1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőségről - vezetőknek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: PRODINFORM Műszaki Tanácsadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-542-430-2
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A minőség, az alkalmasság, a megbízhatóság és tartósság igénye egyidős az emberiséggel. Mivel a korábbi évezredek mérnöki tudása elveszett, technikai követelmény- és feltételrendszerüket nem... Tovább

Előszó

A minőség, az alkalmasság, a megbízhatóság és tartósság igénye egyidős az emberiséggel. Mivel a korábbi évezredek mérnöki tudása elveszett, technikai követelmény- és feltételrendszerüket nem ismerjük. Ugyanakkor az észak-jemeni (maribi) duzzasztógát építményei, az Alsó-Egyiptomban fennmaradt piramisok adatai, méretei és arányai, az építéshez felhasznált márványtömbök csiszolásának hihetetlen méretpontossága, a régi indián kultúrák épületemlékei, valamint a ma is használható római hadiutak nemcsak magas színvonalú műszaki kultúrát, hanem részletesen kidolgozott szabványrendszereket is feltételeznek.

A XX. század tudományos és műszaki fejlődésének várható felgyorsulása kellő pontossággal nehezen prognosztizálható, illetve ehhez a jelenleginél több, célraorientáltan feldolgozott információ lenne szükséges. Századunk tudományos-technikai forradalmának következményeit eddig még nem tudtuk megfogalmazni olyan általános érvénnyel, illetve rendszerszemlélettel, amelynek alapján a tudomány és a technika eredményeinek gyakorlati alkalmazása optimálisan tervezhető és megnyugtatóan irányítható lenne.

Minden forradalmi változás, áttörés - így a tudományos-technikai forradalom is - törvényszerűen magában hordozza a fejlődés ellentmondásait, aránytalanságait és zsákutcáit.

Nem elegendő tehát csak azt deklarálni, hogy: „a tudomány és technika legújabb vívmányait minél gyorsabban realizálni kell a termelésben, és az egész társadalom hasznára kell fordítani". Nem véletlen jelenség, hanem sürgető szükségszerűség az olyan kérdések reflektorfénybe kerülése, mint például a tudományszervezés, a tudományos kutatások nemzetközi összehangolása, a technikai fejlődés törvényszerűségeinek és folyamatainak tudományos igényű tanulmányozása, a termelés irányíthatóságának, a termékminőség szabályozásának vezetői feladatai. Mindezen témák kapcsán vizsgálni kell a minőség, á megbízhatóság fejlesztésének feltételeit, az ember és az általa létrehozott mesterséges környezet kölcsönhatásait, e kölcsönhatások egyensúlyi zavarait.

Az ipar vezető vállalatainál az egész világon folyik az útkeresés, és nemcsak az iparban, hanem a termelés és a szolgáltatások minden szférájában különféle módszerekkel, korszerű irányítási rendszerekkel kísérleteznek. Ezen túlmenően vállalati, ágazati, nemzeti és nemzetközi programok kidolgozásával is törekszenek a termékek és a szolgáltatások optimálisan korszerű szintjének megfogalmazására és elérésére. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 13
1. Vezetői tevékenység, vezetői szintek, vezetési rendszerek 17

2. A vezetők információigénye 21
2.1. Az információ folyamata, formája és tartalma 21
2.2. Információs rendszerek 23
2.3. Az információhiánnyal összefüggő minőségveszteségek 31

3. A minőség, a minőség jellemzői, a minőség meghatározása 34
3.1. A minőségjellemzők osztályozása fontosságuk szerint 36
3.2. A termék megbízhatósága 38
3.2.1. A megbízhatóság fogalma 38
3.2.2. Megbízhatósági jellemzők 38
3.2.3. A megbízhatósági jellemzők becslése 39
3.2.4. A meghibásodások osztályozása 41
3.2.5. A meghibásodási folyamat 41
3.2.6. A megbízhatóság emberi tényezői 43

4. A vállalati minőség-ellenőrzés vezetői feladatai 44
4.1. A vásárolt anyagok minőségének ellenőrzése 46
4.2. Művelet-ellenőrzés 47
4.3. Végellenőrzés 48
4.4. A minőség-ellenőrzés terjedelme és módszerei 50

5. A gyártási folyamat szabályozása ellenőrzőkártyával 54
5.1. Mért adatok ellenőrzőkártyái 62
5.2. Minősítéses adatok ellenőrzőkártyái 64
5.3. Az ellenőrzőkártyák rendszerbe foglalt alkalmazása 64

6. A minőségszabályozás és az önellenőrzés-önszabályozás kapcsolata 70

7. A vezetők minőségköltség-szemlélete 77
7.1. A minőségköltségek és a kárelemek rendszerezése 79
7.2. A minőség tényleges értéke 90
7.3. A minőségszabályozás és az értékelemzés kapcsolata 95
7.4. A minőségköltség-elemzés feladatainak megoszlása a vállalat vezetői szintjei és szervezeti egységei között 96
7.5. A minőségköltségek elemzésének gyakorlata és tapasztalatai külföldi és hazai vállalatoknál 99
7.5.1. Japán vállalatok minőségköltség-szemlélete 99
7.5.2. Minőségköltség-szabályozás az USA-ban 101
7.5.3. A minőségköltségek kezelése az NSZK-ban 101
7.5.4. A minőségköltségek szabályozásának tapasztalatai és feladatai a hazai
vállalatoknál 102
7.6. Végkövetkeztetések 106

8. A minőségirányítás matematikai módszerei 108
8.1. Valószínűség-elmélet (valószínűség-számítás) 108
8.1.1. A valószínűség fogalma 109
8.1.2. A valószínűség axiómái 110
8.1.3. A valószínűségi változók és eloszlásaik 110
8.1.4. A valószínűségi eloszlások legismertebb típusai 112
8.1.4.1. Binomiális eloszlás 113
8.1.4.2. Poisson-eloszlás 115
8.1.4.3. Normális (Gauss-féle) eloszlás 117
8.1.4.4. x2-eloszlás 120
8.1.4.5. Weibull-eloszlás 121
8.1.4.6. F-eloszlás (Fischer-Snedecor eloszlás) 123
8.1.4.7. Student-féle t-eloszlás 126
8.1.4.8. Néhány megjegyzés a valószínűségi eloszlások egyes típusainak alkalmazásához 127
8.2. Matematikai statisztikai módszerek 127
8.2.1. A statisztikai sokaság fogalma 127
8.2.2. Mintavétel 128
8.2.3. A folyamatszabályozás statisztikai kérdései 129
8.2.4. A minta eloszlása és a minta jellemzői 133
8.2.5. Statisztikai becslések 135
8.2.6. Statisztikai próbák 137
8.2.7. Statisztikai mintavételes átvételi ellenőrzés 139
8.3. Összemérési matematikai módszerek komplex rendszerek vizsgálatához 139
8.3.1. Néhány alapfogalom 140
8.3.2. Pareto-elemzés (ABC-elemzés) 146
8.3.3. Harris módszere 147
8.3.4. A JUHAR-módszer 148
8.3.5. A JUHAR-típusú módszerek gyakorlati alkalmazása a minőségfejlesztő minőségszabályozásban 148
8.3.6. Az összehasonlító jellemző módszere 151
8.3.7. A MARSAN-módszer és az ELECTRE-program 152
8.3.8. A KIPA-módszer 156
8.3.9. Gyártmánystruktúra és gyártmányszínvonal vizsgálata 163
8.3.10. A JOKER univerzális számítógépes szakértői rendszer 168

9. Teljes körű vállalati minőségügyi modell 172
9.1. A minőségszabályozás kialakulása és gyakorlata Japánban 172
9.2. A minőségkörök szerepe Japánban 174
9.3. Teljes körű minőségszabályozás a Komatsu Ltd.-nél 176
9.4. A minőségkörök munkája a Nissan autógyárban 177
9.5. A „3 M" (Minnesota Mining and Manufacturing) minőségjavítási program 178
9.6. A Totál Quality Control (TQC) egyes európai vállalatoknál 178
9.6.1. A General System Co. teljes körű minőségszabályozási rendszere 180
9.6.2. Próbálkozások francia vállalatoknál a minőségkörök bevezetésére 180
9.6.3. Alkotókörök Svájcban 180
9.7. Automatizált statisztikai folyamatszabályozó rendszer (ASPCS) az amerikai IBM Corporation-nél 181
9.8. A minőségszabályozás bevezetésének hazai lehetőségei 183
9.8.1. A vállalatvezetőség minőségpolitikája, -stratégiája 183
9.8.2. A minőségkörök szerepe 187
9.8.3. A minőségügyi szakismeretek oktatása 187
9.8.4. A teammunka jelentősége és feladatai a vállalati minőségszabályozásban 193
9.8.5. Vállalati minőségszabályozási rendszer kialakítása szervezetfejlesztéssel 196
9.9. Minőségszabályozási rendszerek bevezetésének és működtetésének hazai
tapasztalatai 204
9.9.1. Átfogó Minőségvezetési Rendszer a FORTE Fotokémiai Iparnál 206
9.9.2. Minőségszabályozás a Borsodi Vegyi Kombinátban 208
9.9.3. A szállítói minőségbiztosítás rendszere a TUNGSRAM Rt.-nél 209
9.9.4. Egységes Minőségszabályozási Rendszer a Medicorban 210
9.9.5. Minőségbiztosítási rendszer a (volt) Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt
vállalatainál 212
9.9.6. Átfogó Minőségvezetési Rendszer az Alföldi Porcelángyárnál 213
9.9.7. Minőségszabályozási rendszer a Fegyver- és Gázkészülékgyárnál 213

10. Fogalomtár 215

Zárszó, nyitott kérdésekkel 247
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 251
Tárgymutató 263

Kuczmann Ferenc

Kuczmann Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kuczmann Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem