kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 169 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal és fotókkal illusztrálva. |
Bevezetés | 1 |
A mérnökpedagógia tárgya és célja | 4 |
A mérnökpedagógia tárgya | 4 |
A mérnökpedagógia tárgya körüli viták | 5 |
Az oktatási folyamat és hordozói | 6 |
Az oktatási folyamatot befolyásoló paraméterek: a kommunikációs hatásrendszer | 7 |
A könyv felépítése | 8 |
Irodalmi utalások az 1. fejezethez | 9 |
Oktatási és tanulási célok a műszaki oktatásban | 10 |
Terminológia | 10 |
Mit is értünk a "cél" fogalmán | 10 |
A céltípusok | 11 |
A célkategóriák | 12 |
A célok meghatározása | 12 |
Az egyértelmű célleírás jellemzője | 13 |
A végső viselkedés (magatartás, állapot) leírása | 13 |
A szükséges feltételek leírása | 15 |
A megítélési mérték meghatározása | 15 |
A cél szintjeiről | 16 |
A céltaxonómiák | 16 |
A célok taxonómiája a kognitív (értelmi) tartományban | 17 |
A célok pontosításának és szintjei meghatározásának összefoglalása | 18 |
Az operacionalizált oktatási célleírások jogosultsága | 19 |
Eredmények ellenőrzése és teljesítménymérés | 20 |
Az eredmények ellenőrzésének és értékelésének célja | 20 |
A teljesítménymérés "mércéje" | 21 |
Szubjektív teljesítménymérés | 21 |
Relatív teljesítménymérés | 21 |
Tanulási célorientált teljesítménymérés | 23 |
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 24 |
Irodalmi utalások a 2. fejezethez | 26 |
Tananyag a műszaki oktatásban | 27 |
A tananyag - idő - probléma | 27 |
Általános fejlődés | 27 |
Fejlődés a műszaki tudományok területén | 29 |
A struktúraelmélet fogalmi meghatározása és vázlatos bemutatása | 31 |
Alapvető tények és jelenségek | 32 |
Izolált tények | 32 |
A transzfer (átvitel) | 32 |
Érzelmi kielégítettség | 33 |
A struktúraelmélet hozzájárulása a tananyag - idő - probléma megértéséhez | 34 |
A makroszerkezet | 34 |
A mikroszerkezet | 35 |
A "Befogadóeszközök" (géprendszerek) családja | 35 |
A tudásrendszerek képzése | 38 |
Vertikális kapcsolatok képzése | 38 |
A vertikális kapcsolatok flexibilissé tétele | 40 |
A horizontális kapcsolatok képzése | 41 |
A tudásrendszer elmélyítése és rögzítése | 42 |
A tananyag belső struktúrájának szerepét hangsúlyozó oktatás eredményei | 42 |
Összefoglalás gyakorlati tanácsok (ötletek) | 43 |
Irodalmi utalások a 3. fejezethez | 45 |
Pszichológiai és szociológiai szempontok a műszaki oktatásban | 47 |
A "Tanulás"-ról | 47 |
Néhány tanuláselmélet rövid áttekintése | 47 |
Az asszociációs-pszichológiai elmélet | 49 |
Az alaklélektani elmélet | 50 |
Többfokozatú tanuláselméletek | 50 |
Az információs-pszichológiai elmélet | 51 |
Az emberben lejátszódó információáramlás organogramja | 51 |
Fenomenológiai modell | 51 |
A fenomenológiai modell mennyiségi meghatározása (kvantifikálása) | 53 |
Néhány következtetés az oktatás gyakorlatához | 57 |
A felejtés és a megőrzés | 58 |
A felejtés jelensége | 58 |
Az ismeretek megőrzésének pedagógiai elősegítése | 59 |
A tanulási motiválás és a teljesítménymotiváció | 61 |
Motiválás és motiváció | 61 |
Teljesítménymotiváció | 61 |
Teljesítménymotiváción alapuló oktatás szervezése | 62 |
Figyelem és kifáradás | 63 |
A kifáradás és okai | 63 |
A kifáradásból adódó pedagógiai problémák | 64 |
A szociális interakció (emberek közötti kapcsolat) a műszaki oktatásban | 65 |
A szervezési struktúra | 65 |
Általános szempontok | 65 |
Oktatási vonatkozások | 67 |
Vezetői stílus | 68 |
A műszaki szaktantárgyakat oktató tanár legfontosabb személyiségjegyei | 70 |
Gondolkodási modellek | 70 |
Viselkedési formák, tekintély | 71 |
Jártasság a vitában és a beszédben | 71 |
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 72 |
Irodalmi utalások a 4. fejezethez | 74 |
Oktatástechnológia a műszaki oktatásban | 76 |
Az oktatástechnológia tárgya | 76 |
Az oktatástechnológiai eszközök, berendezések és rendszerek | 77 |
A "vizuális" eszközök és az oktatásban való alkalmazásuk | 78 |
A valóság tárgyai | 78 |
Modellek | 78 |
Kísérleteknél alkalmazható eszközök | 79 |
Nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok | 80 |
Táblák | 80 |
Vetítésnél alkalmazható vetítő "felületek" | 82 |
Vetítőkészülékek | 84 |
Az "auditív" eszközök alkalmazása az oktatásban | 101 |
Az "audio-vizuális" eszközök alkalmazása az oktatásban | 101 |
A hangosított kép | 101 |
A hangos film | 102 |
Televízió alkalmazása az oktatásban | 103 |
Az auditív és a vizuális bemutatás fontosságára utaló tényezők | 107 |
Adaptív oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek | 108 |
Az egyéni oktatást szolgáló készülékek | 109 |
A párhuzamos, ill. a csoportosítást segítő készülékek | 109 |
Számítógépes oktatás | 111 |
Az oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek teljesítőképessége | 112 |
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 114 |
Irodalmi utalások az 5. fejezethez | 116 |
Oktatási módszerek a műszaki oktatásban | 118 |
Az induktív és deduktív oktatási módszerek | 118 |
Terminológia | 118 |
Egy természettudományi, műszaki törvény feldolgozása az oktatásban | 119 |
Az induktív és a deduktív oktatási módszereknek az anyagtól való függősége | 127 |
A logikai szempont | 127 |
A gnoszeológiai szempont | 127 |
Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége a tanulók, hallgatók tudásától és előismereteiről | 129 |
Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége az időtényezőtől | 130 |
A kísérletek | 131 |
A kísérletek módszertana | 131 |
A probléma felvetése | 131 |
Hipotézisalkotás | 132 |
A tulajdonkélppeni kísérlet | 132 |
Eredménymegismerés | 132 |
A laboratóriumi oktatás | 132 |
"Kötött" laboratóriumi gyakorlatok | 133 |
"Kötetlen" laboratóriumi gyakorlatok | 135 |
Választható gyakorlatok | 135 |
Szabad témaválasztású gyakorlatok | 136 |
Az analógia szerepe a műszaki oktatásban | 137 |
Az analógia mint az oktatás tárgya | 137 |
Az analógia mint oktatási módszer | 137 |
A "programozott oktatás" | 139 |
A programozott oktatás (PO) legfontosabb tézisei | 140 |
A programozott oktatás műszaki megvalósítása | 142 |
A programozott oktatás alkalmazása | 144 |
Kommunikáció a műszaki oktatásban | 145 |
A nyelvi kommunikáció | 146 |
A nem nyelvi (meta) kommunikáció formái | 152 |
A viselkedés ellenőrzése | 154 |
Felkészülés az előadásra | 154 |
A kommunikáció szerepe | 155 |
A beszédre való felkészüléshez szükséges dokumentációk | 155 |
A tulajdonképpeni beszéd | 156 |
Az oktatástervezés | 159 |
Egy szaktárgy oktatásának átfogó tervezése "táblázatos módszer"-rel | 159 |
Az egyes oktatási egységek tervezése | 160 |
"Egy vállalat cégértékének meghatározása" c. tananyag oktatásának terve | 161 |
Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 166 |
Irodalmi utalások a 6. fejezethez | 168 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.