Előszó
ELŐSZÓ
A közgazdaságtan rendszerszemléletet és módszert ad a környező világunkban lejátszódó gazdasági események és folyamatok megértéséhez és alakításához. A makroökonómia és a mikroökonómia a gazdasági valóság különböző oldalait vizsgálja. A makroökonómia a nagy gazdasági rendszerekkel foglalkozik, a mikroökonómia alapvetően ennek a rendszernek a kisebb egységeit, a háztartások és a vállalatok magatartását elemzi. Ebben a tankönyvben Önök megtanulják, hogyan lehet megérteni a nap mint nap előforduló mikroökonómiai események egész sorát a közgazdaságtan módszertani eszközeivel.
A tankönyv elsődleges célja a közgazdasági gondolkodásmód megismertetése és készség szintű elsajátíttatása. A gazdasági események elemzésében arra akaijuk ösztönözni hallgatóinkat, hogy tanulják meg, hogyan kell kérdéseket feltenni és megoldani oly módon, hogy az felkeltse az érdeklődést. Úgy gondoljuk, hogy a mikroökonómia nem elméleti tételek gyűjteménye, amelyet a hallgatóknak memorizálni kell, hanem egy rendszerszemléletű módszer arra, hogy hogyan kell gazdasági problémákat felvetni és megoldani. Ezért az elméleti tételeket igyekszünk mindig a való életből vett példákkal alátámasztani és rámutatni az elméleti modellek és a gazdasági valóság kapcsolatára.
A tankönyv leendő mérnökök és műszaki menedzserek számára készült, ezért súlyt helyeztünk arra, hogy a gazdasági események és folyamatok technikai-technológiai oldalára is rámutassunk, mivel ugyanannak a valóságnak két oldaláról van szó.
A tankönyv mondanivalóját szisztematikusan építettük fel. Az első fejezetben a hallgató megismerkedik a közgazdaságtan tárgyával és módszertani eszköztárával és ezeknek az alkalmazására épülnek a további fejezetek.
Meggyőződésünk, hogy jól tanítani a közgazdaságtant azt jelenti, hogy alaposan megértessük a gazdasági elemzést. Ezért a tankönyvet úgy építettük fel, hogy a mikroökonómiai elemzés precíz, gondosan egymásra épülő és belső konzisztenciával rendelkező lépéssorozatból áll. Ugyanakkor a precízség és a gondosság nem jelenti azt, hogy az elemzés unalmas és nehéz. A tankönyv „elbeszélő" stílusa azt jelenti, hogy minden téma folytatása az előzőnek és zökkenőmentesen vezet a következőhöz. Végül a hallgató, aki figyelmesen elolvassa a tankönyvet, eljut a mikroökonómia teljességének, integritásának megértéséhez, és képes lesz meglátni azoknak a gazdasági problémáknak a lényegét, amelyekkel nap, mint nap szembekerül.
A tankönyv a mérnökképzésben folyó kurzus rendelkezésre álló időkeretéhez igazodik, ezért értelemszerűen figyelembe veszi ennek korlátait az egyes témakörök tárgyalásában, ugyanakkor az érdeklődő hallgatók, akik szélesíteni és mélyíteni kívánják tudásukat, egyrészt az irodalomjegyzékben, másrészt a lábjegyzetekben útmutatást kapnak arra vonatkozóan, hogy hol nézhetnek utána egy-egy kérdéskör részletesebb kifejtésének. Ahol szükségesnek tartottuk apró betűs részben közöltük az adott kérdések matematikai módszerekkel való megközelítését.
Vissza