Előszó
Örömmel adjuk közre ismét a Mikroökonómiai példatárat, amely az elmúlt két évben kedvelt segédeszköze lett a középiskolai közgazdaságtan oktatásának.
A Közgazdaságtan I. Mikroökonómia c. középiskolai tankönyv megjelenése után a példatár elkészítésével teljessé vált a sor, a tárgy hazai történetében először tanári kézikönyv és példatár is segíti a közgazdasági alaptárgy oktatását. Középfokú oktatásunk ezzel tartalmilag és formailag is illeszkedik a nyugat-európai és amerikai tanítási és tanulási módszerekhez. Nagy kihívás volt számunkra e kis kötet elkészítése, amelyben nemzetközi szintű tananyagot kívántunk a hazai tanulóknak, a magyar valóság talaján bemutatni.
Az eltelt időszak tapasztalatait, a tanárok és diákok visszajelzéseit felhasználva szűrtük ki a hibákat, és készítettük el ezt a javított kiadást. A példatár újbóli kiadását szükségessé tette a Közgazdaságtan I. Mikroökonómia c. középiskolás tankönyv 2. átdolgozott kiadásának megjelenése is.
Ennek megfelelően ez a példatár is kibővült egy új fejezettel, amely a mikroökonómia nemzetközi vonatkozásaival foglalkozik.További jelentős változás, hogy ebben a kiadásban a gyakorlati felhasználók, a középiskolai tanárok kérésére nem adunk teljes körű megoldásokat a fejezetek végén, hanem csak az ún. típuspéldák megoldásait mutatjuk be a fejezeteken belül. A szűk terjedelmi korlátok ellenére idén is közöljük a tavalyi és az idei egyetemi-főiskolai felvételi feladatsorokat, valamint az OSZTV elmúlt két évi középiskolai versenyfeladatait.
A példatár feladatai döntő többségükben eredetiek, a tankönyv szövege alapján készültek (pl. tesztfeladatok), illetve szorosan kapcsolódnak a középiskolás tankönyv anyagához és színvonalához.
Eredendően újat kellett alkotnunk, mert az egyetemen használatos példatár alkalmatlan a középiskolai felhasználásra.
Ebben a kötetben is vannak keményebb feladatok, mert a tanulmányi versenyre, illetve a felvételire készülő tanulók igényeit is ki kell elégítenie ennek a példatárnak, mivel az egyetemi „Mikroökonómiai feladatok gyűjteménye" nem lehet sem a verseny, sem a felvételi vizsgák tananyaga.
A mikroökonómia a gazdasági élet, a gazdasági jelenségek elemzését, megvitatását segíti elő. A tanórák élénk vitái jelzik, hogy ez a tantárgy a valóság talaján áll. Vitára érdemes és vitára ingerlő állítások egész sora található minden fejezetben, ezért kiválóan lehet belőle szóban vizsgázni, vizsgáztatni. A tárgy módszerei és oktatási hagyományai azonban az írásbeli számonkérés komoly lehetőségeit hordozzák. A példatár kiemelt szerepe hazánkban, hogy egy gyerekcipőben járó oktatás folyamán egyértelművé, világossá és egységessé tegye a mikroökonómia követelményeit, ugyanakkor biztosítva a tanulók és tanárok nagyfokú választási szabadságát.
Vissza