Bevezetés | 5 |
Történeti előzmények, nemzetközi tapasztalatok (Talyigás Judit) | 9 |
Alapfogalmak (Talyigás Judit) | 15 |
Mi is a minőség? | 15 |
Mit jelent a "vevő", a fogyasztó fogalma az oktatás, a nevelés területén? | 18 |
Mit jelent a "termék" az oktatás, a nevelés folyamatában? | 20 |
Folyamat, folyamatszabályozás | 21 |
A megbízhatóság fogalma (Mojzes Imre) | 23 |
A minőségbiztosítási rendszerekről (Talyigás Judit - Mojzes Imre) | 27 |
A teljes körű minőségirányítás (Total Quality Managment) | 31 |
Az ISO 9000-es szabványsorozat | 38 |
EFQM (European Fundation for Quality Management) | 46 |
QPSA | 50 |
BGR (Belső Gondozás Rendszere) | 53 |
A minőségbiztosítási rendszerek és az iskola (Talyigás Judit) | 55 |
Minőségbiztosítás és az iskolánk | 55 |
Kérdések és válaszok a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése előtt | 61 |
Minőségbiztosítás az oktatás rendszerében | 72 |
Alapfogalmak alapszinten (minőségbiztosítási kézikönyv, eljárások, utasítások, hatáskörök (Talyigás Judit) | 79 |
A minőségbiztosítási rendszerek, modellek bevezetésének lépései | 81 |
Az ajánlott minőségbiztosítási rendszerek (modellek) általános szintű megismerése az iskolavezetés szintjén, a minőségbiztosítás szükségességének elvi elfogadása | 81 |
A bevezetendő rendszer, modell kiválasztása | 82 |
A minőségbiztosítási vezető kijelölése és megbízása | 83 |
A külső szakértő felkérése, megbízása | 85 |
Általános ismertető a vezetők részére a minőségbiztosítás történetéről, céljairól, a kiválasztott rendszer sajátságairól | 86 |
Az iskola küldetésnyilatkozatának, alapfilozófiájának első meghatározása | 88 |
Az iskola, mint "élő", változó szervezet megismerése - a jelenlegi szervezet működése, elemzése | 89 |
Az iskola filozófiájának pontosítása - esetenként egyeztetés, elfogadtatás a fenntartók illetékes vezetőivel | 90 |
Az ISO bevezetésénél a minőségbiztosítási kézikönyv, a TQM esetén csoportok kialakítása, más modelleknél az önértékelés fő struktúrájának és a kritériumok rendszerének kidolgozása | 91 |
Az ISO bevezetésekor az eljárások kidolgozása, a TQM rendszerbe állításakor az első csoporttalálkozások, az egyes önértékelési területeknél a kritériumok tartalmának megadása | 93 |
Az ISO rendszernél az eljárások kidolgozása után, a TQM rendszernél a folyamatok elemzése után, az önértékelési modelleknél a résztvevők számára oktatás és belső képzés | 94 |
Az ISO bevezetésénél az eljárások kidolgozása után az utasítási szintek kidolgozása, TQM alkalmazásakor a fejlesztési javaslatok alapján vezetői döntések meghozatala, az önértékelő modelleknél (EFQM) a kritériumok, indikátorok által vizsgált területeknél a pontos meghatározások megadása, önértékelő listák véglegesítése | 97 |
Az ISO rendszernél szükség esetén, egyes eljárások, utasítások módosítása; az önértékelési modelleknél, szükség esetén, indikátorok módosítása | 98 |
Az ISO rendszer bevezetésénél: auditorképzés | 99 |
A belső auditok, az ezt követő módosítások átvezetése az egész rendszeren, az önértékelés egy módszertani formája: a belső "delta workshop" | 99 |
Az ISO rendszer alkalmazásakor újabb oktatások, felkészülés a külső szakértők (tanúsítók) által végzendő auditra | 100 |
Az ISO rendszernél tanúsításra, a TQM-nél külső ellenőrzésre és az értékelő modellnél is külső ellenőrzésre kerülhet sor | 101 |
A tanúsítás a minősítés eredménye | 102 |
Néhány kiemelt tevékenység részletes ismertetése | 103 |
A küldetés | 103 |
Az IST analízis, az iskola működésének átvilágítása | 106 |
A minőségbiztosítási kézikönyv | 109 |
Az eljárások, a tevékenységek szabályozása | 113 |
Egy kiemelten fontos eljárás, kritérium: a vevői igény kielégítése | 118 |
Az iskolaigazgató szerepe, felelőssége, konfliktuskezelés (Talyigás Judit) | 121 |
Az iskolaigazgató szerepe | 121 |
Szemléletváltás | 125 |
A változás konfliktusa; érdekeltek és ellenérdekeltek | 128 |
A minőségügy hazai szervezeti háttere (Mojzes Imre) | 131 |
Tárgyszavak | 135 |