Előszó
Előszó
A mikrobiológia ma már szerves része a közép- és felsőfokú egészségügyi oktatásnak. A mikrobák okozta betegségek megelőzésével, a megbetegedett ember ápolásával és gyógyításával,...
Tovább
Előszó
Előszó
A mikrobiológia ma már szerves része a közép- és felsőfokú egészségügyi oktatásnak. A mikrobák okozta betegségek megelőzésével, a megbetegedett ember ápolásával és gyógyításával, közegészségügyi és járványügyi teendőivel kapcsolatos ismereteket a hallgatók a későbbi években sorra kerülő előadásokon és a tankönyvekből sajátíthatják el. A hallottak és olvasottak könnyebb és jobb megértését teszi lehetővé a gyakorlati oktatás. Ez késztetett bennünket olyan gyakorlati praktikum megírására, mely a legfontosabb és leggyakrabban használt módszereket foglalja magába.
A könyvben az általános mikrobiológiai tudnivalók mellett megtalálhatók a mikroszkóp használatának, a mikrobák morfológiájának, fiziológiájának vizsgálatára vonatkozó alapvető kérdések. A hallgató megismerkedhet a különböző vizsgálati anyagok vételének és laboratóriumba küldésének szabályaival.
Egy-egy nagyobb témakörhöz tartozó módszereket és reakciókat rövid elméleti ismertető vezeti be. A fejezetek (témakörök) végén „Összefoglaló kérdések" segítik a gyakorlati foglalkozásokon elsajátítottak ismétlését, melyeket különböző „Feladatok" egészítenek ki.
A többféle főiskolai szakirányú - nappali és levelező - képzésben részt vevő hallgató számára jól áttekinthető, didaktikus tankönyvet kívántunk közreadni, mely megkönnyíti a mikrobiológia integrálását a többi tárgyhoz. A módszerek ismertetésénél ezért követtük a mikrobiológia tankönyvek nagyobb fejezeteit (baktériumok, vírusok, gombák, paraziták).
A mikrobák vizsgálatának csak általános kérdéseivel, ezen belül néhány vizsgálóeljárás részletes ismertetésével foglalkoztunk. A kórokozónkénti részletes vizsgálóeljárásokat mellőztük (ezek véleményünk szerint a hallgatók képzési követelményeit meghaladják). Eltekintettünk továbbá bizonyos szakterületek (pl. virológia, mikológia, parazitológia) vizsgálómódszereinek részletesebb ismertetésétől is. Nagy hangsúlyt helyeztünk viszont arra, hogy a hallgató egyes alapvető módszerek leírása alapján képes legyen - minimális tanári útmutatással - bizonyos gyakorlatokat önállóan elvégezni.
A könyv végén röviden kitértünk (a különböző szakirányú képzések miatt) az egészségügyben alkalmazott néhány egyéb, fontosabb mikrobiológiai
Vissza