1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Miből lesz a sláger?

Jelentés egy folyamatban lévő vizsgálat állásáról

Szerző
Budapest
Kiadó: MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím: MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont Szakkönyvtár
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Kottarészletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Rengeteget írtak már a slágerről - sokan szidták és sokan magasztalták. Voltak, akik elszánt dühvel támadtak ellene, neki tulajdonítva a néptömegek Ízlésének romlását, s voltak, akik éppen azért... Tovább

Előszó

Rengeteget írtak már a slágerről - sokan szidták és sokan magasztalták. Voltak, akik elszánt dühvel támadtak ellene, neki tulajdonítva a néptömegek Ízlésének romlását, s voltak, akik éppen azért védelmezték, mert kifejezi az "egyszerű ember" érzelmeit és gondolatait. Kevesen vállalkoztak azonban arra, hogy mielőtt Ítélkeznének, előbb sine ira megvizsgálják, mi is hát a sláger, milyen a szövege, milyen a zene anyaga, milyen a kettő összefüggése, mik a legfontosabb jellemvonásai, mi tehát sikerének ha nem is a titka,de legalább.a feltétele.
Miből lesz a sláger? Adorno A dzsessz című tanulmányában értekezik róla, rámutatva arra, hogy "slágereket" nem lehet "csinálni", ezért a siker biztosításának elégséges elméleti feltételeit sem lehet meghatározni'. Legkevésbé azt lehet megjósolni, hogy "két mindenképpen azonos formájú és azonos értékű szám közül" melyik érvényesül. A szükségszerű és a véletlen itt is elválaszthatatlan egységben van, nem lehet bármiből sláger, de nem is lesz minden számból az, amely eleget tesz a szükséges követelményeknek.
Mindez arra szólít fel bennünket, hogy a siker titkai helyett inkább a siker feltételeit kutassuk, a véletlen helyett a szükségszerű mechanizmusát. Vegyük például sorra az elmúlt évek, ' évtizedek nagysikerű, slágereit, s vizsgáljuk meg, voltak-e s vannak-e zenéjüknek és szövegüknek mindannyiukra jellemző közös vonásaik, s mik azok. Vissza

Tartalom

A mintaválasztásról 3
MELÓDIKA 8
A dallamképzés logikája 14
A slágerek dallamtipusai 21
A dallammotívumok részletes jellemzése 28
Néhány szó a szerkezetről 55
A felszabadulás előtti évek /1937-1945-ig/ 60
Az 1945 és 1954 közötti évek 67
Az 1954 és 1960 közötti évek 69
1960 után 72
HABMÓNI A 77
a/ Milyen fokú akkordok szerepelnek leginkább
a slágerekben? 79
b/ Hány fokú az egyes slágerek akkord-készlete? 81
c/ Milyen tipusu akkordok épülnek az egyes
fokokra? 85
d/ Milyen különbségeket okoz a harmóniaszerkezetekben a dur, illetve a moll jelleg? 84
e/ Milyen különbségek mutatkoznak az idő "függvényében"? Hangnem és moduláció 87
f/ Folytatás - Az akkordkészlet alakulása 89
g/ Milyen jellemző harmónia-kötések szerepelnek
slágereinkben? 92
SZÖVEG
Vizsgálati módszerünk 100
1. A slágerek tematikája 103
2. A slágervilág értékrendje 108
3. A slágerek esztétikai "univerzuma" 114
4. A slágervilág stratagéma szerkezete 129
Slágereink tipológiája 136
A tipológia összefoglalása 169
Mire mond a sláger igent és hogyan? 172
Akkor miért nem irtjuk ki a slágert? 180
A SLÁGERSZÖVEGEK SAJÁTOSSÁGAINAK VÁLTOZÁSAI AZ
ÉVTIZEDEK SORÁN 187
A tematika változásai 190
Az értékszerkezet alakulása 193
A slágertipusok arányainak alakulása 194
ÖSSZEFOGLALÁS HELYETT 197
A populáris dal formai keretei 198
A populáris dal tartalmi lehetőségei 203
Összefüggés más vizsgálatokkal 204
Néhány záró megjegyzés a művelődéspolitika
és a sláger viszonyáról 207
HIVATKOZÁSOK 209
PE3ME 211
SUMMARY 215
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Miből lesz a sláger? Miből lesz a sláger? Miből lesz a sláger?

A gerinc vászonnal pótolt.

Állapot:
1.740 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba