1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mester és Tanítvány 2004. augusztus

Oktatáspolitika - Konzervatív pedagógiai folyóirat. 3. szám

Előszó

Szeretettel köszöntjük Olvasóinkat a 2004/2005-ös tanév kezdetén: boldog új évet kívánunk! A tanévnyitó hagyományosan ünnep a magyarországi iskolákban. Sokkal inkább az, mint január 1-je a civil... Tovább

Előszó

Szeretettel köszöntjük Olvasóinkat a 2004/2005-ös tanév kezdetén: boldog új évet kívánunk! A tanévnyitó hagyományosan ünnep a magyarországi iskolákban. Sokkal inkább az, mint január 1-je a civil életben. Mert ilyenkor, augusztus végén - szeptember elején nemcsak az újrakezdés kalandja teszi emelkedetté a tanító emberek hétköznapjait, hanem tanár és diák egyaránt felmelegedett szívvel köszönti újra két hónapja nem látott társait. Örüljünk hát mindenekelőtt egymásnak: kollégáknak, növendékeknek, szerzőknek, olvasóknak! És ne hamvasszák el gyorsan örömüket azok a problémák és gondok, amelyek az iskolák, óvodák és kollégiumok háza táján mostanában mind sűrűbben jelentkeznek! Hanem nézzünk szembe velük, és keressük rájuk együtt a megoldást! Folyóiratunk 3. számában ebben az irányban teszünk kezdő lépéseket. Sokféle probléma feltárására vállalkoztunk. Megoldásuk javarészt nem helyi pedagógiai kezdeményezésektől várható, hanem oktatáspolitikai szándékok függvénye. Ez a magyarázata annak, hogy miért választottuk kötetünk főcíméül az oktatáspolitikát. Az oktatáspolitikát, amit nem felkent oktatáspolitikusok "úri huncutságának" tekintünk. Hanem olyan rendező elvnek, amely számtalan cél, akarat, tudás és érdek egybeolvasztásából keletkezett. A rendezők sorában pedig - mint egy modern darabban - a hivatásosak mellett ott vannak maguk a szereplők: azaz a pedagógusok. Akik a leginkább érzékelik az örömöket és a bajokat, és többnyire ez utóbbiak orvoslásának lehetőségeit is ismerik.Mi sem természetesebb hát, mint hogy egy oktatáspolitikával foglalkozó folyóirat-számban - szakítva az unalomig bevált gyakorlata, amikor is épp hivatalban lévő oktatásügyi vezetőket szólaltatnak meg lapszerkesztők - óvónő, tanár, igazgató vagy akadémikus egyaránt megnyilatkozik a nevelés-oktatás sorskérdéseiről. Vissza

Fülszöveg

A tanévnyitó hagományosan ünnep a magyarországi iskolákban. Sokkal inkább az, mint január 1-je a civil életben. mert ilyenkor, augusztus végén - szeptember elején nemcsak az újrakezdés kalandja teszi emelkedetté a tanító embeek hétköznapjait, hanem tanár és diák egyaránt felmelegedett szívvel köszönti újra két húnapja nem látott társait. Örüljünk hát mindenekelőtt egymásnak: kollégáknak, növendékeknek, szerzőknek, olvasóknak! És ne hamvasszák el gyoran örömünket azok a problémák és gondok, amelyek az iskolák, óvodák és kollégiumok háza táján mostanában mind sűrűbben jelentkeznek! Hanem nézzünk szembe velük, és keressük rájuk együtt a megoldást!
Folyóiratunk 3. számában ebben az irányban teszünk kezdő lépéseket. Sokféle probléma feltárására vállalkoztunk. Megoldásuk javarészt nem helyi pedaggiai kedvezményezésektől várható, hanem oktatáspolitikai szándékok függvénye. Ez a magyarázata annak, hogy miért választottk kötetünk főcíméül az oktatáspolitikát.

Tartalom

Bevezető5
Csak egy szem vadszilva7
FElsőoktatás-politika
Pálinás József:
A magyar felsőoktatás helyzetéről, feladatairól és jövőjéről8
Közoktatás-politika: az Arany János műhely a magyar közoktatásról
Hoffmann Rózsa: Köznevelésünkről - másképpen.
Egy nemzeti közoktatás-politika alapjai
Lovas István - Gurcsik Mária: A közoktatás trtalmi szabályozása.27
Tézisek49
Németh László: A tanügy rendezése (Részlet)59
Madarász Sándor: Az iskolarendszerű szakképzés helyzete61
Frenyó Zoltán: A tankönyv-ügy. Helyzetkép és tennivalók67
Sáringer Tamásné: Tapasztalatok és elgondolások az óvodai nevelésről75
Közoktatás-politika: eltérő nézőpontokból
Oroszlány Péter: Felelősségek a közoktatásban83
Az eskü96
Miksa Lajos: Lesz-e közmegegyezés a magyar közoktatásban?97
Takács Nándor: Egy szegény magar pedagógus panaszai107
Hollósi Gábor: Az Európai Unió oktatáspolitikájának kialakulása a jogtörténet tükrében112
A fejlődés120
Pedagógusok írták
Újházy András: Hagyjátok csodálkozni a gyerekeket! (avagy hogyan tanítsunk terészettudományos tárgyakat)121
Leányvári Éva M. Zsófia: Gondolatok a kollégiumi nevelés szépségeiről és buktatóiról129
Marik Jánosné: Mire jó a tankönyv-választék?135
A különbség136
Visszhang
Jobbágyi Gábor: Erkölcs és jog ma137
A hadihajó143
Tóth András: Ellenőrzés és értékelés nemzetközi kitekintésben144
Portré
Csizmadia Gertrúd: Perlaki Rózsa néni153
Párbeszéd
Agócs Gergely: A társadalmi dimenziók és a hagyomány megkerülhetetlensége158
Trencsényi László: A hagyományok élettörténetéről, pályafutásáról - és a művészeti nevelés új funkcióiról166
Arató Csongor: Gondolatok a számítógép használatának iskolai oktatásáról170
Ritter Betty: Újra a számítógép használatának iskolai oktatásáról172
Az asztalos keze175
Aktuális
Hargittay Emil: Lehetőség és realitás: Balassi Bálint a mai gimnáziumi irodalomkönyvekben176
Kedves Csaba: Egy "apokrif" Rimay-idézet nyomában186
Utánpótlás
Benyhe Bernát: A költészet feladatának értelmezése Petőfi Sándor műveiben190
Iskolák
GYőri József: Hagyomány és korszerűség. A Dereceni Református Kollégium Gimnáziuma193
Könyvismertetés
Borhidi Attila: Gaia zöld ruhája200
Zilahi Szabó Judit: Búcsúfénykép a Gellérthegyen203
Egyéb
Szakirányú továbbképzések a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen206
A Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. hirdetése208
Merre tart korunk embere? - előadássorozata Ráday Kollégiumban209
A Magyar Keresztény Pedagógus Társaság közleménye210
Örömhír-üzenet SMS-ben211
Előzetes a Mester és Tanítvány 4. és 5. számáról212
Kérés olvasóinkhoz és leendő szerzőinkhez213
Képek: Mizerák Beáta festőművész, középiskolai tanár
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Mester és Tanítvány 2004. augusztus Mester és Tanítvány 2004. augusztus
Állapot:
940 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba