1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Metropolis 2001/1-4.

Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat - V. évfolyam 1-4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a folyóiratból:
"Bár a film története alig több mint száz évet ölel fel,
már az egész korai időktől kezdve készültek
filmtörténeti munkák, és a történetírás igénye a mai
napig kíséri a... Tovább

Előszó

Részlet a folyóiratból:
"Bár a film története alig több mint száz évet ölel fel,
már az egész korai időktől kezdve készültek
filmtörténeti munkák, és a történetírás igénye a mai
napig kíséri a filmet. A film történetírás azonban sokat
változott az egyes korok szemléletétől, a filmről
kialakított képünktől függően, valamint, és nem utolsósorban,
a történetírás változó módszertana miatt. Bizonyos
technikák, megközelítési módok megkérdőjeleződtek,
elavultakká váltak, az elméleti viták és új módszerek
pedig szükségszerűen nyomot hagytak a film történeti
megértésén. Az ötvenes-hatvanas évekig a szerzők a
terület átláthatósága miatt még minden további nélkül
vállalkoztak egyetemes történeti áttekintésekre, később
azonban inkább csak egyes országokat, korszakokat,
műfajokat, stb. tanulmányoztak. Ez a váltás mégsem
csak a feldolgozandó anyag gyarapodásának tudható be,
hanem annak is, hogy egyre több elméleti kétely merült
fel az egyetemes filmtörténetírás módszerével kapcso-
latban, és ma már csak nagyon kevés szerző meri
vállalni a szelekciót és az ezzel járó kritikát. Egy mai
filmtörténetnek már nemcsak a filmek létrejöttét kell
bemutatnia, hanem az azt befolyásoló gyártási körülményeket,
a mozizási szokásokat, a film társadalomra
gyakorolt hatását, egyéb médiumokkal (pl. TY videó)
való kapcsolatát is - hogy csak a néhányat említsünk a
komplex történetírás által támasztott új követelmények
közül. (A filmtörténet-elméletek változását a Metropolis
1997 tavaszi számában próbáltuk bemutatni.) Prob-
lematikussá vált a tárgyalandó anyag meghatározása is.
A korai klasszikus filmtörténetek egyértelműen egyfajta
értékközvetítő szándékkal íródtak: a kritikusok és
történészek által fontosnak tartott művészfilmek
fonalára fűzték fel a filmeket. Ezzel szemben ma egyre
nagyobb hangsúlyt kapnak a populáris filmek, ráadásul
a különböző réteg- illetve kisebbségi vagy marginális
filmeket még a hagyományos értékközpontú
történetírás sem hagyhatja teljesen figyelmen kívül. Vissza

Tartalom

1. szám
9 Zrinyifalvi Gábor - Vajdovich Györgyi: Bevezető a nemzeti filmtörténetek összeállításhoz
14 Susan Hayward: A „nemzeti" fogalmának meghatározása egy ország filmművészetében
30 Philip Rosen: Történelem, textualitás, nemzet Kracauer, Burch és a nemzeti film kutatásának néhány problémája
41 Mitsuhiro Yoshimoto: A radikalizmus nehézségei
A filmtudomány és a posztkoloniális világrend
50 Andrew Higson: A nemzeti keretek bizonytalansága
62 Thomas Elsaesser: Az új német film Németországa
82 Nemzeti filmtörténetek - válogatott bibliográfia
84 Szerzőink

2. szám
8 Vivian Sobchack: A vászon és a képernyő színhelye
A filmes és az elektronikus „jelenlét" fordította: Kaposi Ildikó
24 Lev Manovich: A film mint kulturális interface fordította: Vajdovich Györgyi
44 John Johnston: Gépies látásmód fordította: Simon Vanda
60 Alison McMahan: A több alakú elbeszélés hatásai a szubjektivitásra fordította: Varró Attila
72 Új képfajták - válogatott bibliográfia
K r i t i k a
74 Murai András: Az „igaz film" térképe
Robert Bresson: Feljegyzések a filmművészetről
77 Varga Enikő: „A kijelentő mondatok kedvéért" Lubelski, Tadeusz (ed.): Kieslowski mozija
81 Kiss Miklós: Egy hatás alatt álló író
Ray Carney: John Cassavetes filmjei
84 Szerzőink

3. szám
9 Bevezető a Jancsó Miklós-összeállításhoz
10 Gelencsér Gábor: Politikai poétika
Jancsó és a hetvenes évek parabolái
26 Hirsch Tibor: Jancsó búcsúzásai
40 Murai András: A modern film esete a hipertexttel
Az „új" Jancsó
50 K. Horváth Zsolt: Az emlékezés nulla fokán
A képi jelentéstulajdonítás etikai/történeti többlete
Jancsó Miklós „zsidó témájú" dokumentumfilmjeiben
K r i t i k a
64 Várady Zsuzsa: Majd kér a nép
Hartai László - Hirsch Tibor-Bass László: Jancsó (CD-ROM)
64 Kiss Miklós: 100 híres bűnügyi film
Berkes Ildikó- Nemes Károly: A bűnügyi film
64 Horváthy György: Kamerával is festett
B. Jánosi Gyöngyi (ed.): Képek fekete-fehérben
Hamza D. Akos a magyar filmművészetben
84 Szerzőink

4. szám
Jim Collins: A televízió és a posztmodernizmus 12
Róbert Stam: A tévéhíradó és nézői 24
Murai András: Megfigyelés mozgóképpel
A cinéma véritétől a reality show-ig 40
Sz- Varga Zsuzsanna: A reality televízió és a valóság találkozása a boncasztalon 50
Média a filmben
Pápai Zsolt: Tva moziban
Fősodorbeli amerikai médiafilmek a hetvenes-kilencvenes években 62
Varró Attila: Szellem a házban
Tévékép a hollywoodi kísértetfilmben 72
Kritika
Mátyássy Áron: A láthatatlan közönség
Pierre Bourdieu: Előadások a televízióról 86
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem