1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Menedzsment a turizmusban

Távoktatási tankönyv/A turisztikai menedzsment tárgya, fogalma, szintjei, humán vezetés & vállalkozásszervezés

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar-Magyar-Svájci Turisztikai Továbbképző Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tíz éve jelent meg Svájcban C. Kaspar és B. Kunz könyve, a „Vállalatvezetés a turizmusban, szállodák és éttermek, sportpályák és létesítmények, utazási irodák, gyógyhelyi és közlekedési irodák... Tovább

Előszó

Tíz éve jelent meg Svájcban C. Kaspar és B. Kunz könyve, a „Vállalatvezetés a turizmusban, szállodák és éttermek, sportpályák és létesítmények, utazási irodák, gyógyhelyi és közlekedési irodák vezetésének alapjai". A gyorsan elfogyott könyv helyett C. Kaspar az alapmű átdolgozása mellett döntött, a legújabb menedzsmentirodalom figyelembevételével. Az új kiadás felépítése alapvetően eltér a korábbitól, így C. Kaspar „Turisztikai menedzsment" című könyvétől is, amely 1992-ben magyarul is megjelent a Kereskedelmi és idegenforgalmi Továbbképző Kft kiadásában.
Tekintettel C. Kaspar könyvének legújabban 1995-ben kiadott, átdolgozott és kibővített könyvének időszerűségére, valamint a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolának a távoktatás népszerűsítésére irányuló törekvéseire, kézenfekvő volt a gondolat, hogy a mű a hazai turisztikai felsőfokú szakképzés és menedzserképzés egyik lényeges segédeszköze legyen - a kívánalmaknak megfelelő módon átszerkesztve és a sajátosan magyar ismeretanyaggal kiegészítve. Ez a könyv nem egyszerűen Kaspar professzor művének fordítása, mivel attól bizonyos fokon el-eltér. A könyv átszerkesztését a távoktatás eltérő metodikája, a hallgatók, tanulók önmagukra utaltsága is szükségessé tette, amely a jobb és magyarosabb fogalmazást, a vizualitás elvének hangsúlyozottabb alkalmazását, a tanulási egységek kialakítását és a képzéshez szükséges ellenőrző kérdések beillesztését eredményezte. Ezt a nagy munkát dr. Fekete Mátyás "turisztikai szakértő, a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenfogalmi Főiskola címzetes docense végezte el. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
1. A MENEDZSMENT TÁRGYA A TURIZMUSBAN 11
1.1 VÁLLALKOZÁSOK A TURIZMUS RENDSZERÉBE 11
1 2 A KÖRNYEZET JELENTŐSÉGE A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOKNÁL 15
1 3 A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK FAJTÁI ÉS MŰKÖDÉSÜK 18
1 4 A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK SZOLGÁLTATÁSAI 22
1.5 A SZOLGÁLTATÁSOK SAJÁTOSSÁGAI 24
1.5.1 A turisztikától a turisztikai szolgáltatásig 24
1.5.2 A turisztikai szolgáltatások egymást kiegészítő jellege 25
1.5.3 Az úti cél első megközelítésben 28
1.5.4 Az, úti cél mint „kollektív termelő" - második megközelítés 30
1.5.5 A turisztikai termék kiemelkedő szolgáltatás jellege 30
1.5.6 A turisztikai szolgáltatás nem szállítható 31
1.5.7 A turisztikai termék nem tárolható 31
1.5.8 A turista „zsákbamacskát" vesz 31
1.5.9 Szezonfüggőség 31
1.5.10 Turisztikai részpiacok, piacszegmentálás 32
1.5.11 Összefoglalás 32
1.6 A TURISZTIKAI SZERVEZETEK 35
2. A TURISZTIKAI MENEDZSMENT 37
2.1 A MENEDZSMENT FOGALMA 37
2.2 AZ INTEGRÁLT MENEDZSMENT DIMENZIÓI 39
2.3 A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK INTEGRÁLT MENEDZSMENTJE 42
2.4 VÁLLALKOZÁSTERVEZÉS, MINT AZ INTEGRÁLT MENEDZSMENT ESZKÖZE 45
3. A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK MENEDZSMENTJÉNEK NORMATÍV SZINTJE 49
3.1 MENEDZSMENTFILOZÓFIA 50
3.2 VÁLLALKOZÓI SZEMLÉLET 51
3.3 VÁLLALKOZÁSPOLITIKA 52
3.3.1 Lean menedzsment a vállalkozáspolitika sajátos formája 53
3.4 A VÁLLALKOZÁS ALAPSZABÁLYA 56
3.5 VÁLLALKOZÁSI KULTÚRA 57
3.6 INTEGRÁLÁS A VÁLLALKOZÁS ARCULATÁBA 62
3.6.1 A vállalati arculat fogalma 62
3.6.2 Arculatpéldák 63
4. A TURISZTIKAI MENEDZSMENT STRATÉGIAI SZINTJE 69
4.1 A STRATÉGIAI.MENEDZSMENT LÉNYEGE ÉS ELEMEI 69
4.2 A STRATÉGIAI TERVEZÉS LÉPÉSEI 70
4.2.1 A stratégiai tervezés menete és körforgása 70
4.2.2 Vállalkozási stratégia tervezése 72
4.2.3 A stratégiai üzletágak tervezése 72
4.2.4 A funkcionális stratégiák tervezése 72
4.3 INFORMÁCIÓELEMZÉS, MINT A STRATÉGIAI TERVEZÉS ALAPJA 75
4.3.1 Az információelemzés adatforrásai 76
4.3.2 A vállalkozás elemzése 78
4.3.3 A környezetelemzés egy úti cél és egy szálloda példáján 83
4.4 A VÁLLALKOZÁS STRATÉGIÁJÁNAK TERVEZÉSE 87
4.4.1 A cél meghatározása 87
4.4.2 A stratégiák fejlesztése 90
4.5 VÁLLALKOZÁSI STRATÉGIA 92
4.5.1 Föhr szigetének példája 93
4.5.2 Alapvető stratégiai magatartásmódok 94
4.5.3 A minőségmenedzsment (totál quality) alapvető stratégiája 98
4.6 ÜZLETÁGAK STRATÉGIÁI 100
4.7 SZINTETIZÁLÁS VÁLLALKOZÁSI KONCEPCIÓVÁ 102
4.7.1 Bevezetés 102
4.7.2 Egy turisztikai egyesület „vállalkozási koncepciója" 106
4.7.3 Egy utazási iroda vállalkozási koncepciója 107
4.7.4 Egy szálloda vállalkozási koncepciója 108
4.8 MARKETINGSTRATÉGIA ÉS MARKETINGKONCEPCIÓ 111
4.8.1 A turisztikai marketing fogalma 111
4.8.2 Egy marketing koncepció kidolgozása 113
4.8.3 Marketing célok levezetése információs rendszer segítségével 116
4.8.4 Marketing stratégiák 120
4.8.5 Marketing eszközök 123
4.8.6 A marketing eszközök optimalizálásának alapelvei turisztikai egyesületeknél 129
4.9 FINANSZÍROZÁSI STRATÉGIA ÉS KONCEPCIÓ 131
4.9.1 A finanszírozás, mint a vállalkozásvezetés feladata 131
4.9.2 A tőkestruktúra alakítása 134
4.9.3 A finanszírozás alapszabályai 134
4.9.4 Beruházások értékelése 135
4.10 CONTROLLING, MINT A VÁLLALKOZÁSIRÁNYÍTÁS ESZKÖZE 136
4.10.1 A controlling fogalma 136
4.10.2 A stratégiai controlling 138
4.10.3 A turisztikai vállalkozások controllingja 139
4.10.4 A pénzügyi helyzet felügyelete 140
5. MUNKATÁRSAK VEZETÉSE 143
5.1 VEZETÉSI KONCEPCIÓ 144
5.1.1 A vezetési koncepció legfontosabb részterületei 144
5.1.2 Szempontok a feladatok átruházásánál (delegálásánál) 145
5.2 VÁLLALKOZÁSVEZETÉS ÉS MUNKATÁRSAK VEZETÉSE 147
5.2.1 A személyzeti politika és személyzeti szervezés célja 147
5.2.2 Vezetési irányelvek 150
5.2.3 A munkatársak bérezése 151
5.2.4 A munkahelyi légkör kérdése 152
5.3 MUNKATÁRSAK HATÉKONY VEZETÉSE A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSBAN 153
5.4 A MUNKATÁRSAK VEZETÉSÉNEK LÉNYEGE, VEZETÉSI STÍLUS 155
5.5 CÉLOK SZERINTI VEZETÉS 158
5.6 ÖSZTÖNZÉS ÉS A MUNKATÁRSAK ELÉGEDETTSÉGE 160
6. A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK SZERVEZÉSE 163
6.1 A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK SZERVEZETI KONCEPCIÓJA 165
6.1.1 A szervezeti kialakítás meghatározói 165
6.1.2 A turisztikai vállalkozások szervezeti kialakítása keretfeltételeik tükrében 167
6.2 A SZERVEZÉSI MÓDSZER 170
6.3 FELÉPÍTMÉNYI SZERVEZET, MINT A SZERVEZETALAKÍTÁS ESZKÖZTÁRA 174
6.3.1 Feladatfelosztás és szintetizálás 174
6.3.2 A vezetési kapcsolatok strukturálása 176
6.3.3 Stáb- (törzskari) és lineáris (vonal) szervezet 176
6.3.4 Team-ülések, mint koordináló fórumok 179
6.3.5 Munkakörök kialakítása 181
6.3.6 Folyamatszervezés 183
6.4 VÉGREHAJTÓ SZERVEZET 184
6.4.1 A végrehajtó szervezet fogalma 184
6 4 2 A végrehajtó szervezet kialakításának és fejlesztésének módszerei, eszközei 184
6.5 UTAZÁSI IRODA VÁLLALKOZÁSOK SZERVEZÉSE 188
6.5.1 Keretfeltételek 188
6.5.2 Szervezeti struktúrák 191
6.5.3 A szervezeti rendszer kialakításának személyi szempontjai 194
6 5 4 A szervezeti rendszer kialakításának technológiai szempontjai 194
6.6 HELYI ÉS REGIONÁLIS TURISZTIKAI SZERVEZETEK SZERVEZÉSE 197
6.6.1 A turisztikai szervezetek feladatmegosztása 197
6.6.2 Az integrált úti cél (üdülőhely) menedzsment szervezeti feltételei 199
6.6.3 Helyi turisztikai szervezetek szervezése 200
6 7 TURISZTIKAI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALKOZÁSOK SZERVEZÉSE 204
6.8 SPORTKÖZPONTOK, SZÁLLODÁK SZERVEZÉSE 207
7. A TURISZTIKAI MENEDZSMENT OPERATÍV SZINTJE 209
7.1 AZ OPERATÍV MENEDZSMENT LÉNYEGE ÉS ELEMEI 209
7.2 STRATÉGIÁK MEGVALÓSÍTÁSA 210
7.2.1 Az operatív tervezés 210
7.2.2 Példa a projekttervezésre 210
7.2.3 Az éves költségvetés 212
7.2.4 A marketing koncepció operatív megvalósítása 213
7.2.5 A piaci szolgáltatás alakítása 214
7.2.6 Árképzés 214
7.2.7 Piaci munka 216
7.2.8 Disztribúció (értékesítés) 219
7.2.9 A marketingkoncepció eredményének ellenőrzése 220
7.2.10 A személyzeti koncepció operatív megvalósítása 221
7.2.11 Az eredményterv (nyereségterv) operatív megvalósítása 223
7.2.12 A finanszírozási terv operatív megvalósítása 223
7.3 AZ INFORMÁCIÓS RENDSZER, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A SZÁMVITELRE 226
7.3.1 Az információs rendszerről általában 226
7.3.2 A számvitel és felosztása 227
7.3.3 A számvitel funkciói 228
7.3.4 Költségszámítás és kalkuláció 229
7.3.5 Fedezeti pont elemzés 231
7.3.6 Informatika, mint az információs tevékenység segédeszköze 233
7.4 OPERATÍV CONTROLLING 237
7.5 A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK TÉRBELI KIALAKÍTÁSA 239
7.5.1 A tér és a helyszín kapcsolata 239
7.5.2 A turisztikai vállalkozások térbeli szervezése 239
IRODALOMJEGYZÉK 243
TÁRGYMUTATÓ 253
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem