Előszó
A természet mesél
Mesél a természet, akárhova nézünk, ha egy öreg, odvas fára, ha az ágai között fészket rakott madárra, ha a madárfiókákat védelmező zöld levelekre, a meleget adó napsugárra, amely szebbnél szebb virágokat csal elő a talajból, mintha mindezt csak a mi örömünkre, életünk teljesebbé tételéért tenné.
Gyermekkorunk ezektől és ezekkel a mesékkel volt színes, érdekes, egyéni és soha meg nem ismételhető. A meséket felfedeztetők, tolmácsolok, anyák és nagymamák, nagypapák és édesapák, óvónők és tanítók már nem biztos, hogy velünk vannak, de az általuk, velük megcsodált színek, illatok, formák, történeteik, meséik igen. Mindezek írva vagy íratlanul, de szívünkbe rejtve élnek, hogy mi is át tudjuk adni gyermekeinknek, unokáinknak, tanítványainknak, hogy az ő gyermekkoruk is érdekes, örömteli legyen.
A környezethez való pozitív érzelmi viszony kialakítása, a növény- és állatfajok tisztelete, megbecsülése, a szülőföld, a lakóhely, az óvoda, az iskola és a hozzájuk kapcsolódó személyek, szülők, óvónők, tanítók, az itt élő emberek megismerése és szeretete vezethet csak oda, hogy a gyermek később egyértelmű és semmi mással össze nem tévesztett fogalomként értse, mi a hazaszeretet, mi a magyarságtudat.
Az anyanyelvi-kommunikációs nevelés átfogja az óvodai nevelőmunka minden területét, közvetítő elemként jelen van a nevelési folyamat legapróbb mozzanatában is. Gyakorlati tapasztalatok igazolják, hogy az anyanyelv fejlesztésének, a szókincs gyarapításának nagyon fontos területe az óvodai nevelő-oktató munka egészét szintén átfogó környezet megismerésére nevelés. A gyerekek elsősorban közvetlen természeti és társadalmi környezetükről szereznek életkoruknak megfelelő tapasztalatokat, élményeket, amelyekkel bővítik az ismert fogalmak körét, „néven nevezik a dolgokat". Folyamatosan fejlődik beszédmegértő és nyelvi kifejezőképességük.
A gyermek fejlődésének legfőbb forrása a felnőtt beszéde, tevékenysége, viselkedése, viszonya környezetéhez. Kiegyensúlyozott, érzelem- és ingergazdag környezetre van szüksége minden gyereknek, ahol a tevékenység és a kérdezés feltételei adottak. Csak ilyenben képes kiegyensúlyozottan fejlőd-
Vissza