Miért felejtünk? | 7 |
Mitől vagyunk feledékenyek? | 9 |
A feledékenység leggyakoribb okai | 10 |
A memória első számú ellensége: a stressz | 10 |
A memória második számú ellensége: az érdektelenség | 11 |
Nem tudjuk, hol van, mert nem tettük a helyére | 12 |
A feledékenység önvédelem is | 12 |
Nem jól működik, ha nem is jól kezeljük | 13 |
Testi betegségek és a depresszió | 14 |
Mindennapi memóriánk mindennapi hibái | 17 |
Becsapós sémák | 18 |
Tény és feltételezés | 18 |
Megtettem, vagy csak akartam? | 19 |
Néha mindannyian szórakozott professzorok vagyunk | 20 |
Próbáld meg szórakozottság ellen! | 21 |
Mit tehetünk a jó memóriáért? | 23 |
Győzzük meg magunkat: nem vagyunk feledékenyek! | 23 |
Akarjunk emlékezni! | 25 |
Csökkentsük a feszültséget - magunkban és magunk körül! | 25 |
Mi történik, ha feszült helyzetbe kerülünk? | 26 |
A stresszálló személyiség | 29 |
Az A-típusú személyiség és módosítása | 29 |
Próbáld ki: stresszkezelés a problémák összegyűjtésével | 31 |
Stresszkezelő tréning | 33 |
Próbáld ki feszületség ellen! | 34 |
Relaxációs technikák | 35 |
A Benson-féle relaxációs módszer | 36 |
Próbáld ki a Benson-féle relaxációt! | 37 |
Meditáció | 39 |
Egyszerre csak egyre? | 40 |
Időgazdálkodás | 41 |
Az időtolvajok | 42 |
Az időtolvajok szégyentáblája | 43 |
A munkaalkoholista | 43 |
Ambíció és időgazdálkodás | 45 |
Győzzük le a halogatás ördögét! | 47 |
Próbáld ki halogatás ellen! | 48 |
Tanuljunk meg emlékezni! | 50 |
Teszteld a memóriádat! | 51 |
A mindennapi memória kérdőíve | 52 |
A megjegyzés legkönnyebb technikái | 56 |
Alan S. Brown módszere | 56 |
Próbáld meg összpontosítani a figyelmedet! | 57 |
Joan Minninger módszere | 61 |
Mindennapi módszerek a mindennapi memória fejlesztésére | 62 |
Hogyan jegyezzünk meg neveket? | 62 |
Hogyan jegyezzük meg, mit hova tettünk? | 68 |
Szemüveg, kocsi, kulcs | 70 |
Hogyan jegyezzük meg azt, amit olvasunk? | 72 |
Próbáld ki! Egy könyv - egy óra! | 74 |
Megjegyzés - számítógépes képernyőről | 76 |
Hogyan jegyezzük meg azt, amit hallunk? | 76 |
Hogyan jegyezzünk meg dátumokat? | 78 |
Hogyan jegyezzünk meg telefonszámokat? | 79 |
Hogyan tanuljuk meg előadásunk szövegét? | 80 |
Hogyan jegyezzünk meg útvonalakat? | 84 |
Hogyan jegyezzünk meg listákat? | 85 |
Hogyan jegyezzük meg PIN-kódunkat? | 85 |
A mindennapi memóriáról - azoknak, akiket érdekelnek a részletek | 87 |
Hogyan emlékezünk? | 87 |
Hogyan emlékezik az agyunk? | 88 |
Az epilepsziások memóriaproblémái | 89 |
A hippokampusz | 92 |
Az emlékezés útjai | 93 |
Rövid és hosszú távú emlékezet az idegsejtekben | 96 |
Olga amnéziája | 96 |
Meddig fejleszthető a rövid távú emlékezet? | 97 |
Hosszú távú emlékezet | 98 |
"Én, mit, mikor, hol, kivel?" | 99 |
"Milyen egy kínai vendéglő?" | 100 |
"Tudom, hogy tudom" | 101 |
A séma-teória | 102 |
Emlékezni a jövőre | 103 |
A hosszú távú memória és az érzékszervek | 104 |
Fiatalok és idősek, férfiak és nők memóriája | 105 |
A tanulás folyamata | 109 |
A tanulás öt feltétele | 109 |
Tanulás, tanítás, képzés | 113 |
Mit tehetünk az agyunkért? | 117 |
"Fokozott kockázat" | 119 |
Rizikófaktorok | 120 |
Rizikócsökkentő életmód | 121 |
Mozgás mindenekelőtt! | 122 |
Mennyi és milyen mozgásra van szükségünk? | 124 |
Mi a wellness? | 124 |
Agyfényesítő étrendek | 127 |
Dean Ornish-féle program | 128 |
DASH diéta | 129 |
Táplálékkiegészítők | 130 |
Memóriapusztítók: gyógyszerek, alkohol, dohányfüst | 131 |
És a kávé? | 132 |
Csak semmi pánik - de betegségek azért léteznek | 134 |
A szellemi leépülés tünetei | 135 |
Milyen gyakori? | 135 |
Alzheimer-kór | 136 |
Vaszkuláris demencia | 146 |
"Normal pressure hydrocephalus" | 149 |
Jacob-Creutzfeld-betegség | 150 |
A depresszió fontos oka lehet a leépülésnek | 150 |
Horkolás, éjszakai légzésleállások is okozhatnak leépülést | 153 |
Szélsőséges fizikai és szellemi megterhelés | 153 |
Próbáld meg - nehéz időkben! | 153 |
Próbáld ki a test felpezsdítését! | 154 |
Hatvan éven felülieknek | 159 |
A kalóriamegvonás világbajnoka: Lodovico Cornaro | 161 |
A "sikeres öregedés" | 162 |
"Korfüggő feledékenység" | 162 |
Korral járó agyi változások | 163 |
Programozott sejtpusztulás | 164 |
Visszafordítani az idő kerekét | 166 |
Ájurvéda, a hosszú élet tudománya | 167 |
Rejuvenáció a nyugati kultúrában: anti-ageing | 169 |
A Cooper-program | 170 |
Próbáld ki: Neurobincs | 171 |
Multivitamin-készítmények: igen vagy nem? | 173 |
Linus Pauling hipotézise | 174 |
Táplálékkiegészítők az öregedés késleltetésében | 175 |