A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőségbiztosításról iskolaigazgatóknak

Szerző
Budapest
Kiadó: Dinasztia Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 138 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-657-277-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közoktatás egyik jelentős eseménye, hogy 1999-ben az OKtatási Minisztérium, az addig csak kevesek számára ismert minőségbiztosítás fogalmát, egy szakmai munkaértekezlet középpontjába helyezte.... Tovább

Előszó

A közoktatás egyik jelentős eseménye, hogy 1999-ben az OKtatási Minisztérium, az addig csak kevesek számára ismert minőségbiztosítás fogalmát, egy szakmai munkaértekezlet középpontjába helyezte.
Az elmúlt években a pedagógusok elsősorban a gazdasági hírek között olvashattak a Nemzeti Minőség Díj átadásáról, valamint egy-egy sikeres vállalkozás bemutatásánál a minőségbiztosítás terén elért eredményekről.
A gazdasági vezetők, majd egyre többször a közemberek is mind sűrűbben használták a napi életben is - elsősorban a rendszerváltást követően - a minőség fogalmát, amely azt jelzi, hogy a tevékenységek megítélésében ma már nem a mennyiség, hanem a minőség a döntő.
Olvashattuk, hallhattuk a különböző médiumokban, hogy a piaci verseny élesedése kényszerítette rá a vállalatokat a minőségbiztosítási rendszer bevezetésére.
Az iskolaigazgatók, egy szakmai megbeszélés szünetében, egymás között fontolgatják, hogy vajon milyen gazdasági vagy szakmai lobbi kényszeríti rá a közoktatásra - amelyben úgyis minden gyerek kötelezően részt vesz - ennek a piaci verseny világára jellemző, és vélhetően elsősorban gazdasági előnyöket tartalmazó minőségbiztosítási rendszernek a bevezetését. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Történeti előzmények, nemzetközi tapasztalatok (Talyigás Judit)9
Alapfogalmak (Talyigás Judit)15
Mi is a minőség?15
Mit jelent a "vevő", a fogyasztó fogalma az oktatás, a nevelés területén?18
Mit jelent a "termék" az oktatás, a nevelés folyamatában?20
Folyamat, folyamatszabályozás21
A megbízhatóság fogalma (Mojzes Imre)23
A minőségbiztosítási rendszerekről (Talyigás Judit - Mojzes Imre)27
A teljes körű minőségirányítás (Total Quality Managment)31
Az ISO 9000-es szabványsorozat38
EFQM (European Fundation for Quality Management)46
QPSA50
BGR (Belső Gondozás Rendszere)53
A minőségbiztosítási rendszerek és az iskola (Talyigás Judit)55
Minőségbiztosítás és az iskolánk55
Kérdések és válaszok a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése előtt61
Minőségbiztosítás az oktatás rendszerében72
Alapfogalmak alapszinten (minőségbiztosítási kézikönyv, eljárások, utasítások, hatáskörök (Talyigás Judit)79
A minőségbiztosítási rendszerek, modellek bevezetésének lépései81
Az ajánlott minőségbiztosítási rendszerek (modellek) általános szintű megismerése az iskolavezetés szintjén, a minőségbiztosítás szükségességének elvi elfogadása81
A bevezetendő rendszer, modell kiválasztása82
A minőségbiztosítási vezető kijelölése és megbízása83
A külső szakértő felkérése, megbízása85
Általános ismertető a vezetők részére a minőségbiztosítás történetéről, céljairól, a kiválasztott rendszer sajátságairól86
Az iskola küldetésnyilatkozatának, alapfilozófiájának első meghatározása88
Az iskola, mint "élő", változó szervezet megismerése - a jelenlegi szervezet működése, elemzése89
Az iskola filozófiájának pontosítása - esetenként egyeztetés, elfogadtatás a fenntartók illetékes vezetőivel90
Az ISO bevezetésénél a minőségbiztosítási kézikönyv, a TQM esetén csoportok kialakítása, más modelleknél az önértékelés fő struktúrájának és a kritériumok rendszerének kidolgozása91
Az ISO bevezetésekor az eljárások kidolgozása, a TQM rendszerbe állításakor az első csoporttalálkozások, az egyes önértékelési területeknél a kritériumok tartalmának megadása93
Az ISO rendszernél az eljárások kidolgozása után, a TQM rendszernél a folyamatok elemzése után, az önértékelési modelleknél a résztvevők számára oktatás és belső képzés94
Az ISO bevezetésénél az eljárások kidolgozása után az utasítási szintek kidolgozása, TQM alkalmazásakor a fejlesztési javaslatok alapján vezetői döntések meghozatala, az önértékelő modelleknél (EFQM) a kritériumok, indikátorok által vizsgált területeknél a pontos meghatározások megadása, önértékelő listák véglegesítése97
Az ISO rendszernél szükség esetén, egyes eljárások, utasítások módosítása; az önértékelési modelleknél, szükség esetén, indikátorok módosítása98
Az ISO rendszer bevezetésénél: auditorképzés99
A belső auditok, az ezt követő módosítások átvezetése az egész rendszeren, az önértékelés egy módszertani formája: a belső "delta workshop"99
Az ISO rendszer alkalmazásakor újabb oktatások, felkészülés a külső szakértők (tanúsítók) által végzendő auditra100
Az ISO rendszernél tanúsításra, a TQM-nél külső ellenőrzésre és az értékelő modellnél is külső ellenőrzésre kerülhet sor101
A tanúsítás a minősítés eredménye102
Néhány kiemelt tevékenység részletes ismertetése103
A küldetés103
Az IST analízis, az iskola működésének átvilágítása106
A minőségbiztosítási kézikönyv109
Az eljárások, a tevékenységek szabályozása113
Egy kiemelten fontos eljárás, kritérium: a vevői igény kielégítése118
Az iskolaigazgató szerepe, felelőssége, konfliktuskezelés (Talyigás Judit)121
Az iskolaigazgató szerepe121
Szemléletváltás125
A változás konfliktusa; érdekeltek és ellenérdekeltek128
A minőségügy hazai szervezeti háttere (Mojzes Imre)131
Tárgyszavak135
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem