1.062.132

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elmélkedések a művészetről

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Balassi Kiadó-BAE Tartóshullám
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 302 oldal
Sorozatcím: Tartóshullám
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN: 963-506-015-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mezei Árpád, a jelenleg az Egyesült Államokban élő magyar gondolkodó "műfaját" gazdag életműve fontosabb állomásaival lehet a legjobban jellemezni. Az 1920-as években Pán Imrével együtt kiadója volt a dadaista-filozofikus "IS" című folyóiratnak, segített a franciáknak felfedezni Lautréamont grófot, Marcel Jeannal együtt megírta a szürrealizmus egyik alapvető történeti összefoglalását, a második világháború után egyik alapítója volt Magyarországon az Európai Iskolának, továbbá pszichológiai, filozófiai és művészeti tanulmányok írója... Ezt a kötetét életműve összegzésének szánta.

Tartalom

Bevezetés5
I. rész
1. fejezet
Tudomány és művészet9
Tetszés és rezonancia14
2. fejezet
A filozófusok esztétikája15
Újabb elméletek19
Marcel Duchamp22
3. fejezet
A művészettudomány25
A művészetelméletek rendszeres áttekintése27
Az ember mint társadalmi lény28
A műalkotás mint önállóan létező tárgy28
A lehetséges vonatkoztatási rendszerek29
4. fejezet
A személyiség szerepe a mű értelmezésében40
A mindenhatóság élménye a világtörténelemben49
A nárcizmus szerepe a művészetben52
Heteroszexualitás és homoszexualitás58
Az álomszimbolika60
A pszichoanalízis művészetelmélete61
Filozófiai antropológia63
5. fejezet
Jung személyiségtana65
Ókori és középkori személyiségtanok66
A pszichoanalízis esztétikájának fejlődése68
A művészet értelmezése a művész élettörténetének keretében77
6. fejezet
A művészet értelmezése a társadalom vonatkoztatási rendszerében81
Wölfflin elméletének továbbfejlesztése91
7. fejezet
Antropológia és filozófiai antropológia97
8. fejezet
A barlanglakás hatása az emberi személyiség fejlődésére107
Az antropológiai megállapítások összefoglalása115
9. fejezet
Az ember az időben117
A képzőművészetek és az építészet ideje121
Jel és kommunikáció124
A szimbólum a művészetben. A konvencionális jel128
A leképezés fogalma130
A művészetek jelei131
A színek jelentése134
Részformák135
10. fejezet
A forma mint autonóm létező137
A forma fogalmának vizsgálata141
A szimbólum mint útmutató143
Tiziano: Égi és földi szerelem144
Wölfflin és Focillon elméleteinek szintézise145
Wolfflin, Focillon és Jung146
11. fejezet
A stílus problémája148
Téma és tartalom150
A műfaj kérdése150
A művek interpretációjának általános elmélete152
Ikonográfia153
Fritz Burger: a reális jelenségek szimbolikus jelentése155
12. fejezet
Művészet és valóság158
Művészet és fikció158
Személyiség és szerep162
Valóság és fikció163
13. fejezet
Az alkotás problémája165
Fiziológiai és fizikai meggondolások166
Wilfred L. Bion elmélete167
Az imagináció169
A színház és a színjátszás171
A pszichotrop drogok szerepe172
14. fejezet
A személyiség szerepe174
15. fejezet
Térbeli és időbeli lét180
A festő mint a festészet témája181
Chirico183
Korniss Dezső184
Rousseau, a finánc184
16. fejezet
A festő valóságfogalmának kialakulása186
A látható és a valóságos186
Nomen est omen188
A művészettörténet vázlata
1. fejezet
Átfogó elvek a történelem alakulásában193
Történeti áttekintés195
A filozófiai ideák szerepe a művészet alakulásában196
2. fejezet
A neandervölgyi ember művészete199
A homo sapiens művészete200
A barlangkorszak művészete201
3. fejezet
A kőkorszak a barlangkor után204
Szobrászat205
A Jomon-kultúra Japánban206
Jegyzet207
Az őselemek tana208
Forma és szerkezet208
4. fejezet
A görög művészet210
A rendszerfogalom210
Az egyiptomi művészet213
A római kultúra214
A kopt művészet214
Kör és háromszög215
5. fejezet
A különböző festészeti stílusok időkiterjedése217
Az abszolút ítélet problémája221
A jelen fogalma222
A zsidó stílus224
Az iszlám művészete225
Szőnyeg és valóság227
6. fejezet
A nomád kultúra szintetizálódása a római államalkotó elvekkel229
A román kor230
A gótika231
Az immanens istenség ideája232
Fra Angelico233
Cusanus és Villon233
7. fejezet
A reneszánsz235
Fölény és alávetettség236
A reneszánsz térfogalma236
A szimmetria238
Hieronymus Bosch239
A manierizmus242
Arcimboldo244
A manierizmus világképe245
A vertikalitás246
8. fejezet
A barokk247
A barokk a tágabb történelmi szemléletben250
A felvilágosodás kora252
A 19. század: Goya és a romanticizmus253
Átmenet a 20. századba253
9. fejezet
A néger plasztika256
Bonyolultság és közérthetőség257
Az amerikai művészet alaphelyzete258
Összefoglaló megjegyzések
1. fejezet
Az emberi természet meghatározása265
A szimbólum266
Filozófiai kérdések267
Szimbólum, kívülállás, autonómia268
Szimbólumokból felépített művészet és tudomány271
A kompjúterművészet272
A japán művészet273
A stílus problémája274
A szépség problémája274
2. fejezet
Természettörvények felismerése a művészetben275
A fikciófogalom275
Az értelmezés problémája278
A grafológia279
3. fejezet
Művészettörténeti összefoglalás281
4. fejezet
A művészet értelmezése a kultúra keretében290
A hindu kultúra291

Mezei Árpád

Mezei Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mezei Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem