Előszó | 7 |
A jógatanok | 19 |
Kiindulópont | 19 |
A fájdalom és a lét azonosítása | 28 |
Az "Én" | 34 |
A szubsztancia | 37 |
Szellem és természet viszonya | 46 |
Miként lehetséges a megszabadulás? | 51 |
A pszichikus tapasztalat szerkezete | 57 |
A tudatalatti | 63 |
Az autonómia technikái | 70 |
Az "egyetlen pontra" való összpontosítás | 70 |
A jógahelyzetek (ászanák) és a légzés szabályozása (pránájáma) | 77 |
Kitérő: a pránájáma Indián kívül | 83 |
"Koncentráció" és "meditáció" a jógában | 92 |
Isvara szerepe | 101 |
Ensztázis és hipnózis | 104 |
A "támaszos" szamádhi | 108 |
A sziddhik, vagyis a "csodálatos képességek" | 114 |
A "támasztalan" szamádhi és a végső megszabadulás | 121 |
Visszatérés és szabadság | 126 |
A jóga és a bráhamanizmus | 133 |
Aszkéták és "eksztatikusok" a védákban | 133 |
A tapas és a jóga | 138 |
A "rituális benső áldozat" | 144 |
Szimbolika és gnózis az upanisadokban | 147 |
Halhatatlanság és megszabadulás | 151 |
A jóga a Maitri-upanisadban | 159 |
A Samnyasa-upanisadok | 161 |
A jóga-upanisadok | 164 |
A mágia és a "bráhmanizált" jóga: a Rgvidhana | 172 |
"Jó" és "gonosz" aszkéták és szemlélődők | 175 |
A jóga diadala | 181 |
Jóga és hinduizmus | 181 |
A jóga a Mahábháratában | 184 |
Jóga és szánkhja a Mahábhárátában | 187 |
Jógatechnikák a Mahábhárátában | 188 |
A jógafolklór | 191 |
A Bhagavad-gita üzenete | 193 |
Krsna példája | 195 |
"Cselekedetek" és "áldozatok" | 197 |
Jógatechnika a Bhagavad-gitaban | 199 |
Jógatechnikák a buddhizmusban | 203 |
A nirvána útja és a beavatás jelképisége | 203 |
A jhanak és a samapattik | 208 |
A jógik és a metafizikusok | 216 |
A "csodálatos képességek" a buddhizmusban | 220 |
A korábbi életek ismerete | 224 |
A paribbajakák | 230 |
Makkhali Gosala és az ajivikák | 232 |
Metafizikai tudás és misztikus tapasztalat | 236 |
A jóga és a tantrizmus | 246 |
Megközelítések | 246 |
Ikonográfia, vizualizáció, nyasa, mudra | 253 |
Mantra, dharani | 259 |
Kitérő: a dikr | 264 |
Mandala | 267 |
A test dicsérete: a hathajóga | 277 |
A nadik: ida, pingala susumna | 287 |
A csakrák | 292 |
Kundalini | 296 |
Az "intencionális nyelv" | 301 |
A misztikus erotika | 307 |
A maithuna | 312 |
Az "ellentétek összekapcsolása" | 323 |
A jóga és az alkímia | 330 |
Alkimista jógik legendái | 330 |
Tantrizmus, hathajóga és alkímia | 335 |
A kínai alkímia | 342 |
Az alkímia mint spirituális technika | 349 |
A jóga és India őslakossága | 352 |
A szabadság útjai | 352 |
Aghorik, kapalikák | 355 |
Górakhnáth és a nyolcvannégy sziddha | 361 |
Matszjendranáth és a "tan továbbadásának" mítosza | 368 |
Sámánista mágia és a halhatatlanság kutatása | 371 |
A jóga és a sámánizmus | 380 |
Égbe szállás, misztikus repülés | 388 |
"Mágikus hő", "belső fény" | 393 |
Hasonlóságok és különbségek | 398 |
Keveredés és hanyatlás: a jóga és a népi vallások | 405 |
A dravida hagyomány, munda, proto-munda | 412 |
Harappá, Mohendzsodáro | 418 |
Következtetések | 425 |
Jegyzetek | 431 |
I. | |
Szánkhjaszövegek és -irodalom | 431 |
Patanjali és a klasszikus jóga szövegei | 434 |
A materialistákról | 436 |
Az Én és a pszichomentális tapasztalat | 436 |
A három guna | 437 |
A szánkhja-jóga logikája és ismeretelmélete | 438 |
A szánkhja és Isten létének cáfolata | 440 |
A szánkhja és a buddhizmus | 441 |
A szánkhja buddhizmusbírálata | 443 |
II. | |
Az összpontosítás akadályai | 445 |
Az ászanákról | 446 |
A jóga-összpontosításról | 446 |
A szamádhi | 446 |
A sziddhik, vagyis a "mágikus képességek" | 447 |
III. | |
A Vratya és a védikus kor eksztatikusai | 447 |
Az öt lélegzet | 448 |
A tapas és a diksa | 449 |
Az őshonos vallás hinduizációja | 449 |
Az upanisadok | 452 |
A "misztikus hangok" | 453 |
Aszkétalajstromok | 455 |
IV. | |
A Mahábhárata | 455 |
A szánkhja a Moksa-dharmában [=MD.] | 456 |
A más testébe való belépés tudománya | 457 |
A Bhagavad-gita | 457 |
A panca-ratra (ghagavata) szekta | 458 |
V. | |
Jóga és buddhizmus | 459 |
A buddhista szamádhi [=SZ.] | 460 |
A nem buddhista dhyana és a buddhista ál-dhyana | 461 |
A meditáció útjai és szakaszai | 462 |
Sziddhi és abhijna | 463 |
Paribbajakák, ajivikák | 463 |
VI. | |
A tantrikus irodalomról | 464 |
Tantrizmus és ikonográfia | 467 |
A dzsainák aszkéziséről és jógájáról | 468 |
A mudrákról | 469 |
Mantra és dhárani | 471 |
A dikr | 472 |
Mandala [=M.] | 472 |
A hathajóga irodalmáról | 473 |
Csakra, adhara stb. | 474 |
Az "intercionális nyelvről" | 474 |
"Ugyanazon tettek révén" | 475 |
A lélegzet visszatartása és a mag megállítása Kínában | 475 |
Sahajiya és visnuizmus | 477 |
VII. | |
Alkimisták, jógik és a "mágikus repülés" | 478 |
Az alkimista Nagarjuna [=N.] | 478 |
Az ind alkímiáról | 479 |
A kínai alkímia | 480 |
Metallurgia és alkímia | 481 |
VIII. | |
Aghorik, kapalikák és koponyakultusz | 482 |
A vallabhacaryák "orgiáiról" | 483 |
Góraknáth [=G.], Matszjendraháth és a nyolcvannégy sziddha | 483 |
Az aszkéták eltemetése | 484 |
Jógik és fakírok | 485 |
A kései buddhizmus [=B.] és a "kripto-buddhizmus" | 486 |
Yoginik, dakinik, yaksák, Durgá | 487 |
A dravida hagyaték | 488 |
Kígyók, sárkányok, nágák | 489 |
Mundák, proto-mundák | 490 |
Harappá és Mohendzsodáro | 491 |
IX. | |
A jógatechnikák szétterjedése és India kulturális kapcsolatai a világgal | 491 |
A műben említett szakirodalom jegyzéke | 494 |
A fordító megjegyzései | 561 |