1.060.428

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"Mindig van éhség" (dedikált példány)

Pillanatképek Mauthausen felszabadulásáról/Elte Társadalomtudományi Kar

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó-Eötvös Loránd Tudományegyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 87 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-312-102-3
Megjegyzés: Az egyik szerző, Szász Anna Lujza által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

Dániel Bertaux A szociológia mint írás című tanulmánya1 joggal veti szemére az „intézményesült" szociológiának, hogy miközben a szociológus „ma már tudja, hogy egy beszédmód... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

Dániel Bertaux A szociológia mint írás című tanulmánya1 joggal veti szemére az „intézményesült" szociológiának, hogy miközben a szociológus „ma már tudja, hogy egy beszédmód tartalmát nemcsak szemantikai állománya adja, hanem az a forma is, amelyet magára ölt", szövege megírásakor mintha félretenné a stílust érintő kérdéseket, s elnémulna, amikor az írás mozzanatáról kellene hogy szó essék. „Ám ezenközben a szociológusok azért eléggé furcsállják, hogy - mint kiderül - nem sikerül lelkes olvasóközönségre szert tenniük." Pedig, folytatja gondolatmenetét, a válasz elég egyszerű. Hisz olvashatónak, „emészthetőnek" azt szokás tartani, ami - szemben az established szociológiai szövegekkel, hasonlóan az irodalomhoz, filozófiához, a mai történettudományhoz, a történelmi személyiségek életrajzához - nem tudományos, hanem regényes formát ölt. A szociológiai írásmód pedig nem ilyen. S miközben „minél inkább törekszik rá az intézményesült szociológia, hogy a tudomány látszatába burkolózzék (ami intézményi, sőt társadalmi legitimitásának alapja), tudományossága annál inkább tisztán formális lesz, annál inkább elveszíti hiteles szociológiai tartalmát, azaz a társadalmi viszonyok történelmi mozgására vonatkozó konkrét ismeretelemeket." De, teszi fel a kérdést, ha így áll a helyzet, „milyen másfajta beszédmóddal kísérletezhet a szociológia", ha közelebb kívánna kerülni „az általa megjeleníteni kívánt tartalomhoz?" Tanulhatna-e a szociológia az irodalomtól, próbálhatna-e olyan nyelvezeten megszólalni, ahogy az teszi, ha egyszer az is a társadalomról beszél? Válasza az, hogy igen. Hisz „még a narráció legegyszerűbb formája, a lineáris elbeszélés is alkalmas lehet komoly elméleti mélységet hordozó tartalmak megjelenítésére. Minden a konkrét megfigyelésekre támaszkodó elemzések igazságtartalmától, illetve a belőlük építkező szintézis minőségétől függ. Az elbeszélő forma persze leszűkülhet felszínes látszatok lapos leírására is, amelyből nem világlanak ki a lényegi összefüggések, mint ahogy, épp ellenkezőleg, használható arra is, hogy leírjuk vele a végre feltárt összefüggések működésmódját." Hisz nincsen közvetlen kapcsolat tartalom és forma között, s egy diskurzus elméleti mélységét nem az tanúsítja, ha nehezen érthető. Vissza

Fülszöveg

"Mauthausen, 1945. május 5-e. megérkeztek az amerikai felszabadítók, s kezdetét vette a "nagy zabálás"."
"... az amerikaiak, természetesen megpróbáltak segíteni nekünk, megpróbálták odaadni az ennivalójukat, akkora fejadagot adtak, mint amekkorát ők esznek, de mi egyre betegebbek lettünk, nem tudtuk azokat a babokat megenni, (...) mert túl betegek voltunk hozzá. És sokan, nagyon sokan meghaltak akkor..."
"Erről a jelenetről, a halálos csapdáról, mely a hiány megszűnésekor keletkezett, s melyet a túlzott élelmiszerbőség okozott, majd minden elbeszélt albumban találtunk "emlék-képet". Hisz majd mindenki úgy érezte, e brutális jelenetet "le kell kapnia", a képet a saját "fotótárába" be kell ragasztania."
"Négy történetet választottunk ki, s fogunk most elbeszélni. persze, nem az a négy hús-vér ember áll majd munkánk végeztével előttünk, akiknek az anyagával dolgozunk. A történet a mi elbeszélésünkben - ismét - újraíródik. Újraírták ők, amikor nekünk, a hallgatónak, a történetet... Tovább

Fülszöveg

"Mauthausen, 1945. május 5-e. megérkeztek az amerikai felszabadítók, s kezdetét vette a "nagy zabálás"."
"... az amerikaiak, természetesen megpróbáltak segíteni nekünk, megpróbálták odaadni az ennivalójukat, akkora fejadagot adtak, mint amekkorát ők esznek, de mi egyre betegebbek lettünk, nem tudtuk azokat a babokat megenni, (...) mert túl betegek voltunk hozzá. És sokan, nagyon sokan meghaltak akkor..."
"Erről a jelenetről, a halálos csapdáról, mely a hiány megszűnésekor keletkezett, s melyet a túlzott élelmiszerbőség okozott, majd minden elbeszélt albumban találtunk "emlék-képet". Hisz majd mindenki úgy érezte, e brutális jelenetet "le kell kapnia", a képet a saját "fotótárába" be kell ragasztania."
"Négy történetet választottunk ki, s fogunk most elbeszélni. persze, nem az a négy hús-vér ember áll majd munkánk végeztével előttünk, akiknek az anyagával dolgozunk. A történet a mi elbeszélésünkben - ismét - újraíródik. Újraírták ők, amikor nekünk, a hallgatónak, a történetet elbeszélték, s újraírjuk mi, akik megpróbáljuk megérteni belőle ezt a pillanatot, s vele mindazt, amit az éhség, a tábori éhezés jelent. Ők tisztában voltak azzal a felelősséggel, amelyet a "Beszéld el fiadnak!" parancsa rájuk rótt, mi pedig azzal, amit ránk ez az újraírás ró. Reméljük, sikerülni fog megfelelnünk neki." Vissza

Tartalom

Itt vannak az amerikaiak 9
Séta a levéltárban 13
Fondok között 19
1. fond: Forgách Mihály 20
Az adatok 20
...és amiket rejtenek 21
2. fond: Ottó Zak 24
Az adatok 24
.. .és amit sejtünk mögöttük 25
3. fond: Marianne Brenner 28
Az adatok 28
.. .és ahogy értjük őket 29
4. fond: Gáspár Elma 31
Az adatok 31
...és amit mondanak nekünk 33
Éhségről 39
Történetek 49
Forgách Mihály 49
Ottó Zak 52
Marianne Brenner 55
Gáspár Elma 58
Nagyítások 63
1. fénykép - készítette Forgách Mihály 69
2. fotó - Ottó Zak alkotása 72
3. felvétel - Marianne Brenner munkája 76
4. kép - szerzője Gáspár Elma 76
Albumok képei 79
Bibliográfia 85
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
"Mindig van éhség" (dedikált példány) "Mindig van éhség" (dedikált példány) "Mindig van éhség" (dedikált példány)

Szép állapotú példány.

A címlapon az egyik szerző, Szász Anna Lujza névre szóló dedikációja látható.

Állapot:
3.320 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba