1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőség és megbízhatóság I.

Minőségbiztosítás

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: LSI Informatikai Oktatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-577-332-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1. a MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS JELENTŐSÉGE A termékek (feldolgozott anyagok, hardver és szoftver eszközök, más szellemi alkotások és szolgáltatások) minősége a korábbi évekhez képest sokkal inkább... Tovább

Előszó

1. a MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS JELENTŐSÉGE A termékek (feldolgozott anyagok, hardver és szoftver eszközök, más szellemi alkotások és szolgáltatások) minősége a korábbi évekhez képest sokkal inkább meghatározza a vállalatok versenyképességét. Ez a tantárgy lehetővé teszi a korszerű minőségorientált szemlélet kialakításához és az ismert nemzetközi szabványok (pl. ISO 9000. ISO 14001, BS és US Mii. Std.) alkalmazásához nélkülözhetetlen elméleti ismeretek megszerzését. A minőségirányítási rendszerek bevezetésére és működtetésére kidolgozott és széles körben elfogadott ISO 9000 nemzetközi szabvány és egyéb szabványrendszerek eredetileg a termelő és hadiipar számára fejlődtek ki. Bár használatuk gyorsan terjed a szoftver, egyéb szellemi termékek, szolgáltató ipar, kereskedelem, közigazgatás, oktatás, jogi, pénzügyi és orvosi gyakorlat, de egyéb szakértői szolgáltatások ágaiban is, ezeken a területeken értelmezésük és felhasználásuk még nehézségekbe ütközik. Ez a tankönyv a rendszertan és méréstan módszereit használja fel a minőségbiztosítás általános elméletének és technikájának bemutatására, figyelembe véve a külföldi minőségi gyakorlat tapasztalatait. Ismerteti, és kritikusan vizsgálja a minőségi szabványokat, tárgyalja azok szakszerű értelmezését és árhatékony felhasználását. Ez hasznos mind felhasználók, mind leendő vagy gyakorló minőségi szakértők számára, és segíti a menedzsereket és a minőséggel nem hivatásszerűen foglalkozókat is az ipari és mezőgazdasági termékek, a szellemi javak és szolgáltatások minőségének biztosításában, minőségi rendszerek tervezésében és kialakításában, hiszen ma már egy szervezet minden munkatársa aktívan részt kell hogy vegyen a minőségbiztosításban. Vissza

Tartalom

I. BEVEZETÉS.....................................................................................................9
1. A minőségbiztosítás jelentősége..............................................................9
2. A minőségbiztosítás rövid története.............................................11
II. A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS ELMÉLETE....................................................................17
1. A minőség fogalma...................................................................17
1.1. Ismerkedés a minőséggel............................................................................17
1.2. Minőség és munka......................................................................................19
1 3. A minőség meghatározása..........................................................................20
1.4. Az átadandó minősége................................................................................23
1.5. A minőség és a teljes körű minőségirányítás (TQM) kapcsolata...............25
1.6. Ellenőrző kérdések......................................................................................26
2. A megbízhatóság fogalma............................................................27
2.1 A megbízhatóság fogalmának változása a XX. században.........................27
2.2. Ellenőrző kérdések......................................................................................28
3. A szerződésmodell........................................................................28
3.1. A szerződés fogalma...................................................................................28
3.2. Gazdasági tranzakciók és szerződések......................................................32
3.3. Ellenőrző kérdések......................................................................................33
4. Rendszerelméleti és méréstani alapok...........................................34
4.1. A rendszer fogalma.....................................................................................34
4.2. Halmazok és rendszerek értelmezése.........................................................35
4.3. A valóságos rendszerek bonyolultsága.......................................................37
4.3.1. A megoldandó és a megoldható feladatok dilemmája...................37
4.3.2. A praktikus modell meghatározása................................................37
4.3.3. Sokszintű szerkezeti hierarchia, skálázhatóság..............................40
4.4. Modellek minőségbiztosítása a gyakorlatban............................................41
4.5. Méréstani alapok.........................................................................................42
4.5.1. A mérés célja.................................................................................42
4.5.2. A mérés fogalma............................................................................43
4.5.3. Mérhetőségi megfontolások...........................................................44
4.5.4. A mérhetőség modellezési alapjának megteremtése.....................45
4.5.5. A főbb mérési skálák és a mértékrendszerek alaptulajdonságai .............46
4.6. Ellenőrző kérdések és feladatok.................................................................48
5. Termék-folyamat modellek (P/p modellek)....................49
5.1 A termék-folyamat modellezés jelentősége................................................49
5.2. A termék fogalma.......................................................................................49
5.3. A folyamat fogalma....................................................................................50
5.4. A folyamatok osztályozása.........................................................................52
5.4 I. Főbb folyamattipusok 52
5.4.2. A folyamatok két-szempontú besorolása a gyakorlatban 51
5.5. Folyamat-szerkezetek, összetett folyamatok....................................................54
5.5.1. Folyamatszerkezetek.......................................... 54
5.5.2. Magasabb szintű folyamatok......................................... 55
5.5.3. Példa összetett folyamatra (projekt és élettartam) 55
5.5.4. P/p kalkulus a gyakorlatban..........................................- 56
5.6. Ellenőrző kérdések és feladatok............................................................56
6. Tesztelés és tesztelhetőség...........................................58
6.1. A tesztelés fogalma..................................................................................58
6.1.1. Működésen kívüli tesztelés.....................-................................59
6.1.2. Mérés, mint a tesztelés eszköze.....................................................60
6.1.3. A tesztelés pszichológiája............................................................-60
6.2. Tesztelési módok...............................................-...........-61
6.3. Ellenőrző kérdések és feladatok ...........................................62
7. Minőségirányítási rendszerek és tervek............................................. 63
7.1. A tervezés időhorizontja - politika, stratégia és taktika....... 63
7.2. A minőségirányítási rendszer...............................................................64
7.2.1. Követelmények..................................-...........-.....................-65
7.2.2. Felelősségi és hatáskörök.......................................................... 66
7.3. A minőségi terv...........................................................-............................66
7.4. A Minőségirányítási kézikönyv-...............................................- 68
7.4.1. A Minőségirányítási kézikönyv rendeltetése.....................68
7.4.2. A Minőségirányítási kézikönyv tartalma és szerkezete.... 68
7.5. A minőségirányítási rendszer költségei..........................................69
7.5.1 A minőségköltségek a BS 6143 brit szabvány alapján.......... 69
7.5.2. A PCM előkészítésének folyamata.........................70
7.5.3. A minőségköltségek mutatói......................-...........................72
7.6. Ellenőrző kérdések és feladatok...........................................................72
8. Szabványosítás (a szabványok hierarchiája).............................................73
8.1. Alapfogalmak.................................................................................... 74
8.2. A szabványhierarchia..............................................................................74
8.3. A szabványkiadványok jellemzői.........................................................76
8.4. Ellenőrző kérdések......................................................................................77
III. A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS GYAKORLATA.....................................................79
I Az ISO 9000-cs szabványrendszer................................................................... 79
I I. ISO 9000:2000-es sorozat..........................................................................79
1.2. Követelmények..........................................................................................86
1.3. Az ISO 9004:2000-ről................................................................................88
I 4. A régi tanúsítványok érvényessége.......................................... ..............88
1.5. Áttérés az új szabvány szerinti rendszerre....................................89
1.6. Ellenőrző kérdések..................................................................................90
2. A TQM alapelvei és módszerei...........................................................................91
2.1. A TQM fogalma..............................................................................91
2.2. A TQM alapelvei...........................-.....................................................91
2.2.1 Minőségi elvek........................................................................92
2.2.2. Kiegészítő elemek.....................................................................92
2.2.3. A TQM létrehozása..................................................... 94
2.3. Minőségi díjak.............................................................................. 95
2.4. Benchmarking................................................................................96
2.4 1 A benchmarking alapvető típusai.......................... 96
2.4.1.1. Belső benchmarking.................................................................96
2.4.1.2. Verseny-benchmarking.................................................. ..............97
2.4 1.3. Területi vagy funkcionális benchmarking........................97
2 4.1.4. Folyamati vagy általános benchmarking................... ................97
2.4.2. A benchmarking alapvető csoportjai..........................................98
2.4.2.1. A vezető csoport........................................................-............98
2.4.2.2. A fő csoport......-......................-................................................98
2.4.2.3. A látogató csoport.........................................................................99
2.5. Ellenőrző kérdések................................................................-...................99
3. Auditálás, minőségtanúsítás és akkreditáció......-.............................................100
3.1. Auditálás és tanúsítás............................................................-.................100
3.1.1 Minőségi audit típusai..................................................................101
3.1.2. Tanúsítási rendszerek..................................-.........-............-......101
3.1.3. Az auditálás sajátosságai.............................................................102
3.1.4. Az auditor.................................................-................................102
3.141 A jó auditor személyes tulajdonságai..........................................102
3.1.4.2. Az auditorok képzése és minősítése...........................................103
3.1.5. Az audit fázisai.......................................................................103
3.1.6. Auditálási stratégiák..................................................................104
3.1.7. Az auditálás taktikája..................................................................105
3.1.7.1. Ellenőrző listák........................................-..................................105
3.1.7.2. Az igazolás során követendő taktika............................................106
3 1.7.3. A tények megállapítása és értékelése.........................................107
3.1.7.4. Záró értekezlet..............................................................-.............108
3.1.7.5. A záró értekezlet utáni teendők..................................................109
3.2. Akkreditáció..........................................................................................109
3.3. Ellenőrző kérdések és feladatok.............................................................110
4. Szoftverek minőségbiztosítása ..........................................................................111
4 1. A szabvány célja és érvényességi köre.....................................................111
4.2. Normatív referenciák................................................................................111
4.3. Definíciók.............................................................................................111
4 4 A minőségbiztosítási rendszer keretei.-.................................................112
4.4.1. A vezetőség feladatai..................................................112
4.4.2. A minőségbiztosítási rendszer ... 114
4 4 3. A minőségbiztosítási rendszer belső elemzése 114
4.4.4. Kiigazító lépesek............................................114
4.5 A minőségbiztosítási rendszer életciklushoz kötődő tevékenységei 115
4.5.1. Általános elvek........................................................................115
4.5.2. A szerződés..................-........................................-...........................115
4.5.3. A megrendelő igényeinek rögzítése...................................................116
4.5.4. A fejlesztés tervezése..-......................................117
4.5.5. A minőségtervezése.............................................119
4.5.6. Tervezés és implementáció...........................119
43.7. Tesztelés és validáció..........................-....................120
4.5.8. Elfogadás.........................................................-..........................121
4.5.9. Másolás, szállítás és installálás......................122
4.5.10. Karbantartás...............................................................................122
4.6. A minőségbiztosítási rendszer támogató tevékenységei.........125
4.6.1. A konfiguráció nyilvántartása...............................125
4.6.2. Dokumentumok szabályozása................ ......... 126
4.6.3. Minőségügyi jelentések..............................................127
4.6.4. Mérés..................................................................128
4.6.5. Szabályok, gyakorlati eljárások és konvenctol 129
4.6.6. Eszközök és technikák............................................. 129
4.6.7. Vásárlás.......................................................-.............................129
4.6.8. Beépített szoftvertermék.....................................................130
4.6.9. Képzés...................................................................................... 130
4.7. A szoftver minőségi mérőszámai.........................................131
4.7.1. A komplexitás egyszerű mérőszámai ....131
4.7.2. A HALSTEAD-féle komplexitási metrika..................... .......- 131
4.7.3. Működőképességi metrikák....................................... 133
4.8. Ellenőrző kérdések..............................................-.............. 135
5. Minőségellenőrzési eljárások.............................................................................136
5.1. A minőségellenőrzés kezdetei...........................................-...........136
5.2. Minőségellenőrzés és statisztika............................................................137
5.2.1. A minőség mérése.................................................................137
5.2.2. Az ellenőrzés szükségessége.................................... 138
5.2.3. A minőségre ható tényezők szóródása.................. .....138
5.2.4. A statisztikai módszerek alkalmazásának célja és keretei...........139 |
5.3. Az ellenőrző kártya elve.......................................................... 140
5.4. Mérhető mennyiségek ellenőrző kártyái................................ 141
5.4.1. Előnyök, alkalmazhatóság...................................................141
5.4.2 Alaptípusok..................................................................................141
5.4.3. Általános szabályok és tulajdonságok...............142
5.4.4 A minta nagysága és a mintavételezés időpontja............... 144
5.4.5 Átlag-terjedelem kártya ( x - R kártya)............................145
5.4.6. Medián-terjedelem kártya (x-R kánya)......................147
5.4.7. Átlag-szórás kártya (x - s kártya) ...................................... 148
5.4.8. Egyediérték-mozgóterjedelem kártya (x - mR kartya)................149
5.4.9. Az ellenőrzőkártyák halárainak kiszámításához szükséges konstansok...... 152
5.5. Minősítéses jellemzők ellenőrzőkártyái.................................................153
5.5.1 Előnyök és alkalmazhatóság........................................................153
5.5.1 Alaptípusok.................................................................................153
5.5.3. Selejtarány-kártya (p-kártya).............-.....................................154
5.5.4. Selejtszám-kártya (np-kártya).....................................157
53.5. Hibaarány-kártya (c-kártya)......................................................158
5.5.6. Hibaarányátlag-kártya (u-kártya)........„.......................................159
5.6. Átvételi minőség-ellenőrzés -.............................................................160
56 1 Alapfogalmak ........__..........................................................160
5.6.2. A mintavételi terv........................................................................161
5.6.3. A mintavétel és az ellenőrző lebonyolítása ...............................161
5 6 4 Mintavételi terv minősítéses ellenőrzés esetén.....................162
5.6.5. Mintavételi terv méréses ellenőrzés esetén.............................. 165
5.7. Ellenőrző kérdések.................-.............................................................168
Statisztikai folyamatirányítás - SPC..................................................................169
6.1. Folyamatszabályozás statisztikai módszerekkel.......................................169
6.2 A folyamatszabályozás modellje...........................................-................171
6.3. A folyamat viselkedése...........................................................................172
6 4 Ellenőrző kártya alkalmazási területe és funkciója.............................173
6.5. A szabályozás elve...................-................-...........................................175
6.6 A kártyás szabályozás menete.................................-...............................175
6.6.1 A kártyák elemzése....................................................................175
6 6.2. A rendszeres szórástényezők okainak feltárása és megszüntetése......177
6.6.3. Az ellenőrzőhatárok újraszámolása.............................................177
6.6 4 Ellenőrzőhatárok kiterjesztése a folyamat jövőbeli szabályozására.....................177
6.7 A folyamatok minőségi képességének vizsgálata....................................178
6 7 1 A folyamai képességét befolyásoló hatások................................178
6.7.2 A folyamatképesség meghatározása.........................................179
6.7.3. A folyamatteljesítmény meghatározása....................................184
6 8 Az SPC bevezetésének lépesei................................................................186
6.9. Ellenőrző kérdések..................................................................................187
7. TAGUCHI-féle minőségbiztosításai „filozófia"........................................... 187
7.1. I A Taguchi módszer <TM) koncepciója.....................................................187
7.2. A TM lényeges tényezői.......................................................187
7.3. A minőségtervezés részei.......................................................................188
7.4. Optimalizálás...................................................189
7 4 1. Egy gyakorlati példa....................................................................189
7.4.2. A zajfaktorok fajtái és hatásuk a társadalomnak okozott veszteségre.190
7.5. A tűrés hagyományos (nyugati) és a TAGUCHl-féle értelmezése............190
7.6. A TM bírálata...........................................................................................191
7.7. A levonható tanulságok............................................................................191
7.8. A TAGUCHl-féle táblázatos kísérleti elrendezés [KemDe].......................191
7.8.1. A veszteségfüggvény...................................................................192
7.8.2. Kísérleti elrendezések..................................................................193
7.8.3. Egy gyakorlati példa számszerű eredményekkel.........................198
7.9. Ellenőrző kérdések és feladatok...............................................................200
Szolgáltatások minőségbiztosítása......................................................................201
8.1. A szolgáltatásra vonatkozó minőségügyi rendszer alapelvei....................201
8.2. Elektronikai rendszerek szolgáltatásminősége.........................................202
8.3.1. Zavarállapotok meghatározásának elve.......................................204
8.3.2. A zavarforrások áttekintése..........................................................208
8.3.3. Zavarási potenciál.......................................................................211
8.3.4. Villámvédelem.............................................................................213
8.3.4.1. Bevezetés.....................................................................................213
8.3.4.2. A villámról...................................................................................213
8.3.4.3. Külső villámvédelem...................................................................214
8.3.4.4. Belső villámvédelem....................................................................215
8.4. Ellenőrző kérdések és feladatok...............................................................215
Függelék..........................................................................................................217
Irodalomjegyzék.................................................................................................217
Szabványjegyzék.................................................................................................220
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem