1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ifjúkorok, gyermekvilágok I.

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 127 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9955-05-9
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval, ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A pedagógia gyakorlati és elméleti világában a gyermekkel kapcsolatos vélekedések, elgondolások szinte észrevétlenül vannak jelen. Korunkban szakmai közhely a gyermekek megismerésének igénye, a gyermek-központúság hangsúlyozása, a nevelésoktatás tanulói igényekhez méretezett megszervezése, irányítása. A pedagógiai evidenciákon való túllépést segítheti, ha mind elméleti megközelítésben mind az idevonatkozó kutatások módszereiben megpróbáljuk árnyaltabbá tenni a gyermek- és tanulóvilágok feltárását, megismerését.
Kötetünk arra vállalkozik, hogy a gyermek- illetve tanulólét világába a legújabb interdiszciplináris nézőpontokon keresztül nyújtson betekintést. A szociológia, a narratív pszichológia, a pedagógiai etnográfia kínálta lehetőségek a neveléstudományi kutatóknak a gyermekkel kapcsolatos látásmódját szélesíthetik, a pedagógiai gyakorlat számára megfontolásra érdemes információ-együttest mutathatnak fel. A gyermekkel kapcsolatos kutatások sokasága jelzi, hogy a szűken s tágan... Tovább

Fülszöveg

A pedagógia gyakorlati és elméleti világában a gyermekkel kapcsolatos vélekedések, elgondolások szinte észrevétlenül vannak jelen. Korunkban szakmai közhely a gyermekek megismerésének igénye, a gyermek-központúság hangsúlyozása, a nevelésoktatás tanulói igényekhez méretezett megszervezése, irányítása. A pedagógiai evidenciákon való túllépést segítheti, ha mind elméleti megközelítésben mind az idevonatkozó kutatások módszereiben megpróbáljuk árnyaltabbá tenni a gyermek- és tanulóvilágok feltárását, megismerését.
Kötetünk arra vállalkozik, hogy a gyermek- illetve tanulólét világába a legújabb interdiszciplináris nézőpontokon keresztül nyújtson betekintést. A szociológia, a narratív pszichológia, a pedagógiai etnográfia kínálta lehetőségek a neveléstudományi kutatóknak a gyermekkel kapcsolatos látásmódját szélesíthetik, a pedagógiai gyakorlat számára megfontolásra érdemes információ-együttest mutathatnak fel. A gyermekkel kapcsolatos kutatások sokasága jelzi, hogy a szűken s tágan értelmezett intézményes nevelés érdemben támaszkodhat más tudományterületekről kiinduló, különböző gyermek-paradigmákban gondolkodó felfogásokra.
A kötetben közzétett tanulmányok mindegyike neveléstudományi kutató tollából származik, és a gyermek- és ifjúkor kutatásában új szempontok, új látásmód alapján építkezik. A felvetett kérdések kutatói érzékenységről tanúskodnak, a választott kutatási metodológia pedig azt segíti, hogy ez az új látásmód tudományosan megalapozott módon kapjon hangot. Vissza

Tartalom

Szabolcs Éva: Bevezető: a gyermek- és ifjúkor pedagógiai szempontú kutatásáról 7
Irodalom 10
Réthy Endréné: Tanulói vélekedések az iskoláról. Az iskola mint örömforrás? 11
1. Az életesemények elemzése 16
2. Az iskolával kapcsolatos tanulói képzetek, metaforák 18
3. A gyermekek iskolához fűződő érzelmei 26
4. Elvágyódások 31
5. Énelméletek, énkép, önismeret, önértékelés, önbizalom kapcsolat-összefüggése 32
Önértékelés, önbizalom, önbecsülés (33) A gyermeki, tanulói énkép (34) Az általános énkép alrendszerei (35) Az iskolai teljesítményre vonatkozó énkép alrendszerei (36) A speciális tantárgyi teljesítményre vonatkozó énkép alrendszerei (37) Sikeresség (37)
Összefoglalás 40
Irodalom 41
Lichtenberger Krisztina: Mi rejlik a jövőképek mögött? Kvalitatív interjúkutatás gimnazisták körében 45
A gyermekkor új szociológiai megközelítése 45
A kvalitatív interjúk célja, módszere 47
A megkérdezett fiatalok, a beszélgetések 48
Az egyes interjúk elemzése, belső összefüggések 49
Az interjúk eredményei, következtetések 66
A Jövőhöz való viszony, a jövőképek gyökerei (66) Családi tényezők (67) Önállósodás (68) Hivatás, munka (69) Jövőbeli család (71)
Irodalom 73
Mészáros György: Egy szalagavató pedagógiai etnográfiája. Sűrű leírás 75
Elméleti bevezető 75
A vizsgálat tudományos legitimitása (75) Metodológiai sajátosságok (76) Értelmezési dimenziók (77) Elemző történetmondás (kutatási napló) 79
Bevezető rítusok: a szalagtűzés (79) Szünet: társasági élet, visszaemlékezés (81) A „hivatalos" táncok és nemi szerepek (82) Az osztálytáncok iróniája (83) Férfi- és női szerepek a fiúk és lányok táncában (86) A tanárok tánca és kettős pedagógiai interpretációja (88) A záró tánc: visszatérés a struktúrához (90) Buli: szubterrán értékek és felnőtté nevelés (90) A szalagavatottság (91)
Irodalom 92
Kálmán Orsolya: Egyetemi hallgatók társas világa - ahogy a tanár szakos hallgatók mesélik 94
1. Kérdéseink 94
2. Narratív vizsgálódás: megközelítésünk és módszereink 95
3. A hallgatói történetek írásának körülményei 97
4. A történetíró tanár szakos hallgatók 98
5. A hallgatói változástörténetek társas környezete: szereplők és funkcióik 99
5.1. Az egyetemen kívüli világ társas aspektusai (100)
5.2. Az egyetem társas világa (101)
5.3. A hallgatótársak funkciói (103)
5.4. Az oktatók funkciói (111)
6. A szereplők funkcióinak és a hallgatói élettörténetek változásmintázatainak összefüggései 116
6.1. A kisebb lépések történeteinek szereplői és funkciói (117)
6.2. A feszültségtörténetek szereplői és funkcióik (118)
6.3. A fejlődéstörténetek szereplői és funkcióik (119)
6.4. A hanyatlástörténetek szereplői és funkcióik (119)
6.5. Az „akkor és most" történeteinek szereplői és funkciói (120)
7. A társas világról alkotott hallgatói narratívák és implikációik 121
Irodalom 122
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem