1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mérnökpedagógia

A műszaki ismeretek oktatásának gyakorlata

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 169 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés1
A mérnökpedagógia tárgya és célja4
A mérnökpedagógia tárgya4
A mérnökpedagógia tárgya körüli viták5
Az oktatási folyamat és hordozói6
Az oktatási folyamatot befolyásoló paraméterek: a kommunikációs hatásrendszer7
A könyv felépítése8
Irodalmi utalások az 1. fejezethez9
Oktatási és tanulási célok a műszaki oktatásban10
Terminológia10
Mit is értünk a "cél" fogalmán10
A céltípusok11
A célkategóriák12
A célok meghatározása12
Az egyértelmű célleírás jellemzője13
A végső viselkedés (magatartás, állapot) leírása13
A szükséges feltételek leírása15
A megítélési mérték meghatározása15
A cél szintjeiről16
A céltaxonómiák16
A célok taxonómiája a kognitív (értelmi) tartományban17
A célok pontosításának és szintjei meghatározásának összefoglalása18
Az operacionalizált oktatási célleírások jogosultsága19
Eredmények ellenőrzése és teljesítménymérés20
Az eredmények ellenőrzésének és értékelésének célja20
A teljesítménymérés "mércéje"21
Szubjektív teljesítménymérés21
Relatív teljesítménymérés21
Tanulási célorientált teljesítménymérés23
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek)24
Irodalmi utalások a 2. fejezethez26
Tananyag a műszaki oktatásban27
A tananyag - idő - probléma27
Általános fejlődés27
Fejlődés a műszaki tudományok területén29
A struktúraelmélet fogalmi meghatározása és vázlatos bemutatása31
Alapvető tények és jelenségek32
Izolált tények32
A transzfer (átvitel)32
Érzelmi kielégítettség33
A struktúraelmélet hozzájárulása a tananyag - idő - probléma megértéséhez34
A makroszerkezet34
A mikroszerkezet35
A "Befogadóeszközök" (géprendszerek) családja35
A tudásrendszerek képzése38
Vertikális kapcsolatok képzése38
A vertikális kapcsolatok flexibilissé tétele40
A horizontális kapcsolatok képzése41
A tudásrendszer elmélyítése és rögzítése42
A tananyag belső struktúrájának szerepét hangsúlyozó oktatás eredményei42
Összefoglalás gyakorlati tanácsok (ötletek)43
Irodalmi utalások a 3. fejezethez45
Pszichológiai és szociológiai szempontok a műszaki oktatásban47
A "Tanulás"-ról47
Néhány tanuláselmélet rövid áttekintése47
Az asszociációs-pszichológiai elmélet49
Az alaklélektani elmélet50
Többfokozatú tanuláselméletek50
Az információs-pszichológiai elmélet51
Az emberben lejátszódó információáramlás organogramja51
Fenomenológiai modell51
A fenomenológiai modell mennyiségi meghatározása (kvantifikálása)53
Néhány következtetés az oktatás gyakorlatához57
A felejtés és a megőrzés58
A felejtés jelensége58
Az ismeretek megőrzésének pedagógiai elősegítése59
A tanulási motiválás és a teljesítménymotiváció61
Motiválás és motiváció61
Teljesítménymotiváció61
Teljesítménymotiváción alapuló oktatás szervezése62
Figyelem és kifáradás63
A kifáradás és okai63
A kifáradásból adódó pedagógiai problémák64
A szociális interakció (emberek közötti kapcsolat) a műszaki oktatásban65
A szervezési struktúra65
Általános szempontok65
Oktatási vonatkozások67
Vezetői stílus68
A műszaki szaktantárgyakat oktató tanár legfontosabb személyiségjegyei70
Gondolkodási modellek70
Viselkedési formák, tekintély71
Jártasság a vitában és a beszédben71
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek)72
Irodalmi utalások a 4. fejezethez74
Oktatástechnológia a műszaki oktatásban76
Az oktatástechnológia tárgya76
Az oktatástechnológiai eszközök, berendezések és rendszerek77
A "vizuális" eszközök és az oktatásban való alkalmazásuk78
A valóság tárgyai78
Modellek78
Kísérleteknél alkalmazható eszközök79
Nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok80
Táblák80
Vetítésnél alkalmazható vetítő "felületek"82
Vetítőkészülékek84
Az "auditív" eszközök alkalmazása az oktatásban101
Az "audio-vizuális" eszközök alkalmazása az oktatásban101
A hangosított kép101
A hangos film102
Televízió alkalmazása az oktatásban103
Az auditív és a vizuális bemutatás fontosságára utaló tényezők107
Adaptív oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek108
Az egyéni oktatást szolgáló készülékek109
A párhuzamos, ill. a csoportosítást segítő készülékek109
Számítógépes oktatás111
Az oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek teljesítőképessége112
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek)114
Irodalmi utalások az 5. fejezethez116
Oktatási módszerek a műszaki oktatásban118
Az induktív és deduktív oktatási módszerek118
Terminológia118
Egy természettudományi, műszaki törvény feldolgozása az oktatásban119
Az induktív és a deduktív oktatási módszereknek az anyagtól való függősége127
A logikai szempont127
A gnoszeológiai szempont127
Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége a tanulók, hallgatók tudásától és előismereteiről129
Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége az időtényezőtől130
A kísérletek131
A kísérletek módszertana131
A probléma felvetése131
Hipotézisalkotás132
A tulajdonkélppeni kísérlet132
Eredménymegismerés132
A laboratóriumi oktatás132
"Kötött" laboratóriumi gyakorlatok133
"Kötetlen" laboratóriumi gyakorlatok135
Választható gyakorlatok135
Szabad témaválasztású gyakorlatok136
Az analógia szerepe a műszaki oktatásban137
Az analógia mint az oktatás tárgya137
Az analógia mint oktatási módszer137
A "programozott oktatás"139
A programozott oktatás (PO) legfontosabb tézisei140
A programozott oktatás műszaki megvalósítása142
A programozott oktatás alkalmazása144
Kommunikáció a műszaki oktatásban145
A nyelvi kommunikáció146
A nem nyelvi (meta) kommunikáció formái152
A viselkedés ellenőrzése154
Felkészülés az előadásra154
A kommunikáció szerepe155
A beszédre való felkészüléshez szükséges dokumentációk155
A tulajdonképpeni beszéd156
Az oktatástervezés159
Egy szaktárgy oktatásának átfogó tervezése "táblázatos módszer"-rel159
Az egyes oktatási egységek tervezése160
"Egy vállalat cégértékének meghatározása" c. tananyag oktatásának terve161
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek)166
Irodalmi utalások a 6. fejezethez168

Adolf Melezinek

Adolf Melezinek műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Adolf Melezinek könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem