A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Tíz éve annak, hogy megjelent a Menedzsment-tanácsadási kézikönyv első kiadása. Ma, amikor már egyértelmű a menedzsment tanácsadók szerepe és felelőssége a gazdaság megújulásában, egy lényegesen letisztultabb, kiérleltebb, aktualizált könyvet tarthatunk a kezünkben. Ebben hisz és ebben partner a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, s ezért támogatja a felsőoktatásban megvalósuló üzletviteli tanácsadó mesterképzést is.
Szatmáry Kristóf
a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke
A szervezetek irányításának középpontjában négy „ÉR"'-rel kezdődő kategória áll: ÉRték-ÉRdek-ÉRtelem-ÉRzelem. A kézikönyv ezen stratégiai kategóriák kezelését támogatja: a legjobb gyakorlat megkeresése a mindennapok kőkemény része, hiszen a szánhúzó kutyák közül is csak az első élvezi a szép kilátást.
Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár,
a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. IT elnöke
Gyakorló vezetőként azt tapasztalom, hogy sok vállalkozó és menedzser saját kútfőből próbálja megoldani a mai...
Tovább
Fülszöveg
Tíz éve annak, hogy megjelent a Menedzsment-tanácsadási kézikönyv első kiadása. Ma, amikor már egyértelmű a menedzsment tanácsadók szerepe és felelőssége a gazdaság megújulásában, egy lényegesen letisztultabb, kiérleltebb, aktualizált könyvet tarthatunk a kezünkben. Ebben hisz és ebben partner a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, s ezért támogatja a felsőoktatásban megvalósuló üzletviteli tanácsadó mesterképzést is.
Szatmáry Kristóf
a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke
A szervezetek irányításának középpontjában négy „ÉR"'-rel kezdődő kategória áll: ÉRték-ÉRdek-ÉRtelem-ÉRzelem. A kézikönyv ezen stratégiai kategóriák kezelését támogatja: a legjobb gyakorlat megkeresése a mindennapok kőkemény része, hiszen a szánhúzó kutyák közül is csak az első élvezi a szép kilátást.
Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár,
a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. IT elnöke
Gyakorló vezetőként azt tapasztalom, hogy sok vállalkozó és menedzser saját kútfőből próbálja megoldani a mai világ legnagyobb kihívásait. Ajánlom ezt a könyvet arra az esetre, ha mégis speciális tudásra van szükség: itt egy kompakt iránytű ahhoz, hogy merre érdemes elindulni.
Dr. Tolnay Lajos
Magyar Alumínium Irt. igazgatóságának elnöke
Vissza
Tartalom
A KÖNYV SZERZŐI................................................................................................................................5
ELŐSZÓ..................................................................................................................................................................15
MÁSODIK ELŐSZÓ................................................................................................................................17
BEVEZETÉS......................................................................................................................................................19
1. A TANÁCSADÁS ALAPJAI..........................................................................................25
1.1. Tanácsadásról és tanácsadóról................................................................................................25
1.2. A szolgáltatási folyamat és területei..................................................................................29
1.3. A tanácsadás szükségességét kiváltó okok..................................................................33
1.4. A tanácsadás kialakulása és fejlődéstörténete..........................................................36
1.5. Legújabb trendek................................................................................................................................45
1.6. A tanácsadás etikája..........................................................................................................................49
Kérdések az 1. fejezethez..............................................................................................................54
Szakirodalmi források az 1. fejezethez............................................................................55
2. A TANÁCSADÁS PlACA, A TANÁCSADÁS SZEREPLŐI 57
2.1. A tanácsadó piac, szakma és iparág általános fejlődési modellje..............57
2.2. A tanácsadó piac, szakma és iparág aktuális fejlődési tendenciái..........58
2.3. A tanácsadói piac tanácsadó szereplői............................................................................69
2.4. A tanácsadási ügylet résztvevői...............................................82
Kérdések a 2. fejezethez........................................................93
Szakirodalmi források a 2. fejezethez..............................................................................93
A TANÁCSADÁS FOLYAMATA........................95
Kapcsolatfelvétel.....................................................96
Ajánlat és szerződések..............................................104
Diagnózis-helyzetfelmérés........................................107
Javaslatok.............................................................115
Megvalósítás és befejezés..........................................116
Kérdések a 3. fejezethez............................................118
Szakirodalmi források a 3. fejezethez............................118
A TANÁCSADÁS MENEDZSELÉSE....................120
A tanácsadó vállalkozásokról ....................................120
Stratégia...............................................................122
Belső irányítási rendszer...........................................126
Professzionális szakemberek vezetése...........................129
Tanácsadó cégek életciklusának jellegzetességei .............134
A tanácsadás jogi háttere...........................................141
Kérdések a 4. fejezethez............................................142
Szakirodalmi források a 4. fejezethez...........................142
A PROFESSZIONÁLIS TANÁCSADÁS
MARKETINGJE..................................................144
A vezetési tanácsadási szolgáltatás és a piac...................144
A vezetési tanácsadási szolgáltatások sajátosságai............151
Marketing-eszközrendszer a tanácsadási szolgáltatásoknál.....159
Marketingkommunikáció a tanácsadásoknál..................160
Kommunikációs eszközök.........................................161
A kommunikációs eszközök megjelenési formái..............163
Kapcsolatmenedzsment mint eszköz ...........................165
Kérdések az 5. fejezethez..........................................167
Szakirodalmi források az 5. fejezethez..........................167
ÜZLETVITELI TANÁCSADÓK KÉPZÉSE
ÉS MINŐSÍTÉSE ..............................................168
A tanácsadóképzés és -minősítés szükségességéről........168
Az üzletviteli tanácsadóképzés és -minősítés helyzete ....170
Képzési lehetőségek az üzletviteli tanácsadás területén ...171
Minősítési lehetőségek az üzletviteli tanácsadás területén...173
Kérdések a 6. fejezethez...........................................179
Szakirodalmi források a 6. fejezethez...........................179
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT..............................180
Változás és változtatás............................................181
Változtatási elméletek..............185
7.3. Mi a célja a változásnak és változtatásnak?..................................................................189
7.4. Mikor lesz változás, mikor vagy kész a változásra?..............................................190
7.5. Mivel kapcsolatban merül fel a változás igénye?....................................................191
7.6. Hogyan változtassunk?..................................................................................................................192
7.7. A változtatás módszerei.............................................................................................................199
Kérdések a 7. fejezethez..................................................................................................................201
Szakirodalmi források a 7. fejezethez................................................................................201
B. STRATÉGIAI TANÁCSADÁS.......................................... 204
8.1.Bevezetés.................................................................................................................................................204
8.2. A stratégiai vezetés elméleti alapjai....................................................................................205
8.3. Stratégiai tanácsadás........................................................................................................................214
8.4. A stratégiai tanácsadás fejlődése..........................................................................................223
Kérdések a 8. fejezethez............................................................................................................225
Szakirodalmi források a 8. fejezethez................................................................................226
9. ÜZLETI FOLYAMATOKHOZ KAPCSOLÓDÓ
TANÁCSADÁS ...........................................................................................................................227
9.1. Bevezetés az üzleti folyamatokba........................................................................................227
9.2. A folyamatszemlélet története és elméleti alapjai..................................................229
9.3. Az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó tanácsadás helye a tanácsadói
területek között......................................................................................................................................238
9.4. Az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó tanácsadás területei............................240
9.5. Az üzleti folyamatok és az IT sajátos kapcsolata....................................................250
9.6. A folyamatszemlélet ágazati, cégméretekben megjelenő és hazai
sajátosságai................................................................................................................................................256
9.7. Üzleti folyamatokhoz kapcsolódó tanácsadásra ható főbb tendenciák ... 259
9.8. A szakmai háttér: szakmai szervezetek és képzési lehetőségek................260
Kérdések a 9. fejezethez......................................................................................................262
Szakirodalmi források a 9. fejezethez................................................................................263
10. SZERVEZETFEJLESZTÉSI TANÁCSADÁS........................................264
10.1. Bevezető és előzmények................................................................................................................264
10.2. A szervezetfejlesztés szükségessége..................................................................................269
10.3. A szervezetfejlesztés folyamata......................................................................272
10.4. A szervezetfejlesztés jellegzetes területei......................................................................279
10.5. A sikeres megvalósítás főbb kérdései................................................................................283
10.6. Az OD-tanácsadás szereplői......................................................................................................284
10.7. Kapcsolat kiépítése a tanácsadóval.........................................................286
10.8. Szervezetfejlesztés Magyarországon..................................................................................287
10.9. A szervezetfejlesztési tanácsadás jövője..........................................................................288
Kérdések a 10. fejezethez............................................................................................................288
Szakirodalmi források a 10. fejezethez............................................289
11. PÉNZÜGYI TANÁCSADAS................................................................290
11.1. Elméleti háttér....................................................................296
11.2. Alapelvek a pénzügyi tanácsadás területén................................296
11.3. Jellegzetes tanácsadási feladatok.............................................297
11.4. Példák tanácsadói termékekre................................................305
11.5. A tanácsadás folyamata a pénzügyi területen.............................309
11.6. A pénzügyi tanácsadási piac szereplői......................................310
11.7. A pénzügyi tanácsadás jövője.................................................311
Kérdések a 11. fejezethez.........................................................311
Szakirodalmi források a 11. fejezethez...................................... 311
12. INFORMATIKAI TANACSADAS ..................................... 310
12.1. Bevezető......................................................................................................................................................313
12.2. Elméleti háttér........................................................................................................................................314
12.3. Jellegzetes tanácsadási problémák......................................................................................320
12.4. Az informatikai tanácsadás története.....................................321
12.5. Az informatikai tanácsadás folyamata............................................................................324
12.6. Az informatikai tanácsadás termékei és szolgáltatásai....................................328
12.7. Az informatikai tanácsadás jövője......................................................................................336
Kérdések a 12. fejezethez............................................................................................................340
Szakirodalmi források a 12. fejezethez........................................341
13. MINŐSÉGÜGYI TANÁCSADÁS ..................................... 342
13.1. Bevezető........................................................................... 342
13.2. Elméleti alapok, kapcsolódás a menedzsmenttudományhoz a vezetési tanácsadó cégek minőségmenedzsmentje..................... 344
13.3. A minőségügyi tanácsadás rövid hazai története......................... 353
13.4. Jellegzetes tanácsadási problémák........................................... 356
13.5. A minőségügyi tanácsadás folyamata....................................... 357
13.6. Jellemző tanácsadási termékek és szolgáltatások.......................... 358
13.7. Szereplők a minőségügyi tanácsadás piacán...............................366
13.8. A minőségügyi tanácsadás jövője........................................................................................367
13.9. Összefoglalás..........................................................................................................................................368
Kérdések a 13. fejezethez............................................................................................................369
Szakirodalmi források a 13. fejezethez......................................369
1-4. ÉRTÉKELEMZÉSI TANÁCSADÁS .................................371
14.1. Az értékelemzés hazai és nemzetközi helyzete, fejleményei............ 371
14.2. Az értékelemzési módszer eredete és jelenlegi helyzete.................372
14.3. A Magyar Értékelemzők Társaságának (MÉT) küldetése................377
14.4. A szakmai minősítés és az etikai szabályok rendszere................... 378
14.5. Az értékelemzés alkalmazásának területei és tapasztalatai.............380
14.6. Az értékelemzés irányultsága és szabványai...............................382
14.7. Az értékelemzés elterjesztéséhez szükséges legfontosabb lépések .... 383
14.8. Az értékelemzés hozzájárulása a tanácsadók képzéséhez..............................384
14.9. Az értékelemzési tanácsadás jövője ..................................................................................385
Kérdések a 14. fejezethez............................................................................................................386
Szakirodalmi források a 14. fejezethez............................................................................387
15. HR-TANÁCSADÁS ..................................................................................................................389
15.1. A HR átalakulása és a professzionális szolgáltatók..............................................389
15.2. HR-tanácsadók és szolgáltatásaik........................................................................................391
15.3. HR-tanácsadók típusai és szolgáltatások........................................................................394
15.4. HR-szolgáltatók tipikus ügyfelei..........................................................................................396
15.5. A válság hatásai a HR-tanácsadásra..................................................................................404
Kérdések a 15. fejezethez ............................................................................................................405
Szakirodalmi források a 15. fejezethez............................................................................406
16. A VEZETÉSFEJLESZTÉS MÓDSZEREI ................................................408
16.1. Piaci tükör..................................................................................................................................................408
16.2. A tanácsadás és a tréning összefüggései........................................................................409
16.3. Tréningtanácsadási szolgáltatások......................................................................................415
16.4. A vezetésfejlesztés..............................................................................................................................416
16.5. A coaching.........................................................................................................417
16.6. Gestalt-alapú vezetésfejlesztés................................................................................................422
16.7. Sikerkritériumok a tréningek tartásában......................................................................426
16.8. Minőségbiztosítás a tréningtanácsadásban................................................................429
16.9. Etikai kérdések......................................................................................................................................430
16.10. Jövőkép és perspektíva.................................................................................................431
Kérdések a 16. fejezethez............................................................................................................432
Szakirodalmi források a 16. fejezethez............................................................................432
17. MARKETING- ÉS KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS .... 433
17.1.Bevezetés....................................................................................................................................................433
17.2. A fogalom meghatározása.....................................................................................................436
17.3. A marketing-tanácsadás egyedi jellemzői....................................................................436
17.4. Elvárások a marketing-tanácsadóktól................................................................................437
17.5. Tanácsadási megoldások/formák..........................................................................................440
17.6. Területek, amelyeken a leginkább jellemző
a marketing-tanácsadás.............................................................................441
17.7. Kommunikáció......................................................................................................................................444
17.8. Módszerek................................................................................................................................................445
17.9. Fejlődési trendek ................................................................................................................................446
Kérdések a 17. fejezethez............................................................................................................446
Szakirodalmi források a 17. fejezethez..............................................................................446
1B. TERMELÉS- ÉS MŰKÖDÉS-TANÁCSADÁS ......................................447
18.1. Bevezető............................................................................................447
18.2. Elméleti háttér, az „üzletág" kialakulása......................................................................448
18.3. Jellegzetes tanácsadási területek és problémák ......................................................450
18.4. A Lean termelési irányzat jellegzetességei és a tanácsadói
szerepvállalás........................................................................................................................................466
Szakirodalmi források a 18. fejezethez............................................................................474
19. TUDÁSMENEDZSMENT ................................................................................................476
19.1. A TM aktualitása................................................................................................................................476
19.2. Alapdilemmák és jellegzetes tendenciák,
a tudásmenedzsment alapjai....................................................................................477
19.3. Tanácsadási projektek és szolgáltatások........................................................................481
19.4. A tudástőke fogalma és mérése..............................................................................................483
19.5. A TM informatikai háttértámogatása................................................................................489
Kérdések a 19. fejezethez..........................................................................................................497
Szakirodalmi források a 19. fejezethez............................................................................498
ZD. PROJEKTMENEDZSMENT ÉS TANÁCSADÁS ..............................499
20.1. Bevezetés........................................................................................499
20.2. A tanácsadási projektek sajátosságai................................................................................502
20.3. Alapvető projektismeretek................................................................503
20.4. A „projektmenedzsment" mint a tanácsadás szolgáltatása..........................516
20.5. Projektmenedzsment-képzés és -minősítés ................................................................526
Kérdések a 20. fejezethez ............................................................................................................528
Szakirodalmi források a 20. fejezethez............................................................................529
21. VÁLSÁGMENEDZSMENT-BEAVATKOZÁSOK ................................530
21.1. Alapdilemmák és jellegzetes tendenciák......................................................................530
21.2. A válság és a válságkezelés célja............................................................................................533
21.3. A válság kialakulásának rizikófaktorai..........................................................................535
21.4. Rizikófaktorok után betegségtünetek, betegségek................................................538
21.5. Szervezeti betegségek után - válságjelenségek ......................................................540
21.6. A válságmenedzsment-beavatkozás módszertani
alapkérdései..........................................................................................................542
21.7. A válságmenedzselés folyamata............................................................................................548
Kérdések a 21. fejezethez.............................................................................................................552
Szakirodalmi források a 21. fejezethez............................................................................553
22. A REGIONÁLIS ÉS KISTÉRSÉGI TANÁCSADÁS ....................554
22.1. A regionális és térségi tanácsadásról és az integrált tudású
tanácsadóról............................................................................................................................................554
22.2. A térségi erőforrás-fejlesztési tanácsadói tevékenység fogalma................555
22.3. A régió, a térség és kistérség fogalma, az itt dolgozó tanácsadó
fogalma és tanácsadói formák..................................................................................................559
22.4. A tanácsadói kreatív együttműködéssel elért eredmények..........................562
22.5. Európai uniós tapasztalatok a civilszerveződések fejlesztésében..............567
22.6. Térségi tanácsadás résztvevői..................................................................................................568
22.7. Tanácsadási termékek......................................................................................................................571
Kérdések a 22. fejezethez..............................................................................................................574
Szakirodalmi források a 22. fejezethez............................................................................574
23. UNIÓS TANÁCSADÁS ................................................................................576
23.1. Az EU-tanácsadás..............................................................................................................................576
23.2. Az EU-tanácsadás jellemzői......................................................................................................577
23.3. EU-pályázati rendszer ..................................................................................................................581
23.4. Európai uniós források felhasználásához kapcsolódó tanácsadás .... 588
23.5. Európai uniós forrásokból megvalósuló projektekhez nyújtott
tanácsadói támogatás ....................................................................................................................593
23.6. Képzések..................................................................................................................599
23.7. Piaci helyzet.............................................................................................................600
Kérdések a 23. fejezethez ............................................................................................................600
Szakirodalmi források a 23. fejezethez............................................................................600
24. SZÁMVITEL (AUDIT) ÉS ADÓTANÁCSADÁS ................................602
24.1. Piacgazdasági követelmények................................................................................................602
24.2. A pénzügyi és a vezetői számvitel jellemzői..............................................................604
24.3. Számviteli rendszer kialakítása..............................................................................................605
24.4. Számviteli szolgáltatás..........................................................................................................612
Kérdések a 24. fejezethez............................................................................................................627
Szakirodalmi források a 24. fejezethez............................................................................627
25. A TANÁCSADÁS JOGI HÁTTERE ....................................................................628
25.1. A tanácsadók által leggyakrabban kötött szerződéstípus................................628
25.2. A szerződés leglényegesebb pontjai....................................................................................629
Kérdések a 25. fejezethez...........................................................................................................639
Szakirodalmi források a 25. fejezethez............................................................................639
26. LOBBITANÁCSADÁS ........................................................................................................640
26.1. A lobbizás fogalma............................................................................................................................640
26.2. A lobbista és lobbizás..............................................................................................................641
26.3. A lobbi „logframe"............................................................................................................................644
26.4. A lobbizás során végzett tipikus tevékenységek
és a tanácsadók szerepe................................................................................................................646
26.5. A lobbizás hazai jogi és etikai szabályai........................................................................649
26.6. A bejegyzett lobbisták és lobbiszervezetek..................................................................651
26.7. Lobbizás az Európai Unióban..................................................................................................651
26.8. A lobbisták szakmai szervezetei...........................................................................653
26.9. A lobbisták szakmai képzése....................................................................................................653
Kérdések a 26. fejezethez...............................................................................653
Szakirodalmi források a 26. fejezethez............................................................................653
27. MEZŐGAZDASÁGI SZAKTANÁCSADÁS ..............................................655
27.1. A mezőgazdasági szaktanácsadás fogalma, célja....................................................655
27.2. A mezőgazdasági szaktanácsadás legismertebb stratégiái............................658
27.3. A mezőgazdasági szaktanácsadás területén dolgozók funkciói................663
27.4. A szaktanácsadó szervezetek elsődleges célcsoportjai,
a szaktanácsadás területei..................................................................................665
27.5. A mezőgazdasági szaktanácsadásban alkalmazható
ismeretátadási módszerek...............................................................................670
27.6. A mezőgazdasági szaktanácsadás finanszírozása................................................672
Kérdések a 27. fejezethez.............................................................................................674
Szakirodalmi források a 27. fejezethez..............................................................................674
MELLÉKLET: TANÁCSADÓ SZAKMAI SZÖVETSÉGEK ........ 676
IRODALOMJEGYZÉK.............................................................. 678
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.