Előszó | 9 |
Általános bevezetés | 11 |
A minőség fontossága a könyvtári terület szempontjából | 11 |
A minősségel kapcsolatos fogalmak | 12 |
A minőség jelentése | 12 |
Mitől függ a minőség? | 13 |
Kik a vevőink, ügyfeleink, használóink, partnereink? | 13 |
Az ügyfelek, partnerek igényei | 14 |
A minőség forrásai | 15 |
A minőség és a kultúra | 15 |
A vezetés és a minőség | 16 |
A minőségmenedzsment könyvtári meghonosítása és alkalmazása | 17 |
A könyvtári minőségírányítási rendszer | 17 |
A minőségügyi rendszer | 18 |
A könyvtár minőségpolitikája | 18 |
A könyvtári minőségirányítás | 19 |
A minőségügyi stratégia | 20 |
A könyvtári minőségfejlesztés | 24 |
A minőségbiztosítás | 25 |
A minőségfejlesztés és minőségbiztosítás kiemelt területei | 27 |
A minőségfejlesztés és minőségbiztosítás területei a könyvtárakban | 27 |
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései | 29 |
A kiinduló állapot felmérése, helyzetkép készítése | 29 |
A vonatkozó trendek számba vétele | 30 |
Külföldi trendek | 30 |
A hazai trendek | 32 |
PGTT analízis elvégzése | 35 |
SWOT elemzés | 37 |
SWOT elemzés a minőségirányítás meghonosításának lehetőségéről | 38 |
Problémafeltárás | 38 |
Minőségirányítási munkacsoport létrehozása | 40 |
A munkacsoport működésének alapelvei | 40 |
A munkacsoport működtetésének alapelvei | 41 |
A vezető és a csoporttagok kapcsolata | 42 |
A stratégiai terv készítése | 46 |
A stratégiai terv készítésének módszertana és jellemzői | 46 |
A tervezési folyamat kialakításának lépései | 47 |
A stratégiai pont (fókusz) meghatározása | 48 |
Jövőkép | 48 |
Átfogó cél- küldetésnyilatkozat | 48 |
Alapvető célok | 48 |
Kulcsfontosságú területek | 48 |
Cselekvési tervek felelősökkel, időpontokkal | 48 |
Folyamatos értékelés | 49 |
Az információ szétsugárzás megszervezésének módjai | 49 |
A hazai könyvtárügy stratégiai terve | 49 |
A hazai könyvtárügy jövőképe | 49 |
A hazai könyvtárügy küldetésnyilatkozata | 49 |
A hazai könyvtárügy kiemelt fejlesztendő kulcsterületei | 50 |
A kulcsterületek fejlesztéséhez elvégzendő feladatok | 50 |
A terv végrehajtásáért felelősök | 51 |
A minőségmenedzsment stratégiai tervének jövőképe, átfogó célja | 51 |
A minőségmenedzsment jövőképe | 51 |
A minőségmenedzsment küldetésnyilatkozata | 52 |
A könyvtárügy kiemelt fejlesztési kulcsterületei | 52 |
A minőségmenedzsment alkalmazásának módszerei és technikái | 53 |
A teljes körű minőségirányítás (TQM) | 54 |
A TQM fogalma, alapelvei és hatása | 54 |
A TQM megvalósításának eszközei | 57 |
Problémamegoldás | 69 |
Teljesítménymérés és értékelés | 73 |
Statisztika és mutatók | 73 |
Értékelés és teljesítménymutatók | 73 |
Normák, célok és teljesítménymutatók | 74 |
Miért mérjük a teljesítményt? | 74 |
A teljesítménymutatók alkalmazása | 79 |
Törődés az ügyfelekkel, használókkal, partnerekkel | 85 |
Közvetlen és közvetett módszerek | 86 |
A partnerekkel, használókkal való törődés | 87 |
A Minőségügyi dokumentációs rendszer | 94 |
A minőségügyi dokumentáció felépítése | 95 |
Az előíró dokumentáció dokumentumai | 96 |
Jogszabályok | 96 |
Általános keret dokumentumok, irányelvek, normatívák | 97 |
Szervezeti és Működési Szabályzat | 105 |
Munkaköri leírások | 105 |
Szolgáltatási előírások, munkaleírások | 105 |
Az igazoló dokumentáció dokumentumai | 106 |
A Minőségi Kézikönyv | 106 |
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése | 107 |
A szolgáltatások minőségének biztosítása | 108 |
A szolgáltatások minőségének értékelése | 110 |
A szolgáltatás minőségének 10 szempontja | 111 |
Önértékelés | 112 |
Európai Üzleti Kiválóság Modell | 113 |
Önértékelés a szolgáltatási szférában | 117 |
Önértékelési modell közkönyvtárak, információs intézmények számára Nagy-Britanniában | 118 |
Benchmarking (szint-összehasonlítás) | 121 |
A benchmarking kör | 121 |
A humán erőforrás minőségi kérdései | 123 |
Motiváció | 123 |
A motiváltság, képesség, irányítási lehetőség modellje | 126 |
Bevezető az esettanulmányhoz | 129 |
Esettanulmány | |
Minőségbiztosítási projekt a Katona József Könyvtárban | 131 |
A projekt előzményei | 131 |
A projekt első szakasza (1996-1997.) | 133 |
Belső kapcsolatok (kommunikáció) | 136 |
Külső kapcsoaltok (kommunikáció) | 137 |
A teljesítmény mérése | 137 |
Térítés, értéknövelt szolgáltatások | 137 |
Képzési követelmények | 138 |
A 10-16 évesek könyvtárhasználata | 138 |
A projekt második szakasza (1997-1998.) | 139 |
Második tréning - 1998. március 22-27. | 141 |
A projekt harmadik szakasza (1998-1999) | 143 |
Befejező tréning - 1999. április 26-27. | 145 |
Mellékletek | 147 |
Contents | 185 |
Introduction | 185 |
Introduction to the case study | 187 |
Irodalomjegyzék | 189 |