kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Franklin-Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 514 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Töredék kötet. |
Az inductio segéd-miveleteiről | |
A megfigyelésről és leirásról | |
Mennyiben tárgya a megfigyelés a logikának? | 3 |
Az ugytetsző megfigyelés egy nagy része igazában következtetés | 4 |
A megfigyelés leirása többet állit, mint a mennyi a megfigyelésben foglaltatik | 9 |
- t. i. bizonyos megegyezést a jelenségek közt; s a jelenségeknek az ilyen megegyezés megállapitására szolgáló összehasonlitásra már inductiohoz vezető előlépcsőzet | 13 |
Az abstractioról, vagy a fogalmak alkotásáról | |
Az inductiot megelőző összehasonlitás általános fogalmakat tesz föl | 16 |
- de ezeknek nem kell bennünk előre meglétezniök | 18 |
Az eredetileg összehasonlitás utján nyert általános fogalom viszont maga az összehasonlitás typusa | 23 |
Mit értünk "illő" fogalmak alatt? | 27 |
- s mit a "tiszták" alatt? | 30 |
A kérdés további fejtegetése | 33 |
Az elnevezésről, mint az inductio segédlőjéről | |
A nevek főtulajdonsága, hogy a gondolkodás műszerei | 39 |
A nevek nem nélkülözhetetlenek az inductiohoz | 40 |
Mily módon szolgálnak neki? | 42 |
Az általános nevek nem csak takarékossági szempontból szolgálnak a nyelv-használatnál | 45 |
A philosophiai nyelv szükségleteiről és a meghatározás elveiről | |
A pilosophiai nyelv első kelléke, hogy minden általános névnek legyen meg a maga szilárdul megállapitott és szabatosan meghatározott jelentése | 47 |
A közhasználatu neveknek gyakran elmosódott együttjelzésök van | 47 |
- melyet a logikusoknak meg kellene állapitaniok, s a lehető legkevésbbé kellene változtatniok | 51 |
Miért forog a meghatározás gyakran nem szók, hanem dolgok körül | 54 |
Hogyan kellene a logikusnak a szók átmenő jelentésével bánniok | 59 |
Miféle bajok származhatnak abból, ha a szók szokásos együttjelzésének egy részét elejtjük | 67 |
A szók jelentésének természetes változásairól | |
Eredetileg történetes körülmények hogyan csusznak a szók jelentésébe be? | 77 |
- s néha az egész jelentést is elfogadják | 80 |
A szók az általánosulásra hajlanak | 82 |
- és a részletesülésre | 85 |
A philosophiai nyelv elveinek tovább fejtegetése | |
A philosophiai nyelv második kelléke: külön név minden fontos jelentés számára | 90 |
- az az, először: tökéletes leiró terminologia | 90 |
- másodszor: külön név a tudományos abstractio minden fontosabb eredménye számára | 97 |
- harmadszor: a műnevek jegyzéke, vagyis a fajok neveinek rendszere | 99 |
A műnevek jegyzékéhez tartozó nevek együttjelzése sajátos természetü | 103 |
A nyelvet milyen esetekben lehet s milyenekben nem lehet gépszerüleg használni? | 107 |
Az osztályozásról, mint az inductio segédlőjéről | |
Az itt tárgyalt osztályozás miben különbözik az elnevezés útján történő osztályozástól? | 115 |
A természetes csoportok elmélete | 117 |
A természetes csoportokat typusok, vagy pedig meghatározások szerint állapithatni meg? | 123 |
A fajok természetes csoportok | 127 |
Hogyan kellene a faj-neveket megalkotni? | 135 |
A sorozatok utján történő osztályozásról | |
A természetes csoportokat természetes sorozatba kell rendezni | 140 |
E rendezésnek a föjelenség fokozatai szerint kellene történnie | 142 |
- a mi egy példány-faj föltevését vonja maga után | 145 |
Hogyan kellene a sorozat osztályait megállapitani? | 146 |
A tudományos osztályozás legtökéletesebb formáját az állattan nyujtja | 148 |
Az ál-következtetésekről | |
Az álkövetkeztetésekről általában | |
Az álkövetkeztetések elmélete mellőzhetetlen része a logikának | 153 |
A történetes tévedések nem álkövetkeztetések | 156 |
A tévedés erkölcsi forrásai milyen viszonyban állanak az értelmiekhez? | 156 |
Az álkövetkeztetések osztályozása | |
Az álkövetkeztetések osztályozását milyen jegyek szerint kell végrehajtani? | 161 |
Az álkövetkeztetések öt osztálya | 163 |
Néha önkényünktől függ, hogy valameliyk álkövetkeztetést egyik, vagy másik osztályba sorozzunk | 168 |
Az egyszerű szemlélet álkövetkeztetései, vagy az a priori álkövetkeztetések | |
Az ez osztályba tartozó álkövetkeztetések jellemvonásai | 172 |
Természetes előitéletnél fogva a subjectiv törvényeket objectivekül tekintik, mint közkeletü babonák példái bizonyitják | 174 |
Természetes előitéletek, melyek szerint a miket együtt gondolunk, együtt is kell létezniök s a mi megfoghatatlan, nem is igaz | 180 |
Természetes előitéletek, mely szerint abstractionak való létet tulajdonitanak | 189 |
Az elégséges ok álkövetkeztetése | 191 |
Természetes előitélet, mely szerint a természet különbözőségei megfelelnek a nyelv megkülönböztetéseinek | 195 |
Előitélet, mely szerint valamely jelenségnek nem lehet több egy okánál | 200 |
Előitélet, hogy valamely jelenség föltételeinek hasonlitniok kell e jelenséghez | 205 |
A megfigyelési álkövetkeztetések | |
A megfigyelés hia és a megfigyelés eltévesztése | 217 |
Esetek, meg körülmények meg nem figyelése | 218 |
Példák az előbbire | 219 |
- meg az utobbira | 226 |
A balmegfigyelés jellemzése és példái | 233 |
Általánositási álkövetkeztetések | |
Ez osztály jellemző vonásai | 238 |
Az általánositás bizonyos fajtáinak mindig alap nélkül kell szükölködniük | 239 |
Gyökeresen különböző jelenségek egyetlen közösre való föloldására czélzó kisérletek | 240 |
A tapasztalati törvényeknek okozatiakkal való összetévesztése álkövetkeztetés | 243 |
Post hoc, ergo propter hoc, s az ennek megfelelő deductiv álkövetkeztetés | 249 |
A téves analogiák álkövetkeztetései | 253 |
A metaphorák szerepe az okoskodásban | 262 |
Az általánositás álkövetkeztetései hogyan fakadnak a téves osztályozásból | 266 |
Az okvetési álkövetkeztetések | |
Bevezető megjegyzések | 269 |
A megforditott meg az egyjelentésü itéletekre épitett álkövetkeztetés | 269 |
A syllogismus bensejéből származó álkövetkeztetések | 272 |
Az előzmények megcseréléséből eredő álkövetkeztetés | 273 |
Összetévesztési álkövetkeztetések | |
A szók kétértelműségéből származó álkövetkeztetések | 279 |
A petito principii | 297 |
Az ignoratio elenchi | 310 |
A moralis tudományok logikájáról | |
Bevezető megjegyzések | |
A moralis tudományok elmaradt állapotán csak az által lehet segiten, hogy a természeti tudományok módszereit alkalmazzuk, kellőleg kiterjesztve és általánositva, rájuk | 319 |
Mennyire lehet ezt ebben a munkában megkisérteni | 322 |
Szabadság és kényszerüség | |
Az emberi cselekedetek alá vannak-e az okozatiság törvényének vetve? | 324 |
Az u. n. philosophiai kényszerüség mily értelemben igaz? | 325 |
A kényszerüség szó alkalmatlan volta és káros következései | 329 |
Az inditó ok nem mindig valamely élvre vagy sérvre való kilátás | 334 |
Hogy az emberi természet tudománya létezik, vagy létezhetik | |
Lehetnek tudományok, a melyek nem exact tudományok | 337 |
Az emberi természet tudománya mily tudományos előképnek felel meg | 341 |
A lélek törvényeiről | |
Mit értünk a lélek törvénye alatt? | 345 |
Létezik-e a lélektan, mint tudomány | 346 |
A lélektan főbb kérdéseinek jellemzése | 349 |
A lelki müveletek meg testi körülmények viszonya | 356 |
Ethologia, vagyis: a jellemfejlés tudománya | |
Az emberi természet tapasztalati törvényei | 362 |
- csak is megközelitő általánositások. Az egyetemes törvények a jellemfejtés törvényei | 365 |
A jellemfejtés törvényeit nem lehet megfigyelés és kisérlet utján megállapitani | 368 |
- hanem deductiv módon tanulmányozandók | 374 |
Az ethologia elvei a lélek tudományának középtáji elvei | 377 |
Az ethologia jellemzése | 381 |
Általános megjegyzések a társadalmi tudományról | |
A társadalmi jelenségek tudomány tárgyai-e? | 385 |
A társadalom tudományának mily természetünek kell lennie? | 388 |
A chemiai vagy kisérleti módszerről a társadalmi tudományban | |
Annak a gondolkodás-módnak a jellemzése, a mely egyenkénti tapasztalatokból politikai tanokat vezet le | 392 |
A társadalmi tudományban lehetetlen a kisérletezés | 395 |
- a különbözési módszer is alkalmazhatatlan | 397 |
- és a megegyezés, meg a párhuzamos változatok módszerei sem bizonyító erejüek | 399 |
- a maradékok módszere szintén nem bizonyitó erejü s előfeltétele a deductio | 402 |
A geometriai, vagy elvont módszerről | |
E gondolkodási mód jellemvonásai | 406 |
Példák a mértani módszerre | 409 |
A Bentham-iskola érdek-philosophiája | 410 |
A physikai, vagy tárgyas deductiv módszerről | |
A renden haladó és a megforditott rend szerint eljáró deductiv módszerek | 419 |
A rendben haladó deductiv módszer nehézségei a társadalom tudományában | 424 |
Mily mértékben lehet a társadalmi speculatio különböző ágait külön-külön tanulmányozni? A közgazdaságtan jellemzése | 428 |
A politikai ethologia, vagy a nemzeti jellem tudománya | 435 |
A társadalom tudományának tapasztalati törvényei | 439 |
A társadalom tudományának igazolása | 442 |
A forditott rend szerint haladó deductiv, vagy történelmi módszer | |
Az általános társadalmi tudomány, meg az egyes sociologiai vizsgálatok megkülönböztetése | 446 |
Mit értünk a társadalom valamely állapota alatt | 447 |
Az ember és a társadalom továbbrahaladó volta | 449 |
A társadalmi állapotok egymásutánjának törvényeit csak is a forditott rend szerint haladó deductiv módszer utján lehet megállapitani | 452 |
A társadalmi statika, vagy a társadalmi jelenségek együttlétezésének tudománya | 456 |
A társadalmi dynamika, vagy a társadalmi jelenségek egymásutánjának tudománya | 467 |
A történeti módszer körvonalai | 469 |
Kilátások a sociologiai kutatás jövőjére nézve | 473 |
További fölvilágositások a történelem tudományáról | |
Hogy a történelmi tények egyarántos törvények alatt állanak, bizonyitja a statistika | 478 |
- a mi nem azt teszi, hogy az erkölcsi okok jelentéktelenek | 483 |
- sem azt, hogy az egyének jelleme és a kormányok tettei hatástalanok | 487 |
Példák a kitünö férfiak és a kormányok politikájának történelmi jelentőségére | 493 |
A gyakorlat vagy művészet logikájáról, ideértve az erkölcsiséget és politikát | |
A moral nem tudomány, hanem müvészet | 499 |
A müvészet szabályai meg a megfelelő tudomány tantételei közötti viszony | 500 |
Mi a tulajdonképeni feladatunk a müvészet szabályainak? | 502 |
A müvészet nem lehet deductiv | 504 |
Minden müvészet a tudomány oly igazságaiból áll, a melyek bizonyos gyakorlati czélra szolgáló rendbe vannak sorakoztatva | 506 |
Teleologia, vagy a czélok tana | 508 |
A teleologia végső irányzóra vagy alapelvre szorul | 511 |
Befejezés | 514 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.