Előszó
„Minőség - tanuljuk és tanítsuk" olvasható Bálint Julianna szerző-szerkesztő közelmúltban megjelent könyvének címlapján. Minőség: hogyan értelmezhetjük, értékelhetjük és biztosíthatjuk a közoktatás rendszerében, s különösen annak fenntartói és intézményi szintjén? - tette fel a kérdést e szöveggyűjtemény előkészítésekor a szerkesztő.
A köztudatban szokás a színvonal, az eredményesség, az elitképzés szinonimájaként értelmezni a minőséget az oktatásban. A minőség azonban több ennél. A rendszer irányítását, szabályozását, működését, aktorainak tevékenységét meghatározó „életmód és filozófia. A változás és a változtatás filozófiája."-s ahogyan szabványosan is megfogalmazza Bálint Julianna - tevékenység vagy folyamat, termék, szervezet, rendszer vagy személy, ezek bármilyen kombinációja azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják a képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen.
A szerkesztő reményei szerint a kötetbe válogatott írások hozzásegítenek ahhoz, hogy a közoktatás helyi (fenntartói és intézményi) szintjének szereplői kialakíthassák a jogi és szakmai dokumentumokban megfogalmazott, e normáknak megfelelő, a helyi elvárásokat is kielégítő és az adottságaikkal is összhangban lévő minőség-fogalmukat. Dönthessenek a minőségmutatók és a minőséget befolyásoló tényezők ellenőrzésének és értékelésének filozófiájáról, rendszeréről. Tájékozódjanak minőségügyi rendszerekről, hogy a nekik leginkább megfelelőt választhassák ki, amikor elhatározzák rendszerszerű minőségbiztosítás bevezetését.
A szöveggyűjteményben olvasható tanulmányok különböző időpontokban íródtak és eltérő műfajúak. Van közöttük kutatási beszámoló, összehasonlító elemzés, konferencián elhangzott előadás, könyvrészlet és iskolai esettanulmány. A szerkesztő ezzel a válogatással is jelezni kívánta, hogy a minőséget „tanuljunk". Többféleképpen értelmezhetjük, s ma már többet tudhatunk róla, más megközelítésben is láthatjuk, mint néhány évvel ezelőtt.
Másrészt sokféle forrásból tanulhatjuk. Érdemes rövid kitekintést tenni más országok gyakorlatára, de hasznos lehet bepillantani egy magyar kisváros iskolájának minőségfejlesztő műhelyébe is.
A kötet logikai vázát részben e térbeli szempont alakította ki. Másrészt az a szándék, hogy találjon a tisztelt Olvasó megközelítés-módokat az értékelés mint „egyszeri összkép" megjelenítése, valaminek a minősítése érdekében végzett munka, és az értékelést a folyamatos fejlesztés, a problémák megelőzése, illetve megoldása érdekében, a minőségbiztosítás szerves részeként végzett tevékenység megkülönböztetéséhez. Majzik Lászlóné válogatása nyomán képet alkothatunk néhány európai ország közoktatási rendszerének értékelési és minőségfejlesztési gyakorlatáról.
Vissza