Kenyeres Dénes szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az emberiség már évezredek óta álmodozott a repülés megvalósításáról. Szárnyaló fantáziája megtalálható a mondavilágban, ahol héroszokat, félisteneket és szárnyas isteneket alkotott. Különböző...
Tovább
Előszó
Az emberiség már évezredek óta álmodozott a repülés megvalósításáról. Szárnyaló fantáziája megtalálható a mondavilágban, ahol héroszokat, félisteneket és szárnyas isteneket alkotott. Különböző nemzetek legendakörében és irodalmában előfordul az emberi lélek rejtett vágyának megnyilatkozása a repülés iránt. Kelet meséiben, az indiai és a görög mitológiában található utalás a levegőben való repülésről.
A XVIII. és a XIX. században már egyre többen foglalkoztak a repülés gyakorlati megvalósításának különböző módozataival. A repülés úttörői sokat gondolkodtak és kísérleteztek, mire megvalósulni látták elképzeléseiket. Verejtékes és véres út vezetett a siker ösvénye mentén.
Egyébként a repülésről s a szárnyalásról a halandónak mindig szép és csuda izgalmas dolgok jutnak az eszébe. A magyar repülés kialakulása és térhódítása a XX. század gyors technikai és tudományos fejlődésének lett a következménye. Aviatikusaink a mondabeli Ikarosz nyomdokain haladva (repülve) fokozatosan hódították meg a levegő végtelen birodalmát. Kezdetben csak a merevszárnyú repülőtákolmányok szelték a levegőt. Röpke évtized múlva pedig már motor hajtotta eszköz is a levegőbe emelkedhetett. A múlt század közepén már sugárhajtású repülőgépek hasították a légóceánt. 1961. április 12-én pedig az ember teremtette űreszközzel, a halandó elhagyhatta a sárgolyót, s kijutott a világűrbe.
A merevszárnyú repülőeszközök mellett az 1940-es évtizedben megjelentek a forgószárnyas gépek is. Ezeket a helyből felszálló eszközöket helikoptereknek nevezték. A helikopter szó egyébként görög eredetű, a helix (csavar) és pteron (szárny) szavak összetétele. Később- a jellegzetes forgószárnyak miatt- a "szitakötő" nevet kapták. Legfontosabb jellemzőjük ezeknek a forgószárnyas masináknak az, hogy az alkalmazásuk és üzemeltetésük nem követel különösebben kiépített infrastruktúrát.
Vissza
Fülszöveg
A szerző sorkatonaként a tábori tüzérségnél, hivatásos tiszthelyettesként, majd tisztként pedig a légierő hadrendjébe tartozó helikopter- illetve vadászrepülő ezredben szolgált. A hírős város repülőterén 25 éven át töltött be különböző szakbeosztásokat. Így érthető, hogy Kecskemét város katona-repüléstörténetével kapcsolatban eddig öt könyvet jelentetett meg.
Kenyeres Dénes a II. világháború idején 1942. szeptember 8-án született a Kecskeméthez közeli Szentkirály-pusztán. Még nem volt egészen 18 éves, amikor önként jelentkezett a hadseregbe. Harminchét éves katonai pályafutása alatt Szolnokon, Cegléden, Budaörsön, Kecskeméten, Budapesten, Veszprémben, Szentkirályszabadján, s végül ismét a hirös város repülőterén szolgált. A beosztásaihoz szükséges tanfolyamokat és katonai iskolákat el-végezte. Majd 1986-1990 között a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián hadtápszakos levelező hallgató volt. A hatvanas években tiszthelyettesként dolgozott merevszárnyú repülőeszközökön, futár- és közepes...
Tovább
Fülszöveg
A szerző sorkatonaként a tábori tüzérségnél, hivatásos tiszthelyettesként, majd tisztként pedig a légierő hadrendjébe tartozó helikopter- illetve vadászrepülő ezredben szolgált. A hírős város repülőterén 25 éven át töltött be különböző szakbeosztásokat. Így érthető, hogy Kecskemét város katona-repüléstörténetével kapcsolatban eddig öt könyvet jelentetett meg.
Kenyeres Dénes a II. világháború idején 1942. szeptember 8-án született a Kecskeméthez közeli Szentkirály-pusztán. Még nem volt egészen 18 éves, amikor önként jelentkezett a hadseregbe. Harminchét éves katonai pályafutása alatt Szolnokon, Cegléden, Budaörsön, Kecskeméten, Budapesten, Veszprémben, Szentkirályszabadján, s végül ismét a hirös város repülőterén szolgált. A beosztásaihoz szükséges tanfolyamokat és katonai iskolákat el-végezte. Majd 1986-1990 között a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián hadtápszakos levelező hallgató volt. A hatvanas években tiszthelyettesként dolgozott merevszárnyú repülőeszközökön, futár- és közepes szállító-helikoptereken. Érthető kötődése repülőtechnikához, a gépeket repülő- és kiszolgáló, üzemeltető állományhoz.
Az akadémián tanárai, oktatói biztatására kezdett foglalkozni írással, tudományos munkával és levéltári kutatással. Ezt követően - még a szolgálata idején - több hírlapban és katonai folyóiratban jelentek meg publikációi, tanulmányai. Eddig hét könyve jelent meg katonai témában. Kenyeres Dénes nyá. alezredes, repülő- és hadtörténész, jelenleg A magyar hadseregben üzemeltetett szállítórepülőgépek című kötetét készíti elő kiadásra.
A szerző jelen kötetében a Mi-2 típusú szállítóhelikopterek hadrendben tartását és alkalmazását mutatja be. A könyvben teljes hajózó-, repülőműszaki- és sorállomány névsorai, az osztályos fokozatok megoszlása és a kiképzettség alakulása nyomon követhető éppenúgy, mint az átképzések és kiképzések néha évenkénti megoszlásban Börgöndön illetve Szolnokon.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 5
A helikopterekről általában 8
1. FEJEZET 12
Mi-2 szállítóhelikopter leírása 12
A típus kifejlesztése 12
Mi-2 könny ti szállítóhelikopter műszaki leírása 13
Helikopter-törzs 14
Futómű rendszere 15
Közlőmű rendszer 16
Forgószárny és faroklégcsavar 17
A helikopter vezérlő rendszere 18
A Mi-2 helikopter hajtóműve 19
A hajtómű működési elve 19
A helikopter rendszerei 20
Elektromos műszer, oxigén (EMO) berendezések 22
Rádió-berendezések 23
A Mi-2-es helikopter változatai 23
Mi-2 fontosabb adatai 24
A Mi-2 helikopter szerszámkészletei 25
Szabályzatok és utasítások 26
2. FEJEZET 28
Átképzés Mi-2 típusra 28
Személyi állomány kiválogatása 28
Típusátképzés végrehajtása 28
Hajózó- és műszaki állomány átképzése 35
Szervezeti változások az alakulatnál 39
A 90. Vezetésbiztosító és Futárhelikopter Ezred hajózóinak osztályos szintje 1982 őszén, az egység megalakulásakor 40
A Mi-2-es helikopterszázad hajózónévsora a megalakuláskor 41
Az 1. (Mi-2) üzemeltetőszázad névsora 1982. szeptemberében. 41
A Mi-2-es helikopterszázad sorállományának névsora 1982. október 15-töl 42
Csapatrepülő Parancsnokság vezetőállománya 43
90. Vezetésbiztosító és Futárhelikopter Ezred vezetőállománya 44
3. FEJEZET 45
Mi-2 üzemeltetése Börgöndön 45
Elöljárói intézkedések a Mi-2-vel kapcsolatban 45
Mi-2 helikopterek érkezése 51
Üzemeltetés (repülés) megkezdése a Mi-2-vel 53
A Mi-2-ek személyhez kötése 55
Az elöljáró parancsa az 1983-as kiképzési évre 57
Kiképzési repülés Mi-2-vel 62
CSRP-ság intézkedése az 1984-es kiképzési év feladataira 66
Az osztályos fokozatok megoszlása 1984. január 1-jén 67
Repülések és gyakorlatok 1984-ben 68
Részvétel a Budapesti Honvédelmi Napon 70
Élenjáró rajok szervezése 71
A helikopterek személyhez kötése 72
Repülések és gyakorlatok 73
Elöljáró értékelése az 1984-es kiképzési évről 73
CSRP-ság feladatszabása a Mi-2-es hajózók részére 1985-re 75
Repülések és gyakorlatok 1985-ben 76
Az 1. könnyűhelikopter század névsora, 1985. március 76
Az 1. üzemeltetőszázad névsora 1985 tavaszán 77
EPK-i váltás 77
Résztvétel a Duna-1985 gyakorlaton 78
Újabb Mi-2-es szállítmányok Magyarországra 79
Repülőkiképzés 79
Újabb átképzések a Mi-2 típusra 84
Az 1. és 2. helikopterszázad gépeinek megoszlása és személyhez kötése 1985. szeptember végén 88
A 3. ütő. hel. szd. ht. áll. névsora 1986 elején 89
Mi-2-es „ Csepreg" feladaton 90
CSRPK intézkedése az 1986-os kiképzési évre 98
Élenjáró címek és osztályos fokozatok adományozása 99
1986-ban végrehajtott feladatok 100
Résztvétel a Duna-86 gyakorlaton 101
Első helikopterszázad gépei 101
Újoncállomány beosztásba helyezése 102
Nyári átállás, RHGY, oktatók kijelölése 102
Sorszerelői címek 104
Budapesti Honvédelmi Nap (BHN) 1986-ban 104
Helikopterkiképzés 106
A CSRPK kiképzési intézkedése 1987 évre 108
Az EPK értékelése a helikoptervezető állomány részére 108
Helikoptervezetők kinevezése 109
A 2. helikopterszázad gépeinek személyhez kötése 110
Repülőkiképzés, gyakorlatok 111
BHN-on való résztvétel 1987-ben 113
Az 1. helikopterszázad hajózóállománya 1987/1988-ban 114
A 2. helikopterszázad hajózói 1987 közepén 114
Az 1987. augusztus 26-án bevonult újoncállomány beosztása 115
Repülőkiképzés, téli átállás végrehajtása 115
CSRP-ság intézkedése 1988-ra 119
Ezredparancs a repülőkiképzésre 1988-ban 120
1988-ban végrehajtott feladatok 121
BHN 1988-ban 124
Az 1988-as kiképzési év EPK-i értékelése 125
1989-re meghatározott feladatok 131
1989-ben végrehajtott feladatok 131
Sorszerelő-állomány beosztásba helyezése 134
Elöljárói értékelés a helikopterezredről 135
Hajózók felfüggesztése a repülésről 136
A volt 3. hel. század hajózóinak átképzése 136
Az 1989-es kiképzési év értékelése 137
CSRP-ság feladatszabása az ezred részére, 1990-ben 138
A rendszerváltás hatásai az országban és a hadseregben 139
Ideiglenes állománytábla a hajózóállomány részére 146
1. helikopterszázad (22 fő): 146
2. helikopterszázad (22 fő): 147
1990-ben végrehajtott feladatok 147
Hajózók kinevezése 149
1. helikopterszázad állományába: 150
2. helikopterszázad állományába: 150
Tartalék-, nyugállományba helyezések és kinevezések 151
1990-es év értékelése 152
1991-ben végrehajtott feladatok 154
II. János Pál pápa légiszállításának biztosítása 155
Az ezred búcsúrepülése 157
A 90. futárhelikopter ezred felszámolása 158
Adatok a megszűnt alakulatról és hel. századokról 164
A 90. Vezetésbiztosító és Futárhelikopter Ezred hajózószd. pk-i 168
Helikopter ütő. századok PK-ai 169
Helikopterek megoszlása az áttelepülés előtt 169
A 2. ütő. század névsora 1991 őszén 169
1. hel.ütő. század légi úton áttelepülő állománya Szolnokra 170
Javítóosztály (MI-2-est üzemeltető) állománya 1982-1991. november között, (börgöndi időszak) 171
Sárkány időszakos ellenőrző és javítóműhely 171
Hajtómű időszakos ellenőrző és javítóműhely 172
EMO időszakos ellenőrző és javítóműhely 172
Rádió időszakos ellenőrző és javítóműhely 172
Műszaki ellenőrző és berepültető műhely 172
4. FEJEZET
Mi-2 üzemeltetése a MH 89. vegyesrepülő dandár hadrendjében 174
A repülődandár szervezete 174
A 3. Katonai Körzet (Cegléd) Parancsnokság részére készenlét 175
ZAPAD készenlét Szolnokon J76
Hókészenlét Szolnokon 177
Feladat a Mi-2-es századok részére 178
Könnyűhelikopter századok állománya 180
2. könny ühelikopter század állomány táblája: 181
A repülődandár 3. hel. üzembentartó század állománya 1992-ben 181
1992-ben végrehajtott repülési és szakmai feladatok: 182
Gyakorlati helikopterkiképzés szervezetten 183
Elöljárói intézkedés repülőkiképzésre 194
Repülőkiképzés és egyéb feladatok 1992-ben 194
A k. hel. századok hajózóállománya 1993 elején 198
1. k.hel.század : 198
2. k.hel.század: 198
A repülőkiképzés szigorítása a Mi-2 típuson 199
1993-ban végrehajtott feladatok 201
Kapos-93 hadgyakorlat biztosítása 206
Parancs a Mi-2 légi üzemeltetésére 207
Sorállomány a Mi-2-eknél 208
Ismét szervezeti változások 209
„Jégvirág" feladat 210
1994-ben végrehajtott feladatok 211
A k.hel. század állomány táblája és az osztályos szintek, 1994. novemberében 213
A dandárparancsnok berepülései 213
Az 1. k.helszázad feladatai az 1995-ös évben 214
3. ütő.hel. (Mi-2) század névsora 1995 elején 216
Az 1. k.helikopterszázadgépei és mechanikusai 216
Bemutató a lőtéri tüzek lokalizálásáról 216
Repülés egy hajtóművel 217
1995-ben végrehajtott feladatok 218
Végrehajtott feladatok a számok tükrében 1995-ben 220
Feladatok az 1996-os kiképzési évre 221
Végrehajtott feladatok 1996-ban 222
Egyéb intézkedések és feladatok 226
A Mi-2 helikopterek személyhez kötöttsége 1996 őszén 228
1996-os feladatok a statisztikában 228
Osztályos fokozatok helyzete, 1996. december 229
A Mi-2 hajózóállomány 1996. december végén 230
Feladatszabás a hajózóállomány részére 1997-ben 230
Mi-2-ek a kecskeméti repülőnapon 231
Üzemeltetés 1997-ben 234
Mi-2-es üzemeltetése 1998-ban 237
Árvízi készültségben a Mi-2-es technika 239
A Mi-2-es helikopterszázad hajózói és osztályos szintjük
1998. november 1-jén 239
Jelentés az 1998-as repülésekről 240
AZ EPK-ság vezetőállománya 1998. július 1-jén 241
Mi-2 ütő. század névsora 1999-ben 241
Készenlét a rendkívüli, téli időjárás alatt 242
Üzemeltetés 1999-ben 245
Készenléti szolgálatok 1999-ben 248
Mi-2-es technika utolsó szolgálati éve 252
Árvízi feladaton a Mi-2-es állomány 254
Mi-2 kiképző hel. század utolsó repülése 254
Mi-2 a mentőknek 259
Előkészületek a hadrendből történő kivonásra 260
Mi-2 típus kivonása a MH arzenáljából 261
MH 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Dandár (Ezred)
Mi-2-es hel. szdpk.-ok 262
MH 89. Vegyes Szállítórepülő Dandár (Ezred) PK-i állománya 264
A javítóosztály állománya Szolnokon az 1990-es évtized utolsó harmadában 265
5. FEJEZET 266
Mi-2 a helikopterhajózó kiképzés szolgálatában 266
Parancs a Mi-2-es század vezényléséről 266
Főiskolára került Mi-2 oldalszámai és mechanikusai 268
Hel vezető képzés feltételeinek megteremtése, felkészülés a feladatra 268
3. kik. hel. század (Mi-2) hajózó névsora 1994-ben 270
Mi-2 műszaki ütő. század névsora 1994-ben 270
Megkezdődött a hel. vezető kiképzés 271
Hallgatók oktatása Mi-2-vel 275
A sorállomány beosztása 1994 nyarán és őszén 279
PK-i intézkedés a helikopter kiképzésre 279
Mi-2-re üzemidő elosztása I. negyedévre 280
1995-ben végrehajtott feladatok 280
A főiskola PK. értékelése 286
1996-ban végrehajtott feladatok 288
Felkészülés a repülőkiképzésre 289
Repülőkiképzés 290
Névsorok a főiskolán 292
PK-i beszámoló az 1996-os évről 293
Megszüntették a hazai repülőtisztképzést 293
A Mi-2 típus összrepült ideje 294
6. FEJEZET 295
Repülőesemények, repült órák, helikopterek utóélete, emlékek felidézése 295
Repülőesemények Mi-2-vel 295
Néhány Mi-2-es helikoptervezető repült ideje jelszállása 301
Pilóták repült ideje a Mi-2 típuson 302
Mi történt a Mi-2 típusú helikopterekkel 302
PK-ok, helikoptervezetők, repülőmüszakiak emlékei a Mi-2-ről 306
Nagy János alezredes, Mi-2-es szdpk. és berepülőpilóta emlékei 316
Szappanos József nyá. őrnagy AK. I. osztályú hel. pilóta, emlékei és élményei a Mi-2-vel kapcsolatban 321
Draveczki István mk. alezredes, a javítóosztály volt parancsnoka, Mi-2-esről műszaki szemmel: 332
Szabadonfutó megcsúszások: 333
Faroklégcsavar beállítási problémák 333
Időszakos vizsgákról, javítóosztályról 334
„Hangársas" 336
Lajtai János törm., (Mi-2-es gépmechanikus) élményei 338
Ejtőernyősök emlékei a Mi-2-es technikáról 343
BEFEJEZÉS 352
FÜGGELÉK 355
Felhasznált irodalom 355
1. Levéltári források 355
2. Egyéb források: 355
3. Feldolgozások: 355
4. Egyéb: 355
Hajózóállomány arcképcsarnoka (nem teljes) 358
RÖVIDÍTÉSEK 361
TARTALOM 363
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.