Előszó
Egyedülálló kulturális intézmény használatbavétele alkalmából gyűltünk ma itt össze. A békéscsabai Meseház minden szempontból egyedülálló művelődési kezdeményezés: a gyermeki kreativitás olyan komplex otthona, amelynek nincs párja hazánkban, de talán határainkon kívül sem.
A meseház ideája, s az itt ma felavatásra kerülő, az eredeti elgondolást valóra váltó változat tervezője és részben kivitelezője Schéner Mihály, a medgyesegyházi születésű, de gyermek- és ifjúkorától ezernyi szállal Békéscsabához kötődő és itt élő, egyedülállóan eredeti művész.
A meseház ideáját említettem az imént, de helyesebb és pontosabb, ha a meseház filozófiájáról beszélünk! Mert Schéner nemcsak művész, méghozzá a saját művészetét és a művészetet tudatosan is végiggondoló alkotók fajtájából való, s nemcsak bölcs ember, akit ez a jelző lassan-lassan már koránál fogva is megillet, hanem filozófus is. A meseház filozófiájának alapgondolata, hogy amit kimondunk és kimondható, meg is formálható vagy legalábbis meg kell kísérelni, hogy formába, látható vagy tapintható-körüljárható formába öntsük. Schéner azt vallja, hogy korunk egyik nagy kihívása és egyben feladata, hogy a verbalitás és a vizuális kettősségét feloldjuk, s a kettőt a lehetséges és kívánatos egység felé közelítsük.
A meseház egész koncepciója épp arra épül, hogy verbálisnak, vizuálisnak és muzikálisnak ez az egysége a gyermeki fantáziában és a gyermekek esztétikai szemléletében még nem bomlott fel, s a maga komplexitásában, különböző elemeinek komplementer mivoltában van jelen. A meseház komplex esztétikai nevelési koncepciója épp ezért és ezáltal mutathat előre a gyermekek esztétikai szemléletének: s ezen belül a vizuális kultúra színvonalának lehetséges és kívánatos emelése irányába.
A meseház schéneri filozófiájának másik alapgondolata, hogy álmodni kell. Álom és fantázia nélkül nincs szabadság, az álom és a fantázia a szabadság feltétele. Schénernél azonban az álom, a fantázia nem a valóság elől való kitérés vagy menekülés, s nem ezáltal vezet a szabadság képzelt birodalma felé. Az ő álmai megformálható, s ily módon a valóságot birtokba vevő álmok, a valóság formálása-megformálása révén mutatnak a szabadság felé.
Schéner alapvető filozófiai beállítottsága mélyen optimista, álomvilága ezért is lehet rokon a népmesékével. Jól tudja persze, hogy van gonosz is, de nem fél az ördögtől, a bennünk lakó ördögöktől sem.
Vissza