A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kanonizált történelem és a költői hagyomány

A "zavaros idők" krónikásai: Puskin és Muszorgszkij

Szerző
Róla szól
Budapest
Kiadó: Aula Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hogy a pravoszláv nemzet maradéka
Megtudja majd szülőhazája sorsát...
,,A Borisz Godunov a kutató történész drámája volt. Az ideális politikai személyiségről alkotott puskini elképzelésben új árnyalat jelent meg: a költő-gondolkodó és tudós költő [...], s egyúttal a naiv igazságú és erkölcsi érzékű költő is, aki nem okoskodik álnokul, s mint krónikaíró közeledik, a népvéleményhez'. E pozíciók egyesítését nevezte Puskin a Shakespeare szemével tekintett tragédiának." (Jurij Lotman) „[Puskin] egy olyan drámát [írt], amelyben a történelem, miként a folklór is, immár a nép pszichológiájának megismeréséhez vezető út a költő számára, a történelmi múlt pedig, amelyét romantikus prekoncepció nélkül tanulmányoz, a jelen megismerésének eszköze." Lotmannak e szavai azonban nem pusztán Puskinra vonatkoznak, hanem egyúttal előremutatnak Muszorgszkij történelmi operáira: a történelem poetizálására, a történelmi múltnak mint a művész hermeneutikai kérdésfeltevésének a tárgyává emelésére... Tovább

Fülszöveg

Hogy a pravoszláv nemzet maradéka
Megtudja majd szülőhazája sorsát...
,,A Borisz Godunov a kutató történész drámája volt. Az ideális politikai személyiségről alkotott puskini elképzelésben új árnyalat jelent meg: a költő-gondolkodó és tudós költő [...], s egyúttal a naiv igazságú és erkölcsi érzékű költő is, aki nem okoskodik álnokul, s mint krónikaíró közeledik, a népvéleményhez'. E pozíciók egyesítését nevezte Puskin a Shakespeare szemével tekintett tragédiának." (Jurij Lotman) „[Puskin] egy olyan drámát [írt], amelyben a történelem, miként a folklór is, immár a nép pszichológiájának megismeréséhez vezető út a költő számára, a történelmi múlt pedig, amelyét romantikus prekoncepció nélkül tanulmányoz, a jelen megismerésének eszköze." Lotmannak e szavai azonban nem pusztán Puskinra vonatkoznak, hanem egyúttal előremutatnak Muszorgszkij történelmi operáira: a történelem poetizálására, a történelmi múltnak mint a művész hermeneutikai kérdésfeltevésének a tárgyává emelésére utalnak.
Puskin után az (orosz) krónikás színjáték fejlődése egy zenés színpadi műfajba torkollott: az orosz történelmi operába. Egy nagy múltú és roppant gazdagságot felhalmozott irodalmi műfaj átúszik a zenébe és zenei műfajként él tovább, mert ekkorra csak a zene tudott adekvát hermeneutikai választ kínálni a történelem kanonizációjának a problémájára.
A Puskin-tragédiától a Hovanscsináig ívelő költői tradíción jól látható az interpretáció-kanonizáció sajátos kapcsolata irodalom, ill. az azt értelmező és a hozzá erős, eltéphetetlen gyökerekkel tapadó zene között. Irodalom és zene egymás ilyen erejű kölcsönös megtermékenyítéséről a klasszikus görög tragédiák óta talán Muszorgszkij történelmi operái esetében beszélhetünk először." Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ HELYETT: CAPTATIO BENEVOLENTIAE 12
BEVEZETÉS: TRADÍCIÓ KONTRA ERASBELISEG?
HERMENEUTIKA ÉS A (SZÖVEG)HAGYOMÁNY 16
ELSŐ RESZ
A „ZAVAROS IDŐK" POÉZISE: PUSKIN KRÓNIKÁS DRÁMÁJA,
A BORISZ GODUNOV 33
TÖRTÉNETI BEVEZETÉS. BORISZ GODUNOV: ÁLLAMFÉRFI
VAGY POLITIKAI PARVENÜ? EGY RÉGENS CÁRRÁ
EMELKEDÉSE ÉS BUKÁSA 35
A BORISZ GODUNOV-DRÁMA KOMPOZÍCIÓJÁNAK ZENEI
KARAKTERE 44
A BORISZ GODUNOV BETÁTELBESZÉLÉSEI 51
"ISTEN BÍRÁSKODÁSA" A BORISZ GODUNOVBAN 56
A TÖRTÉNELEM ÉS A POLITIKAI ÉTHOSZ PUSKIN
SZÍNPADÁN: DRÁMAÍRÓ VAGY TÖRTÉNÉSZ? 73
A TÖRTÉNETÍRÁS POÉZISE: EGY KRÓNIKÁS ALAKJA 93
EGY SZERELMI ÜGY ÉS POLITIKAI KÖVETKEZMÉNYEI:
A BORISZ GODUNOV MŰFAJ A 100
HYPERBATON ÉS IRÓNIA. EGY BITOROLÓ SZÜLETÉSE.
A KRÓNIKÁS TANÍTVÁNYÁTÓL AZ ÖNJELÖLT CÁREVICSIG 106
EGY FURA RANDEVÚ: A TRÓNKÖVETELŐ MONOLÓGJAI
ÉS MARINA MNYISEK 118
MÁSODIK RÉSZ
„ELŐRE HALADTUNK!" - HAZUGSÁG, „UGYANOTT VAGYUNK!"
A HOVANSCSINA MINT AZ OROSZ PARADIGMA ZENEI
LENYOMATA 136
TÖRTÉNETI BEVEZETÉS. A HOVANSCSINA TÖRTÉNETI
HÁTTERE ÉS KELETKEZÉSÉNEK KÖRÜLMÉNYEI 139
A POLITIKAI HATALOM ÉS A HAGYOMÁNY KANONIZÁCIÓJA:
MUSZORGSZKIJ ÍRÁSTUDÓI 150
A PUSKINI ÖRÖKSÉG ELÁRULJA MAGÁT:
IRÓNIA A HOVANSCSINA KOMPOZÍCIÓJÁBAN 168
MÁRFA ÉS A „HERCEGEK VITÁJA" 195
FÉNY ÉS ÁRNYÉK JÁTÉKA A HOVANSCSINÁBAN.
ELLENPONTOZÓ SZERKESZTÉS MUSZORGSZKIJ
OPERADRAMATUGRIÁJÁBAN 224
„SZÉTTARTÓ ZENEDRAMATURGIA" A HOVANSCSINÁBAN
ÉS MUSZORGSZKIJ ZENEI ESZMÉNYKÉPE 257
FÜGGELÉK: BIBLIAI ALLÚZIÓK ÉS A GYERMEK-MOTÍVUM
A BORISZ GODUNOV ELSŐ SZERZŐI VÁLTOZATÁBAN 271
IRODALOMJEGYZÉK 277
KOTTÁK JEGYZÉKE 288
DISZKÓ- ÉS KINEMATOGRÁFIA 289
A KÖTET EGYES FEJEZETEINEK KORÁBBI MEGJELENÉSI
HELYE ÉS IDEJE 290

Mezősi Miklós

Mezősi Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mezősi Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem