Előszó
Tisztelt Olvasó (Hallgató)!
Amikor ezt a jegyzetet a kezébe veszi föltétlen az kell, hogy eszébe jusson: Nem Ön ellen készült, hanem az Ön javára. Amikor az alapváltozatot 1993-ban elkezdtem összeállítani, akkor még nem gondoltam, hogy lesz lehetőségem egy átfogóbb és egy kicsit más szemléletű tananyag megírására.
A jegyzet készítésekor a következő logikai rendszert kívántam követni:
1. Utalások a vezetői, menedzseri gondolkodás fejlődésére:
hiszen nem mindent ma találtak ki ezen a szakterületen sem. Ami fontos, hogy ne bemagolják, hogy mi történt Mózes és Jetró között, netán miről írt Platón esetleg Arisztotelész vagy Taylor, Fayol és társaik, hanem az, hogy tapasztalataikat hogyan tudjuk ma alkalmazni saját munkánk során. Persze ehhez a tényeket azért nem árt tudni.
2. A szervezetek létrehozásának szükségessége:
a különböző formák és jellemzőik. Ennél a résznél a lényeges, hogy nincs abszolút jó szervezet, mindig az adott feladat határozza meg az alkalmazott szervezeti formát, amelyben a munkamegosztás különböző formáit megfelelő tartalommal működtetve lehetünk eredményesek.
3. A szervezet működtetője az ember:
hiszen ha létrehozták, az nem öncél volt, hanem a feladat végrehajtására alakult így. Csak megfelelő személyiségű vezetők, menedzserek, vállalkozó csoportok közös tevékenységével lesz működőképes a hierarchikus struktúra. Hogyan irányít a hatalom, hogyan kezelik a konfliktusokat, amelyek óhatatlanul létrejönnek egy szervezetben az abban tevékenykedők érdek vonulata mentén. Az egyén, a csoport és motiválhatóságuk lehetőségei is fontos helyet foglalnak el a témakörben.
4. A szervezeti kultúra és hatása
a szervezet megítélésének alapját képezik, a belső értékek megteremtése mellett a külső megítélés alapja is ennek függvénye. A szervezeti kultúra a hatalom gyakorlását is jelzi, ezen keresztül érzékelhető a keletkező konfliktusok jellege és a munkavállalók motiválhatósága. Érdemes odafigyelni a szervezetek hagyományainak jelentőségére és a cég imázs szerepére is.
5. A vezetés elméleti megközelítései rész:
az eddig ismert vezetési stílusokkal, technikákkal, módszerekkel foglalkozik. Ennek során bemutatjuk, a vezetők különböző típusai milyen módon teszik dolgukat, hogyan oldják meg a keletkező problémákat, milyen szerepeket kell felvállalniuk a szervezet érdekében.
6. Gyakorlati vezetési tanácsok:
részben megismertetjük az olvasót a modern irányzatok gyakorlati megvalósításával, az innováció, a marketing, a humán és a tudásmenedzsment eredményeivel.
Vissza