Előszó
Ez a könyv a hozzá tartozó szöveggyűjteménnyel együtt leendő óvónőknek készült. Az a célja, hogy kedvet ébresszen a mesemondáshoz, a verses szöveggel kísért gyermekjátékokhoz, támpontokat adjon a kisgyerekeknek is szóló költészet felismeréséhez, élményt adó közvetítéséhez. Belépő a gyerekekkel közösen átélhető együttes élmények világába. Olyan gyakorlati tanácsok, pedagógiai technikai fogások gyűjteménye, amelyekre előbb-utóbb valószínűleg önmagától is rájön a figyelmes nevelő, de kevesebb fáradsággal jár, ha a kipróbált eljárásokat előzetesen tanulmányozza. A kisgyerekkorról sok mindent tudó írók, pszichológusok, óvónőképzős szakemberek véleményét, nagy tapasztalatú óvónők megfigyeléseit foglalja össze vázlatosan, és tanácsok formájában nyújtja át az óvónőjelölteknek. A megújuló óvodai gyakorlathoz kíván segítséget adni, de átveszi a régebbi módszertanok ma is alkalmazható gondolatait. Alapelvünk: elődeink munkáiból megtartani, ami jó, és fokozatosan formálni a gyakorlatot. Igen hasznosnak tartanánk, ha hallgatóink neveléstörténeti érdekességük és a ma is felhasználható életszerű mondanivaló miatt tanulmányoznák a kisdedóvodai foglalkozások régebbi kézikönyveit: Láng Mihály, Peres Sándor, Kenyeres Elemér, Nógrády László, Hermann Alice, Bauer Gabriella tárgyunkra vonatkozó írásait. Könyvünkben a következő témakörökkel foglalkozunk:
- A mese-vers foglalkozások korszerű értelmezése,
- esztétikai jellege,
- anyanyelvi nevelő hatása,
- a mese és vers kedvelésének gyermeklélektani okai,
- kiválasztásuk, elrendezésük szempontjai,
- az óvónő felkészülésének kérdései,
- a mese- és versmondás körülményeinek megteremtése, szervezeti formái,
- az előadásmód, a szemléletesség és a szemléltetés szempontjai,
- szó, zene, kép az óvodában. Bábszínház, diafilm, mozgófilm. A dramatizálás módszertani tudnivalói.
- Jeles napok, óvodai ünnepélyek irodalmi anyaga.
- Meséről és gyermekversről a szülőknek.
A könyv „használati utasítása", az ajánlott tanulási módszer a következő: Olvassa el egyszer tájékozódásképpen a módszertani részt! Alaposan megtanulni, emlékezetbe vésni a szöveggyűjtemény verseit, meséit kell. Válogassa ki saját repertoárját, gyakorolja be, dolgozza ki az előadásmódokat is. A kezdő óvónőnek 40-50 mondóka, 20-30 vers a magyar költészet színe-javából, 10-15 mese már biztonságot adhat. A nagyobb gyakorlatú óvónő mese- és verskészlete színesebb, változatosabb és bővebb is. Példákat találhatunk erre a szöveggyűjtemény bevezetőjében. Készítsen népmesei kifejezésgyűjteményt! A mesék és versek ismeretében tanulmányozza figyelmesen még egyszer az óvodai tennivalókat! Gondolja át a főbb szempontokat, vesse egybe az óvodai gyakorlaton tapasztaltakkal! Alakítsa ki tudatosan saját álláspontját, irodalmi ízlését! A tanulás igazi anyaga: a mesék és versek szövege, s az egyes témakörökhöz ajánlott tanulmányok, könyvek elolvasása.
Vissza