1.068.962

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Színjáték-színész (dedikált példány)

Közelítések a színházesztétikához és Sztanyiszlavszkij módszeréhez

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 153 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-9336-52-1
Megjegyzés: Merő Béla szerző által dedikált példány. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ajánlom könyvemet hivatásos és amatőr színházi szakembereknek, tanároknak és diákoknak, mindazoknak, akik szeretik a színházat, érdeklődnek a színjáték törvényszerűségei és a színész munkája iránt.
Munkám két fő részre tagozódik:
Az első rész kommunikációelméleti és szemiotikai aspektusú színházesztétika, amely a - drámán, mint irodalmi műalkotáson felépülő - színjáték sajátosságait vizsgálja.
A második rész a színészi munka elvi alapjait kutatja Sztanyiszlavszkij rendszerében. A XX. század meghatározó színészpedagógusának, rendezőjének neve a személyi kultusz tévesztései, félremagyarázásai, szemléletének dogmatikus és kötelező érvényű elfogadtatása miatt még ma is sokakat elborzaszt.
Munkám célja, hogy összegezze Sztanyiszlavszkijnak a színészi munkáról alkotott elképzeléseit, s olyan útjelző sort alakítson ki, amely segítségével a "mester" metódusa iránt érdeklődők elindulhassanak; hogy felhívja a figyelmet azokra a módszerekre, amelyek kiindulópontul szolgáltak az ezredvég... Tovább

Fülszöveg

Ajánlom könyvemet hivatásos és amatőr színházi szakembereknek, tanároknak és diákoknak, mindazoknak, akik szeretik a színházat, érdeklődnek a színjáték törvényszerűségei és a színész munkája iránt.
Munkám két fő részre tagozódik:
Az első rész kommunikációelméleti és szemiotikai aspektusú színházesztétika, amely a - drámán, mint irodalmi műalkotáson felépülő - színjáték sajátosságait vizsgálja.
A második rész a színészi munka elvi alapjait kutatja Sztanyiszlavszkij rendszerében. A XX. század meghatározó színészpedagógusának, rendezőjének neve a személyi kultusz tévesztései, félremagyarázásai, szemléletének dogmatikus és kötelező érvényű elfogadtatása miatt még ma is sokakat elborzaszt.
Munkám célja, hogy összegezze Sztanyiszlavszkijnak a színészi munkáról alkotott elképzeléseit, s olyan útjelző sort alakítson ki, amely segítségével a "mester" metódusa iránt érdeklődők elindulhassanak; hogy felhívja a figyelmet azokra a módszerekre, amelyek kiindulópontul szolgáltak az ezredvég egyik legkiválóbb színházi rendezőjének és teoretikusának Jerzy Grotowskinak világhírű színháza létrehozásában; hogy Sztanyiszlavszkij munkássága megfelelő helyet kapjon színházi értékrendünkben.
Mérő Béla azon ritka rendezők egyike, aki saját munkájában is érvényesíti a színész és a színház elméletét. Könyvének első részében a rendező munkásságának minden egyes aspektusát ebből a nézőpontból rögzíti; a szereposztástól a színházi munka mindennapjaiban elvégzendő tevékenységeken át a nézőkkel való kapcsolatig.
A második részben Sztanyiszlavszkij idézeteket talál az olvasó. Merő Béla ezeket értelmezi, hozzáfűzve saját megjegyzéseit, amelyekben a rendezői munkája során tapasztaltakat rögzítette. Megláthatjuk, hogy a régebbi gyakorlat a mai rendező munkájában is hasznosítható.
A könyvet azért is tartom fontosnak, mert cáfolata az elterjedt vélekedésnek: elméletre nincs szüksége a rendezőnek.
Félretolja azt a meg nem gondolt gondolatot is, mely szerint az elmélet idegen a rendezés konkrétsága számára. Bécsy Tamás
Merő Béla (1948). Dolgozott: ásatási munkásként, újságíróként, fotóriporterként, népművelőként. Jelenleg a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház rendezője. Az általa alapított Reflex Színpaddal 1970-1986 között számtalan hazai és nemzetközi díjat nyert. Alapító tagja: a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színháznak, a székelyudvarhelyi (Románia) Tomcsa Sándor Színháznak és a Fiatal Drámaírók Fórumának. Művészeti vezetője a Kőszegi Várszínháznak és a Zalai Nyári Színházak Kht.-nek. Hazai színházak mellett a Szovjetunióban illetve Ukrajnában, Romániában és Jugoszláviában is rendezett. Hivatásos rendezéseinek száma megközelíti a százat. Vissza

Tartalom

Bécsy Tamás: Ajánlás7
A színjáték verbális és nem verbális elemei9
Bevezető10
Kiindulópontok12
A dráma mint a színjáték verbális része - A drámában kódolt nem verbális megnyilatkozások, avagy adalékok a dráma színházi elemzésének módszertanához24
Cím27
Műfaji megjelölés27
A név28
A szerzői instrukció30
A dialógus34
A cselekvések hálózata40
A helyszín41
Az alapvető írói üzenetekre vonatkozó utasítások43
A színjáték45
A rendező47
A "szerep/színész" kategória - a színjáték alapvető dimenziója50
A közönséggel történő előzetes megegyezés50
Színjáték - közönség52
A színész mint nem verbális jel56
A próba, a rendező és színész közös tevékenysége60
A "szerep/színész" kategória - a színész szempontjából61
Az interakció szabályzására vonatkozó jelzések64
A színjáték viszonylag állandó jelei67
Jegyzetek83
Irodalom84

Merő Béla

Merő Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Merő Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem