Előszó
Az információs társadalom előszobájában óriási a tolongás, nyüzsgés. Ki partnereket keres, ki a technológiai varázsgömbjét szuggerálja, ki szabályozásért kiált, ki árakat varázsol, ki a piaci horizontot kémleli. A konvergencia több iparágat átfogóan elindított egy csomósodást. Valószínűleg e pontok köré szerveződnek a jövő óriásai. Mindenki nyomul, senki sem akar lemaradni, bábeli a hangzavar.
Kialakulhat-e ebben a közegben értelmes párbeszéd, együttműködés, azaz megfelelő kommunikáció? Igen, hiszen mindenfajta kommunikáció alfája és ómegája a megfelelő nyelvezet, a mögötte lévő fogalmak kristályos logikája. Maga a fogalom, továbbá a fogalmak rendszere az a varázspálca, amelynek intésére a kuszaságból rend formálódik, hiszen valamennyien tudjuk, miről beszélünk, célirányosan tudunk gazdálkodni időnkkel és energiáinkkal.
Elérkezett annak is az ideje, hogy felismerjük: a hírközlési, informatikai, tartalomszolgáltatási iparban a szolgáltatási terméket a legtágabban értelmezzük. A berendezések, eszközök, hálózati képességek, szolgáltatások értékesítése egyazon piacon, közel azonos szabályok szerint történik. Nem érdektelen, hogy ezen termékek piacra jutása, értékesülése mennyire simán, olajozottan történik. A szállítók, gyártók, hálózat üzemeltetők és szolgáltatók valamennyien mélységesen érdekeltek abban, hogy ez gyorsan, átláthatóan és diszkrimináció mentesen történjen. Ebben ugyancsak érdekelt az állam, a hatóság, hiszen e folyamat nyilvánvaló haszonélvezői a fogyasztók, mi valamennyien leszünk. És miről szól e folyamat? Arról, hogy az egész rendszerbe épüljenek be a minőség garanciái. Ne legyen elég kijelenteni, hogy a silány az jó, a megfelelő pedig kiváló.
A termékek piacra jutásához és szabad áramlásához a termékelőállító biztosítja a szükséges dokumentumokat. A dokumentumok igazolják, hogy a jogszabályban általánosságban megfogalmazott követelményeknek és a termékelőállító által specifikált mértékadó előírásoknak a termék megfelel. A dokumentumokat a termékelőállító intézkedése alapján készítik el a megfelelőség-értékelési és hatósági eljárások lefolytatásával. A hírközlési hatóság a Minőségfelügyeleti fogalmak gyűjteményének közreadásával e fogalomrendszerre épülő szolgáltatásfelügyeleti törekvéseinek megvalósulásához, és ezáltal a minőség garanciális rendszerének kiépítéséhez kíván hozzájárulni. A gyűjtemény a fogalmakat angol és magyar tükör elrendezésben, az angol abc sorrendjében tartalmazza. A fogalmak visszakeresését az Útmutató segíti.
A nemzetközi (ISO, lEC), európai (EN) és nemzeti (MSZ) szabványokból, szabvány jellegű dokumentumokból, jogszabályokból azok a fogalmak kerültek e füzetbe, amelyek az Európai Unióval harmonizált nemzeti minőségfelügyelethez szükségesek. A forráslistát a gyűjtemény után helyeztük el.
A gyűjtemény fogalmai egy egységes, konzisztens és koherens minőségfelügyeleti rendszer elemei. A fogalmak e rendszerének, legfontosabb kapcsolatainak áttekintését a füzet végén két nyelven is megtalálható ábrák segítik:
• A minőségfelügyeleti rendszer eljárásait és egymással való kapcsolatát az 1. ábra,
• a megfelelőségi követelmények és a mértékadó előírások összefüggéseit a 2. ábra,
• a minőségfelügyelet dokumentumainak rendszerét a 3. ábra tünteti fel.
A füzettel szeretnénk előmozdítani a hírközlési piac további dinamikus fejlődését, a konvergencia kibontakozását.
Vissza