1.059.405

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mikroökonómia

Szerző
Grafikus
Lektor
Tatabánya
Kiadó: Tri-Mester Bt.
Kiadás helye: Tatabánya
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-035-533-7
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasó egy három kötetből álló tankönyv-sorozat egyik darabját tartja a kezében. A sorozta a következő kötetekből áll: Simanovszky Zoltán - Czagány László: Bevezetés a közgazdaságtanba Solt... Tovább

Előszó

Az olvasó egy három kötetből álló tankönyv-sorozat egyik darabját tartja a kezében. A sorozta a következő kötetekből áll: Simanovszky Zoltán - Czagány László: Bevezetés a közgazdaságtanba Solt Katalin - Szabó Bakos Eszter: Mikroökonómia Solt Katalin: Makroökonómia
A sorozatot kiegészíti egy mikroökonómiai és egy makroökonómiai példatár is, amelyet idén adhatunk első ízben a hallgatók kezébe. A tankönyvek a győri Széchenyi István Főiskola és a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskolája közgazdászképzésének elméleti megalapozását szolgálandó születtek. A könyvek megjelenése után több közgazdasági képzést folytató főiskola illesztette be oktatási rendszerébe és használja a teljes sorozatot, vagy annak egyes darabjait. Az átdolgozások, a javított kiadások előkészítése során már ezen intézmények igényeit, oktatókollégáink észrevételeit is igyekeztünk figyelembe venni. A sorozat legújabb kiadása úgy készült, hogy az egyes kötetek akár egymástól függetlenül is, illetve tetszőleges sorrendben kerülhessenek be az oktatási folyamatba. Az első kötet természetesen a Bevezetés, amelyben a legfontosabb közgazdaságtani alapfogalmak kerülnek tárgyalásra. Ezt követően a mikro- és makroökonómia sorrendje már tetszőleges, az intézményi szempontok alapján választható. Az utóbbi két kötetet úgy állítottuk össze, hogy az adott tananyag elsajátítása elvégezhető legyen a másik rész előzetes ismerete nélkül is. Ebből fakadóan természetesen bizonyos ismétlések és átfedések találhatóak a könyvekben, amelyek kiiktatása az oktató feladata. Ezen részek ugyanakkor lehetőséget teremtenek a korábban megszerzett ismeretek felelevenítésére. Reméljük, hogy az újabb kiadás újabb főiskolák számára teszi lehetővé a tananyag használatát. Ezúton szeretnénk köszönetet mondani mindazon kollégáinknak, akik észrevételeikkel, bíráló megjegyzéseikkel hozzájárultak az újabb kiadáshoz. Köszönjük annak a több ezer diáknak a türelmét és figyelmét is, akik a korábbi kiadások alapján sikeresen barátkoztak meg a közgazdaságtannal. Tatabánya - Győr, 1998. augusztus 1. A Szerzők Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. A fogyasztói magatartás elmélete 5
1.1. A fogyasztó 5
1.2. Szükséglet, hasznosság, preferenciák 7
1.2.1. A kardinális hasznosság fogalma 8
1.2.2. Az ordinális hasznosság-fogalom 15
1.3. A preferenciarendezés axiómái 17
1.4. A közömbösségi görbék 18
1.4.1. A "jól viselkedő" közömbösségi görbék tulajdonságai 19
1.4.2. A helyettesítés határrátája 21
1.4.3. Speciális közömbösségi görbék 24
1.4.4. A hasznossági függvény 28
1.5. A költségvetési egyenes 29
1.5.1. Az árváltozás hatása a költségvetési egyenesre 31
1.5.2. A jövedelemváltozás hatása a költségvetési egyenesre 32
1.6. Az optimális választás 33
2. A kereslet 39
2.1. A jövedelemváltozás hatása a keresletre 40
2.2. Az árváltozás hatása az optimális választásra 47
2.3. Az árváltozás kettős hatásának elválasztása 53
2.3.1. Az árváltozás két hatásának elválasztása Hicks módszerével 54
2.3.2. Az árváltozás két hatásának elválasztása Slutsky módszerével 58
2.4. A piaci kereslet 60
2.4.1. Az egyéni kereslet és a piaci kereslet 60
2.4.2. A fogyasztói többlet 62
3. A termelés
3.1. A termelési függvény 64
3.1.1. A termelési függvény tulajdonságai 66
3.1.2. A termelési függvény - áttekintés 68
3.1.3. Az isoquant-görbék - áttekintés 72
3.2. A parciális termelési függvény 73
3.3. Az isoquantok rendszere 83
3.3.1. A nem tökéletesen helyettesítő termelési tényezők isoquantjai 83
3.3.2. Nem helyettesíthető termelési tényezők - a Leontief-típusú termelési függvény 87
3.4. A skálahozadéki függvény 91
3.5. A homogén termelési függvény 96
3.6. Az együttes termelés 98
4. A termelés költségei 102
4.1. A költségek fogalma és fajtái 102
4.1.1. Döntési lehetőség és a költségek 103
4.1.2. Befektetés, elszámolhatóság, pénzmozgás és a költségek 105
4.1.3. A profit 108
4.1.4. A költségfüggvények 110
4.2. A rövid távú költségfüggvények 111
4.2.1. A termelés összesített költségei 112
4.2.2. A határköltség 115
4.2.3. A termékegységre jutó költségek 117
4.3. A költségek hosszú távon 121
4.3.1. Az isocost-egyenes és a minimális költséget biztosító tényezőkombináció 121
4.3.2. A vállalat növekedési útja és a hosszú távú költségek 129
4.3.3. A hosszú távú költségfüggvények 131
5. A vállalati kínálat tökéletes verseny esetén 136
5.1. A piaci szerkezet 136
5.2. Kereslet és bevétel 138
5.3. Profitmaximalizálás rövid távon 140
5.3.1. A maximális profitot biztosító kibocsátás 140
5.3.2. A profit nagysága rövid távon 144
5.3.3. A veszteség minimalizálása 146
5.4. A versenyző vállalat kínálati függvénye rövid távon 148
5.4.1. A termelői többlet 148
5.4.2. A rövid távú piaci kínálati függvény 150
5.5. A hosszú távú kínálat 150
6. A monopólium 154
6.1. A tiszta monopólium 154
6.2. A monopólium kínálatának meghatározása 158
6.2.1. A határbevétel alakulása monopólium esetén 158
6.2.2. A határbevételi függvény meghatározása lineáris kereslet esetén... 160
6.2.3. A maximális profitot biztosító kínálat meghatározása 162
6.2.4. Haszonkulcsos árképzés 164
6.3. Hatékony-e a monopólium ? 165
6.4. Árdiszkrimináció 169
6.4.1. Az elsőfokú árdiszkrimináció 170
6.4.2. Másodfokú árdiszkrimináció 171
6.4.3. Harmadfokú árdiszkrimináció 173
6.5. A monopólium társadalmi összhatása 174
7. Duopólium, oligopólium, monopolisztikus verseny 179
7.1. Duopólium-modellek 179
7.1.1. A Cournot-féle duopólium 180
7.1.2. Stackelberg duopólium 185
7.1.3. Bertrand-duopólium 186
7.1.4. A duopólium-modellek gyakorlati jelentősége 188
7.2. Monopolisztikus verseny 189
7.2.1. A monopolisztikus verseny legfontosabb jellemzői: 189
7.2.2. A monopolisztikus verseny vállalatának egyéni keresleti függvénye 190
7.2.3. A profitmaximalizáló output és az ár 192
8. A termelési tényezők piaca 197
8.1. A termelési tényezők kereslete 197
8.1.1. A profitmaximalizálás feltétele a tényezőfelhasználás oldaláról 198
8.1.2. A vállalati munkakereslet rövid távon 200
8.1.3. A vállalat munkakereslete hosszú távon 202
8.1.4. A vállalatok összesített munkakeresleti függvénye 203
8.2. A munkakínálat és a munkapiac 205
8.2.1. A háztartások munkakínálata 205
8.2.2. A munkapiaci egyensúly és a gazdasági járadék 209
8.3. A tőkepiac 277
8.3.1. A vállalatok tőkepiaci kereslete 211
8.3.2. A háztartások a tőkepiacon 216
8.3.3. A hitel- (pénztőke-) piac egyensúlya 222
8.4. A vállalkozás, a vállalkozó és jövedelme 223
8.5. Jövedelemmegoszlás 226
9. Az általános egyensúly 231
9.1. A csere egyensúlya 232
9.2. A termelés egyensúlya 242
9.3. A termelés és a csere együttes egyensúlya 244
9.4. Piaci elégtelenségek 244
9.4.1. A piaci hatalom 245
9.4.2. Az externáliák 249
9.4.3. A közjavak 249
TARTALOMJEGYZÉK 252
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem