Előszó
Magyarországon 1870 óta tízévenkénti rendszerességgel hajtanak végre népszámlálást. Az 1800-as évek végén, 1900-as évek elején még a cenzusok közötti időszak második felében is megfelelő minőségű volt az előző népszámlálásból nyert információ a társadalmi és gazdasági folyamatok változásainak értékeléséhez és a tervezéshez. Az 1900-as évek második felére a társadalmi és gazdasági folyamatok felgyorsulása miatt a népszámlálási információk avulási ideje jelentősen lerövidült. Az adatigényekhez igazodva egyes országok rövidebb népszámlálási ciklusok mellett döntöttek, mások a két népszámlálás közötti időszakban végrehajtott, a népesség és a lakásállomány egy részére kiterjedő kis népszámlálást, mikrocenzust végeznek.
Magyarország az 1960. évi népszámlálás óta ezt a gyakorlatot folytatja. A legutóbbi, sorrendben ötödik ilyen jellegű adatfelvételre - a 2004. évi CXXI. törvény alapján - 2005. április 1-jei eszmei időponttal került sor, az adatfelvétel a népesség és a lakásállomány véletlenszerűen kiválasztott 2 százalékára terjedt ki. A mikrocenzus címeinek kiválasztása során szempont volt olyan területi lefedettség biztosítása, amely országos összesítéseken túl az adatok különböző területi és szakmai aggregáltsági szintjén lehetőséget nyújt területenkénti (régiók vagy megyék), településtípus szerinti (városok, községek), vagy az országgyűlési egyéni választókerületek népszámlálási jellegű adatainak, mutatóinak összeállítására.
A 2005. évi mikrocenzus a társadalmi-gazdasági rendszerváltozás, illetve a 2001. évi népszámlálás óta bekövetkezett gazdasági és társadalmi folyamatok, események hatásainak vizsgálatával lehetővé teszi a népességben és a lakásállományban bekövetkezett - a népszámlálási jellegű mutatókkal bemutatható - változások nyomonkövetését, illetve röviddel az Európai Unióhoz történt csatlakozásunkat követően képet nyújt a társadalom és a gazdaság legfontosabb jellemzőiről, mintegy kiindulópontul szolgálva a későbbi adatfelvételek eredményeivel való összehasonlításhoz.
Az összeírás során a kiválasztott lakcímeken kitöltött lakás- és személyi kérdőívek számítógépre vitele június végére fejeződött be. Az adatokat matematikai-statisztikai módszerrel történő teljeskörűsítéssel tették alkalmassá feldolgozásra, majd augusztusban megkezdődhetett a táblázatok összeállítása. Elsőként az országgyűlési egyéni választókerületek legfontosabb jellemzőit bemutató kötetet tesszük közzé. Az országgyűlési egyéni választókerületek adatainak összeállítása az országgyűlési egyéni választókerületek területének az országgyűlési egyéni és területi választókerületekről szóló - többször módosított - 2/1990. (1.11.) MT rendelet alapján történt. A több választókerülethez tartozó fővárosi kerületek, városok országgyűlési egyéni választókerületi adatainak összeállításához a minta elemei a 2002. évi országgyűlési képviselő választásokra kialakított szavazókörök szerint kerültek figyelembevételre.
Felhívjuk a figyelmet, hogy adatok nem teljes körű, hanem mintavételes adatfelvétel eredményei. Emiatt az egyes területi egységek, így az országgyűlési egyéni választókerületek adatainak összehasonlítására elsősorban nem az abszolút számok, hanem arányok, a strukturális jellemzők és a számított mutatók használata célszerű. Az arányszámok, az egyes strukturális jellemzők megoszlása az abszolút számokból kiszámítható, a főbb mutatók pedig a kötet elején összegyűjtve megtalálhatók. Az egyes táblázatok azonos fogalomra vonatkozó adatai mind a kiadványon belül, mind a későbbiekben közlésre kerülő adatoktól technológiai vagy teljeskörűsítési okokból eltérhetnek egymástól, ez azonban az adatok értékelésében számottevő hibát nem okozhat.
A 2005. évi mikrocenzus a gazdasági aktivitási kategóriáknál a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal (ILO) ajánlását vette figyelembe, de annak következetes érvényesítésére a munkanélküli kategóriába tartozók megállapításához - szemben pl. a KSH folyamatos munkaerőfelmérésével - a felvétel terjedelmi és időkorlátai miatt nem volt lehetőség.
Vissza