Előszó
Tankönyvsorozatunk első kötetét veszi kézbe a Tisztelt Hallgató. Címében pontosan jelzi tartalmát, amely bevezetés is a most kezdődő, két évig tartó egyetemi tanulmányaihoz. Nagy a szerepe ezért abban, hogy megmutatja, milyen irányú, milyen szellemiségű ez a képzés, mi várható a következő tárgyaktól, azok tankönyveitől. Ebben az esetben is igaz azonban, hogy a tankönyv csak eszköz, eredményessége, hasznossága már a felhasználókon múlik, a konzulensek és a hallgatók együttes munkáján.
A közoktatás rendszerének tanulmányozása kiragadja Önt saját iskolájából, még az iskolatípusból is, arra kényszeríti, hogy rendszerben gondolkozzék, összefüggéseket, kapcsolatokat, törvény szerűségeket vizsgáljon, az oktatás szervezetének nagy egészében próbálja meg elhelyezni saját iskoláját. Nem idegen ez Öntől, hiszen gyakran lehet részese a közoktatás egészét érintő vitáknak. Az elmúlt időszakban szinte folyamatosan kérték a véleményét. A mögöttünk lévő évben éppen az 1993. évi közoktatási törvény legújabb módosításához. Ezekben a vitákban talán érezte is, hogy nem eléggé felkészült, mert saját tapasztalatai fontosak ugyan, de nem elégségesek. A tantervi, tantárgyi vitákban magabiztosabb, hiszen szaktárgyainak ténylegesen szakembere.
Azért kezdjük tanulmányainkat ezzel a tárggyal, mert az óvodavezető, az igazgató csak akkor lehet jó vezetője saját intézményének, ha szélesebb kitekintése van, tudja, hogy milyen mozgások, milyen hatások alakítják az iskolarendszert, a rendszerben működő intézményeket. Képzésünk tartalmával és módszereivel ezen a területen kívánjuk szakemberré képezni. Praktikusan is szüksége van erre. A 2003-as törvénymódosítás rendelkezéseinek tanulmányozása során látni fogja, hogy az szép perspektívát nyújt a képzés számára. Az igazgatónak második megbízása alkalmából a 2015-16. tanévtől már - az eddigi feltételek mellett -, rendelkeznie kell az itt szerezhető közoktatás-vezetői képesítéssel is.
Ez a tankönyv, - igazában tankönyvelőd - éppen tíz évvel ezelőtt 1993 júniusában jelent meg, elsőként a tankönyvek közül. Azóta hat kiadást ért meg, kisebb, nagyobb átdolgozásokkal. Ezeket két tényező tette szükségessé.
Egy: a tárgy jellege, természete miatt figyelembe kell venni, hogy gyakoriak a változások, korábban következik be az elévülés, szükséges a frissítés, a módosítások átvezetése. A közoktatás rendszerét szabályozó törvény módosításai szemléletes példát mutatnak erre.
Vissza