Előszó
Olyan munkáltató tankönyvet tartanak a kezükben, amely ötvözi a környezetismeret, a rajz és a technika tantárgyak ismeretanyagát. A tantárgyakat jelekkel is elkülönítettük egymástól (méhecske, paletta, olló).
A négy évszak kapcsán a természetben végbemenő változásokat vizsgáljuk élőhelyek - erdő, mező, víz, vízpart - szerint. Megfigyeljük a változások hatását a növényekre, az állatokra, az emberre. Minden tevékenység, ismeret ebből a környezetből indul, ez késztet vizsgálódásra, alkotásra.
A szabadban való megfigyelések játékos irányítása minden évszakban egy-egy jegyzetfüzet segítségével történik. A gyűjtőmunkák a természetes formák megfigyeléséhez kapcsolódnak, a térbeli és a síkbeli ábrázolásmódok elmélyítik. Továbbra is fontos feladatnak tartjuk a természetes anyagok ismeretét, felhasználását az élőhelyek kialakításában, használati tárgyak, játékok készítésében.
A jelmagyarázat az év során felhasználható eszközöket és anyagokat is tartalmazza.
A tanító munkáját igyekeztünk segíteni a megtanulandó részek bekeretezésével és a házi feladat vastag betűs szedésével. A kutatómunkát kívántuk előkészíteni a „Keresem az Ablak-Zsiráf című könyvben", a „Könyvekben keresem" utasításokkal. A mellékletben található kalendáriummal a gyerekeket szeretnénk gyűjtésre sarkallni.
A „Játsszuk el" jelölésekkel a drámajáték lehetőségére igyekeztünk felhívni a figyelmet.
A munkáltató tankönyv a szülők együttműködését is igényli: a „Felfedező úton", a „Nagymama szakácskönyvéből" című fejezetekben, valamint a „Vágd ki a mellékletből" utasításokban.
Az élő természet önmagában is gyönyörű. Tele van csodákkal az erdő, a mező, a vízpart. Ebbe próbálunk betekinteni, s kedvet ébreszteni a természet megismeréséhez, szeretetéhez.
Vissza