1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Metropolis 2005/4.

Magyar dokumentumfilm a rendszerváltás után/Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat - IX. évfolyam 4. szám

Szerző

Kiadó: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Közalapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 150 oldal
Sorozatcím: Metropolis
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nem is olyan rég, a Metropolis posztkoloniális filmelméletről szóló számának összeállításakor, egyértelmű volt számunkra, hogy kitüntetett figyelmet kell fordítanunk a távol-keleti filmekre,... Tovább

Előszó

Nem is olyan rég, a Metropolis posztkoloniális filmelméletről szóló számának összeállításakor, egyértelmű volt számunkra, hogy kitüntetett figyelmet kell fordítanunk a távol-keleti filmekre, elsősorban a kínai nyelvű filmművészetekre, mert ezek az alkotások különös fényben mutatják meg a posztkoloniális, egyszerre globális és lokális, vagy éppen glokális, egymást átszövő identitások kérdéseit. A posztkoloniális szám szerkesztése közben határoztuk el, hogy következő összeállításunkat a hongkongi film egyik legismertebb, hazánkban is egyre népszerűbb alkotójának, Wong Kar-wainak szenteljük. Wong életművének elemzésekor olyan témákra és területekre is felfigyelhetünk, amelyek a távol-keleti filmek magyarországi recepciója során jobbára láthatatlanok maradtak.
Wong Kar-wai filmjeit ugyanis nem pusztán az újérzékeny, vadromantikus, posztmodern poétika stílusbravúrjainak tükrében lehet elemezni. Életművét leggyakrabban kettősségek és határhelyzetek sorozataként szokás leírni: nyugati és keleti, műfaji és szerzői, közönségfilmes és művészfilmes, modem és posztmodem stratégiák metszéspontjában. Az első nemzetközi Wong Kar-wai-monográfia szerzője, Stephen Teo szerint Wong ellentmondások vagy paradoxonok sorát testesíti meg. „Hongkongi filmkészítőként nem függetlenítheti magát a helyi filmgyártástól, világszerte mégis egyéni stílusa miatt ismerik és tisztelik. Filmjei a mainstream hongkongi filmet támogató kapitalista-ipari struktúra termékei, mégis ellenállnak a fősodornak. Saját hazájában is ellenállásra talál, amennyiben életművét filmjei szegényes hongkongi jegybevétele alapján ítéljük meg. Wongot elsősorban a nemzetközi közönség értékeli. Művészfilmes rendezőként a globális filmpiacon tudott érvényesülni." Ezek a paradoxonok persze számos más, és nem pusztán távol-keleti rendező pályaképével kapcsolatban elhangozhattak volna, ez azonban a fenti kérdések paradigmatikusságát is jelzi. Hongkong helyzete, kultúrája és filmkultúrája mégis különösen izgalmas terepe a kortárs globális és posztmodern, posztkoloniális kulturális átalakulásnak. Vissza

Tartalom

8 Varga Balázs: Határhelyzetek. Bevezető a Wong Kar-wai-összeállításhoz
20 Ackbar Abbas: A kiábrándulás erotikája. Buglya Zsófia fordítása
36 Stőhr Lóránt: Wong Kar-wai és a melodráma
52 Stephen Teo: Wong életrajzi históriái kóbor lovagokról. Ashes of Time. Kaposi Ildikó fordítása
64 Vincze Teréz: Anamnézia. Idő, emlékezés, felejtés Wong Kar-wai filmjeiben
76 Emilie Yueh-yu Yeh: Önálló élet. Zenei diskurzusok Wong Kar-wai filmjeiben. Kis Anna fordítása
92 Győri Hanna: Hongkongi találkozások. Wong Kar-wai: Csungking expressz
102 Aponyi Noémi: A változatlanság lehetetlensége. Wong Kar-wai: 2046
112 Margitházi Beja: A stílus szűrőjén át. Wong Kar-wai filmjeinek facialitásáról
134 Nánay Bence: Az idő közelképe. A lassítás Wong Kar-wai filmjeiben
142 Wong Kar-wai filmjei
145 Válogatott bibliográfia
149 Szerzőink
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem