1.056.329

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mérlegképes továbbképzés 2005.

Könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező továbbképzésének oktatási anyaga 2005./Államháztartási szakterület

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Hallgatók!
Tisztelt Oktatók!
A könyvviteli szolgáltatást végzőknek - ideértve a mérlegképes könyvelőket, illetve a nem kamarai tag okleveles könyvvizsgálókat is - hasonlóan az elmúlt... Tovább

Előszó

Tisztelt Hallgatók!
Tisztelt Oktatók!
A könyvviteli szolgáltatást végzőknek - ideértve a mérlegképes könyvelőket, illetve a nem kamarai tag okleveles könyvvizsgálókat is - hasonlóan az elmúlt évekhez, 2005-ben is kötelező továbbképzésen kell részt venniük. A szakmai továbbképzés anyagát az Országos Számviteli Bizottság és a különböző szakmai szervezetek bevonásával a pénzügyminiszter határozta meg. A szakmai továbbképzés tematikája a könyvviteli szolgáltatás végzők szakterületeinek eltérő igényei miatt a vállalkozási, a pénzintézeti, a non-profit, illetve az államháztartási szakterületen kisebb nagyobb mértékben eltérő.
Ez a könyv az államháztartási szakterületen könyvviteli szolgáltatást végzők tematikája alapján készült és fel vannak dolgozva benne a számviteli törvény, az államháztartási számviteli kormányrendelet változásai, valamint tematikus anyagként a követelések és az önköltségszámítással kapcsolatos sajátosságok. A könyv második részében a számviteli területekhez kapcsolódó jogterületek ismertetéseként 2005-ben, kiemelt téma a többcélú kistérségi társulásokkal és a közbeszerzéssel kapcsolatos előírások bemutatása továbbá - mivel a gyakorlati munkavégzés során fontos a költségvetési gazdálkodáshoz,- a TB-vel, illetve az áfa elszámolással kapcsolatos jogszabályok előírásainak helyes értelmezése. Magyarország 2004. május 1-én az Európai Unió tagjává vált. Államháztartási területen könyvviteli szolgáltatást végzőknél is egyre fontosabbá válik a számviteli ismeretek bővítése, ezért ebben az évben a Közszféra Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IPSASB) által kiadott, közszféra nemzetközi számviteli standardjai közül, az 1. számú IPSAS A pénzügyi kimutatások prezentálása című standardot mutatjuk be és hasonlítjuk össze a hazai államháztartási beszámolási előírásokkal.
Az államháztartási szakterület tematikának megfelelően készült írásos oktatási anyag célja, hogy segítse a továbbképzés ideje alatt mind az oktatók, mind a résztvevők számára a benne szereplő témakörök könnyebb feldolgozását, illetve a továbbképzést követően a munkavégzés során, mint kézikönyv a felmerülő gyakorlati problémák megoldásához segítséget nyújtson. A tananyag szerzői részt vettek a tematika összeállításában és gyakorlattal rendelkeznek az oktatás és a tananyagkészítés területén is. A vállalkozási szakterületre vonatkozó továbbképzési anyagot a Kiadó külön könyvben jelentette meg, címe: Mérlegképes továbbképzés 2005. Vállalkozási szakterület.
A könyv a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központja által szervezett továbbképzésekhez készített tananyag - mivel a kiadvány teljes mértékben lefedi a központi tematika témaköreit ezért - bármely más oktatásszervező intézmény által szervezett kurzuson is használható, hasznosítható.
A könyv készítői és kiadója remélik, hogy az oktatási segédlettel, a gyakorlatban is jól használható ismereteket nyújtanak és segítik az egyes témakörök feldolgozását, megvitatását.
Budapest, 2005. április hó Vissza

Tartalom

Bevezető 3
Rövidítések, értelmezések 11
Forrásmunkák 15
Államháztartási szakterület
1. Aktuális számviteli kérdések 17
1.1. A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény módosítása (LFI) 17
1.1.1. A törvénymódosítás indoka, hatályba lépése 17
1.1.2. Az államháztartás szervezetei által a számviteli törvény változásaiból nem
alkalmazott előírások 18
1.1.3. Az államháztartás szervezetei által a számviteli törvény változásaiból
alkalmazott előírások 18
1.2. Az államháztartási számviteli kormányrendelet módosítása (LFI) 21
1.2.1. A módosítás célja, indoka 21
1.2.2. A számviteli törvény rendelkezéseinek alkalmazásával kapcsolatos változások 22
1.2.3. Beszámolási kötelezettség változása 23
1.2.4. Az önkormányzat vagyonkimutatása 25
1.2.5. Könyvvizsgálat 29
1.2.6. A számviteli politika változásai 29
1.2.7. A mérlegtételek tartalmának változása 32
1.2.7.1. Immateriális javak 32
1.2.7.2. Befektetett pénzügyi eszközök 33
1.2.7.3. Az üzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióba adott, vagyonkezelésbe
vett eszközök 34
1.2.7.4. Készletek 34
1.2.7.5. Követelések 35
1.2.7.6. Értékpapírok 36
1.2.7.7. Pénzeszközök 36
1.2.7.8. Az aktív és passzív pénzügyi elszámolások 39
1.2.7.9. Kötelezettségek 40
1.2.8. Az értékelési szabályok változása 42
1.2.9. Könyvvezetési szabályok változása 47
1.2.9.1. Finanszírozási kiadások és bevételek elszámolása 47
1.2.9.2. Zárolt előirányzatok elszámolása 51
1.2.9.3. A céltartalék (államháztartási tartalék) elszámolása 51
1.2.9.4. Garancia- és kezességvállalásokkal kapcsolatos elszámolások 52
1.2.9.5. Támogatási előlegek elszámolása 54
1.2.9.6. Az EU-s támogatások könyvvezetésének változásai 59
1.2.9.7. Kötelezettségvállalások könyvvezetése 64
1.2.9.8. Egyéb könyvvezetési változások 68
1.2.10. A költségvetési beszámoló egyes részeinek változása 69
1.2.11. Bizonylati elv, bizonylati fegyelem 70
1.3. A követelések számvitele (DJ-né) 73
1.3.1. A követelések általános jellemzői 73
1.3.1.1. A követelések fogalma, jogi megalapozása 73
1.3.1.2. A követelések csoportosítása és jellemzőik 75
1.3.1.2.1. A követelések csoportosítása 75
1.3.1.2.2. A követelések bekerülési értéke 78
1.3.2. A követelések évközi elszámolása 80
1.3.2.1. A követelések nyilvántartásának sajátosságai 80
1.3.2.2. A mérlegben szereplő követelések elszámolása 82
1 3 2 2.1. Tartós követelések a befektetett pénzügyi eszközök között 82
1.3.2.2.2. Követelés jellegű mérlegtételek a befektetett eszközök között 84
1.3.2.2.3. Rövid távú követelések a forgóeszközök között 85
1.3.2.2.4. Követelés jellegű mérlegtételek a forgóeszközök között 90
1.3.2.2.5. A függő követelések elszámolása 91
1.3.2.2.6. Évközben és év végén a követelések zárlata, zárása 91
1.3.2.3. A követelések mérlegfordulónapi értékelése, bizonylatai 94
1.3.2.3.1. Az értékelés jogi alátámasztása 94
1.3.2.3.2. A követelések leltározása egyeztetéssel 95
1.3.2.3.3. A követelések mérlegben történő kimutatásának feltételei 96
1.3.2.3.4. Behajthatatlan követelések 96
1.3.2.3.5. A követelések értékvesztésének megállapítása, elszámolása 98
1.3.2.3.6. Az értékvesztés visszaírásának megállapítása, elszámolása 100
1.3.2.3.7. Devizás követelésekkel kapcsolatos árfolyam-különbözetek 101
1.3.3. Követelések a negyedéves mérlegjelentésben 102
1.3.4. Követelések az éves költségvetési beszámolóban 105
1.3.4.1. Követelések a könyvviteli mérlegben 105
1.3.4.2. Követelések kapcsolata az előirányzat-maradvány kimutatással,
a pénzmaradvány-kimutatással, illetve az eredménykimutatással 106
1.3.4.3. Követelések a pénzforgalmi jelentésben 107
1.3.4.4. Követelések a kiegészítő mellékletben 108
1.3.5. Követelések a belső szabályzatokban 110
1.3.5.1. Követelések a számviteli politikában ]10
1.3.5.2. Követelések az értékelési szabályzatban 111
1.3.5.3. Követelések a számlarendben 113
1.4. Az önköltségszámítás rendje (DJ-né) 114
1.4.1. Fogalmak 114
1.4.1.1. Kiadás - ráfordítás - költség - önköltség 114
1.4.1.2. Költségszámítás - költségelszámolás - önköltség-számítás - költségelemzés 119
1.4.1.3. Az önköltségszámítás fajtái 121
1.4.1.4. Az önköltségszámítás módszerei 123
1.4.2. Az önköltségszámítás feladata, célja 125
1.4.2.1. Az önköltségszámítás feladata 125
1.4.2.2. Az önköltségszámítás célja 125
1.4.3. Az önköltségszámítással szembeni követelmények 126
1.4.3.1. Kalkulációs alapelvek és követelmények 126
1.4.3.1.1. Az önköltségszámítás alapelvei érvényesülésének feltételei 127
1.4.3.1.2. Megfelelő (vezetői) szemlélet kialakításának gyakorlati szempontjai 127
1.4.4. Az önköltségszámítási kötelezettség jogi szabályozása 128
1.4.4.1. Az önköltségszámítás rendjére vonatkozó előírások a Szt.-ben 129
1.4.4.2. Az önköltségszámítás rendjére vonatkozó előírások
az Áhsz.-ben és az Ámr.-ben 129
1.4.5. Az önköltségszámítás tárgya, a kalkulációs egység 131
1.4.6. Az önköltségszámítás módszerei 132
1.4.6.1. Normatív kalkuláció 132
1.4.6.2. Teljesítési fok alapján történő arányosítás módszere 133
1.4.6.3. Saját termelésű készletek értékének meghatározása a még várhatóan
felmerülő költségekkel és a kalkulált haszonnal csökkentett eladási áron 133
1.4.6.4. Kalkulációs tételek tartalma utókalkuláció esetén 134
1.4.6.5. Önköltségszámítás az eladási árból visszaszámítással 139
1.4.7. A költségek nyilvántartása, bizonylatai 140
1.4.8. Az önköltségszámítási szabályzat tartalma 141
1.4.9. Önköltségszámítás gyakorlata 142
1.4.9.1. Önköltségszámítás sokszorosítási tevékenység (házi nyomda) esetén 142
1.4.9.2. Önköltségszámítás az államháztartással összefüggő közérdekű adatok
kérelemre történő szolgáltatás térítési díjának megállapításához 144
2. Számvitelt érintő jogszabályi környezet változásai 145
2.1. Államháztartási gazdálkodási jogszabályok (NGY-né) 145
2.1.1. A központi költségvetés egyensúlyi helyzetét érintő intézkedések 145
2.1.2. Személyi juttatások 146
2.1.3. Kötelezettségvállalás rendje a központi költségvetési szerveknél 148
2.1.4. Előirányzat-maradvány a központi költségvetési szerveknél 151
2.1.5. Egyéb szabályváltozások a központi költségvetési szerveknél 152
2.1.6. A helyi önkormányzatokat érintő módosítások 155
2.1.7. A társadalombiztosítás pénzügyi alapjait érintő módosítások 156
2.1.8. Elkülönített alapokat érintő változások 158
2.2. A költségvetési szervek áfa elszámolásának változása (CSZS) 159
Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény
(a továbbiakban: Áfa-törvény) módosítása 159
2.2.1. A költségvetési szervek adóalanyisága 159
2.2.1.1. A közhatalmi tevékenységet végzők áfa alanyisága és annak változásai 160
2.2.1.1.1. A közhatalmi szervezetek gazdasági tevékenysége bevételének
meghatározása 161
2.2.1.1.2. A közhatalmi tevékenység bizonylatolása 162
2.2.2. A közműberuházás és hasznosítás áfa szabályai 162
2.2.3. A bérbeadás áfa szabályai 163
2.2.4. Kistérségi társulásnak történő térítés nélküli termékátadás áfa-beli megítélése 165
2.2.5. Saját vállalkozásban végzett beruházás áfa elszámolása 165
2.2.6. Saját tevékenységhez végzett szolgáltatás, saját tevékenységhez előállított
immateriális jószág 166
2.2.7. Az apport új megítélése 167
2.2.8. Az áfa levonási tiltásának változásai 168
2.2.8.1. Kis értékű ajándék áfa-ja levonhatóságának visszamenőleges hatályú
rendezése 168
2.2.8.2. Parkolási és úthasználati díj áfa-jának levonhatósága 3,5 tonnát
meghaladó járműveknél 168
2.2.8.3. A telefon áfa-ja 168
2.2.9. Az áfa levonás általános szabályai 170
2.2.10. Az arányosítás szabályai 170
2.2.10.1. A levonási hányad számításának pontossága (kerekítés) 174
2.2.10.2. Kivételek az arányosítás alól 174
2.2.10.2.1. Beruházáshoz utalt támogatások 174
2.2.10.2.2. Beruházási és/vagy egyéb támogatások 174
2.2.10.2.3. Foglalkoztatás elősegítő támogatások 174
2.2.10.2.4. Mezőgazdasági támogatások körében 175
2 2 10.2.5. Közvetett úton folyósított támogatás 175
2.2.10.3. Az állami támogatás szerepe az arányosítás módjánál 176
2 2 10 3 1. Termék beszerzéséhez folyósított támogatás 176
2 2 10 3 2 Meghatározott adóköteles tevékenységhez kapcsolódó támogatás 176
2.2.10.3.3. Adóköteles és tárgyi mentes tevékenységhez utalt támogatás (működési támogatás) 176
2.2.11. Termékimport szabályai 177
2.2.12. A költségvetési szervek Közösségen belüli ügyletei 178
2.2.12.1. Általános szabályok szerint adózó költségvetési szerv 178
2.2.12.2. Közösségen belüli termékbeszerzés 179
2.2.12.3. Közösségen belüli értékesítés 180
2.2.12.4. Alanyi mentes, kizárólag tárgyi mentes, nem adóalany költségvetési szerv
közösségi beszerzései, értékesítései 181
2.2.12.5. Összesítő nyilatkozat 182
2.2.13. Szolgáltatásnyújtások-igénybevételek belföldön, a Közösségben és harmadik országban 183
2.2.14. Számla, számlázás követelményei, új követelmények a számla adattartalmában 184
2.2.14.1. A számlával kapcsolatos követelmények 184
2.2.14.2. A helyesbítő számla, stornó számla követelményei 187
2.3. A társadalombiztosítási kötelezettség főbb elemei és 2005. évi változásai (RA) 188
2.3.1. Társadalombiztosítási alapfogalmak 188
2.3.1.1 A biztosítási jogviszony 188
2.3.1.2 Jogosultság a társadalombiztosítás egyes ellátásaira 189
2.3.2. A járulékfizetési kötelezettség szabályai 191
2.3.2.1. Járuléktípusok 191
2.3.2.2. Megállapodás társadalombiztosítási járulék fizetésére 191
2.3.2.3. A járulék alapjának meghatározása 192
2.3.2.4. Foglalkoztatóknak juttatott kedvezmények 2005. évtől 195
2.3.3. Bejelentési, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség, a társadalombiztosítási
járulék bevallása és befizetése 195
2.3.3.1. A biztosítottak bejelentése 195
2.3.3.2. A társadalombiztosítási járulék, magánnyugdíjpénztári tagdíj bevallása
és befizetése 195
2.3.3.3. A bevallással és befizetéssel kapcsolatos formai követelmények 196
2.3.4. Egészségügyi hozzájárulás (EHO) 197
2.3.4.1. Százalékos egészségügyi hozzájárulás 197
2.3.4.2. Tételes egészségügyi hozzájárulás 198
2.3.4.3. Főbb eljárási szabályok 199
2.3.5. A foglalkoztató által folyósított ellátások szabályainak főbb változásai 199
2.3.5.1. Prémiumévek program és a különleges foglalkoztatási állomány
bevezetése 199
2.3.5.2. A GYES és a családi pótlék 2005. évi változásai 199
2.4. Egyéb jogszabályi változások 201
2.4.1. A közbeszerzés (FG) 201
2.4.1.1. A hatályos közbeszerzési törvény alapvonásai 201
2.4.1.2. A Kbt. megalkotásának célja, a közbeszerzési eljárások során
érvényesítendő alapelvek 204
2.4.1.3. A közbeszerzési törvény felépítése 204
2.4.1.4. A közbeszerzés fogalma 208
2.4.1.4.1. Az ajánlatkérők 208
2.4.1.4.2. A közbeszerzés tárgyai 208
2.4.2.4.3. A közbeszerzési értékhatárok 210
2.4.2.4.4. A visszterhesség 213
2.4.1.5. A közbeszerzési szabályozás jellege 214
2.4.1.6. A közbeszerzések értéke megállapításának szabályai 214
2.4.1.7. A közbeszerzési eljárások tervezési, előkészítési teendői 215
2.4.1.8.1. A klasszikus ajánlatkérők által választható eljárási típusok 221
2.4.1.8.2. A közszolgáltatók által választható eljárási típusok 228
2.4.1.8.3. A tárgyalás lehetősége a nyílt és a meghívásos eljárásban 230
2.4.1.9. A közbeszerzési eljárás megkezdése 230
2.4.1.9.1. A hirdetmények közzététele 231
2.4.1.9.2. A Közbeszerzési Döntőbizottság tájékoztatása 233
2.4.1.9.3. Az eljárás megkezdésének feltétele: a pénzügyi fedezet
rendelkezésre állása 233
2.4.1.9.4. A dokumentáció összeállítása 234
2.4.1.10. A közbeszerzési eljárások fontosabb eljárási szakaszai 234
2.4.1.10.1. Eljárási határidők a közösségi eljárásrendben: 235
2.4.1.10.2. A nemzeti eljárásrendben érvényesülő határidők: 238
2.4.1.11. A közbeszerzések ellenőrzése 242
2.4.1.12. A közbeszerzési eljárások jogorvoslati lehetőségei 242
2.4.1.12.1. A Közbeszerzési Döntőbizottság eljárása, a Közbeszerzési
Döntőbizottság határozatainak bírósági felülvizsgálata 242
2.4.1.12.2. A békéltetés 245
2.4.2. A többcélú kistérségi társulások (GÁ) 246
2.4.2.1. A többcélú kistérségi társulás jogi szabályozása 246
2.4.2.1.1. A megalakulás feltételei 246
2.4.2.1.2. Szervezeti rendszere 247
2.4.2.1.3. Működésének alapvető szabályai 247
2.4.2.1.4. A társulási megállapodás tartalma 249
2.4.2.2. A többcélú kistérségi társulás finanszírozása 249
2.4.2.2.1. A finanszírozás rendszerének általános szabályai 249
2.4.2.2.2. A megalakulást ösztönző támogatási eszközök 250
2.4.2.2.3. Működéshez kapcsolódó finanszírozás 2005. évi szabályai 251
2.4.2.3. A többcélú kistérségi társulás gazdálkodása, vagyona 252
2.4.2.3.1. Gazdálkodás alapvető kérdései 252
2.4.2.3.2. Vagyona 253
2.4.2.3.3. Tervezési, beszámolási, adatszolgáltatási feladatok 253
2.4.2.3.4. Operatív gazdálkodási jogkörök, feladatok 255
3. A nemzetközi számvitel egyes kérdései (Kné)
1 - IPSAS - A pénzügyi kimutatások prezentálása 257
3.1. A standard célja, hatóköre 257
3.2. A pénzügyi beszámoló célja 259
3.3. A számviteli politika, a számviteli alapelvek és a beszámolás 262
3.4. A pénzügyi beszámoló szerkezete és tartalma 267
3.4.1. A vagyoni helyzetről szóló kimutatás - Mérleg 270
3.4.2. A teljesítményről szóló kimutatás - Eredménykimutatás 274
3.4.3. A nettó eszközérték/vagyon (saját tőke) változása - Tőkeváltozás kimutatás 277
3.4.4. A Cash flow kimutatás 278
3.4.5. A kiegészítő melléklet 278
3.5. A pénzügyi beszámoló közzététele 281
3.6. A standard átmeneti rendelkezései, hatályba lépése 282
3.7. Az 1. IPSAS és az 1. IAS (IFRS) közötti eltérések 283
3.8. Mellékletek 284
1. számú melléklet: Az 1. IPSAS-ban használt fogalmak 284
2. számú melléklet: A pénzügyi beszámoló minőségi jellemzői 287
3. számú melléklet: Minta a pénzügyi beszámoló számszaki részeinek a felépítésére
az 1. IPSAS szerint 289
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Mérlegképes továbbképzés 2005.
Állapot:
2.440 Ft
1.220 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba