Előszó
Rengeteget írtak már a slágerről - sokan szidták és sokan magasztalták. Voltak, akik elszánt dühvel támadtak ellene, neki tulajdonítva a néptömegek Ízlésének romlását, s voltak, akik éppen azért...
Tovább
Előszó
Rengeteget írtak már a slágerről - sokan szidták és sokan magasztalták. Voltak, akik elszánt dühvel támadtak ellene, neki tulajdonítva a néptömegek Ízlésének romlását, s voltak, akik éppen azért védelmezték, mert kifejezi az "egyszerű ember" érzelmeit és gondolatait. Kevesen vállalkoztak azonban arra, hogy mielőtt Ítélkeznének, előbb sine ira megvizsgálják, mi is hát a sláger, milyen a szövege, milyen a zene anyaga, milyen a kettő összefüggése, mik a legfontosabb jellemvonásai, mi tehát sikerének ha nem is a titka,de legalább.a feltétele.
Miből lesz a sláger? Adorno A dzsessz című tanulmányában értekezik róla, rámutatva arra, hogy "slágereket" nem lehet "csinálni", ezért a siker biztosításának elégséges elméleti feltételeit sem lehet meghatározni'. Legkevésbé azt lehet megjósolni, hogy "két mindenképpen azonos formájú és azonos értékű szám közül" melyik érvényesül. A szükségszerű és a véletlen itt is elválaszthatatlan egységben van, nem lehet bármiből sláger, de nem is lesz minden számból az, amely eleget tesz a szükséges követelményeknek.
Mindez arra szólít fel bennünket, hogy a siker titkai helyett inkább a siker feltételeit kutassuk, a véletlen helyett a szükségszerű mechanizmusát. Vegyük például sorra az elmúlt évek, ' évtizedek nagysikerű, slágereit, s vizsgáljuk meg, voltak-e s vannak-e zenéjüknek és szövegüknek mindannyiukra jellemző közös vonásaik, s mik azok.
Vissza