aszkéták és "eksztatikusok" a védákban131
A tapas és a jóga136
A "rituális benső áldozat"141
Szimbolika és gnózis az upanisadokban145
Halhatatlanság és megszabadulás148
A jóga a Maitri-upanisadban156
A Samnyasa-upanisadok159
A jóga-upanisadok161
A mágia és a "bráhmanizált" jóga: a Rgvidhána168
"Jó" és "gonosz" aszkéták és szemlélődők172
A jóga diadala
Jóga és hinduizmus178
A jóga a Mahábháratában181
Jóga és szánkhja a Mahábhárátában183
Jógatechnikák a Mahábháratában185
A jógafolklór188
A Bhagavad-gitá üzenete189
Krsna példája192
"Cselekedetek" és "áldozatok"194
Jógatechnika a Bhagavad-gitában196
Jógatechnika a buddhizmusban
A nirvána útja és a beavatás jelképisége200
A jhánák és a samápattik205
A jógik és a metafizikusok213
A "csodálatos képességek" a buddhizmusban217
A korábbi életek ismerete221
A paibbajakák227
Makkhali gosála és az ájivikák230
Metafizikai tudás és misztikus tapasztalat233
A jóga és a tantrizmus
Megközelítések243
Ikonográfia, vizualizáció, nyása, mudrá250
Mantra, dhárani256
Kitérő: a dikr261
Mandala264
A test dicsérete: a hathajóga274
A nádik: idá, pingalá susumná284
A csakrák288
Kundalini293
Az "intencionális nyelv"298
A misztikus erotika304
A maithuna309
Az "ellentétek összekapcsolása"320
A jóga és az alkímia
Alkimista jógik legendái326
Tantrizmus, hathajóga és alkímia330
A kínai alkímia338
Az alkímia mint spirituális technika344
A jóga és India őslakossága
A szabadság útjai348
Aghorik, kápálikák351
Górakhnáth és a nyolcvannégy sziddha357
Matszjendranáth és a "tan továbbhaladásának" mítosza
Sámánista mágia és a halhatatlanság kutatása
A jóga és a sámánizmus
Égbe szállás, misztikus repülés
"Mágikus hő", "belső fény"
Hasonlóságok és különbségek
Keveredesés és hanyatlás: a jóga és a népi vallások
A dravida hagyomány, munda, proto-munda
Harappá, mohendzsodáro
Következtetések
Jegyzetek
Szánkhjaszövegek és -irodalom427
Patanjali és a klasszikus jóga szövegei431
A materialistákról434
Az Én és a pszichomentális tapasztalat434
A három guna435
A szánkhja-jóga logikája és ismeretelmélete436
A szánkhja és Isten létének cáfolata439
A szánkhja és a buddhizmus440
A szánkhja buddhizmusbírálata442
Az összpontosítás akadályai445
Az ászanákról446
A jóga-összpontosításról446
A szamádhi447
A sziddhik, vagyis a "mágikus képességek"447
A Vrátya és a védikus kor eksztatikusai448
Az öt lélegzet448
A tapas és a diksá449
Az őshonos vallás hinduizációja450
Az upanisadok453
A "misztikus hangok"455
Aszkétalajstromok457
A Mahábhárata458
A szánkha a Moksa-dharmában (=MD)459
A más testébe való belépés tudománya460
A Bhagavad-gitá460
A panca-rátra (bhágavata) szekta461
Jóga és buddhizmus463
A buddhista szamádhi (=SZ)464
A nem buddhista dhyana és a buddhista ál-dhyana465
A meditáció útjai és szakaszai466
Sziddhi és abijná467
Paribbájakák, ájtvikák468
A tantrikus irodalomról468
Tantrizmus és ikonográfia473
A dzsainák aszkéziséről és jógijáról474
A mudrákról475
Mantra és dháraní477
A dikr479
Mandala (=M)479
A hathajóga irodalmáról480
Csakra, ádhára stb.481
Az "intencionális nyelvről"482
"Ugyanazon tettek révén"482
A lélegzet visszatartása és a mag megállítása Kínában483
Sahajiyá és visnuizmus488
Alkimisták, jógik és a "mágikus repülés"489
Az alkimista Nagarjuna (=N)491
Az ind alkímiáról492
A kínai alkímia493
Metallurgia és alkímia494
Aghorik, kápálikák és komponyakultusz494
A vallabhácáryák "orgiáiról"496
Góraknáth (=G) Matszjendranáth és a nyolcvannégy sziddha497
Az aszkéták eltemetése498
Jógik és fakírok496
A kései buddhizmus (=B) és a "kripto-buddhizmus"497
Yoginik, dákinik, yaksák, Durgá498
A dravida hagyaték499
Kígyók, sárkányok, nágák500
Mundák, proto-mundák502
Harappá és Mohendzsodáro503
A jógatechnikák szétterjedése és India kulturális kapcsolatai a világgal504
A műben említett szakirodalom jegyzéke507
A fordító megjegyzései589

Mircea Eliade

Mircea Eliade műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mircea Eliade könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem