Nem szeretném, ha félreértenének | 5 |
Előszóféle, amelyben a szerző sok mindenért mentegetőzik | |
Megjegyzés az átdolgozott 8. kiadáshoz | 11 |
Egy pillantás a témára a tudomány magaslataiból | 13 |
Rövid és - minden várakozással szemben - közérthető bevezetés a tanuláslélektanba | |
Pavlov úr kutyái és más állattörténetek | 14 |
Néhány, távolról sem magától értetődő elgondolás a tanulás lényegéről | |
Az idegek is "tüzelnek", de ennek nincsenek sebesült áldozatai | 23 |
Az érzékelés, az infomáció és a rájuk vonatkozó elméletek | |
Azok a gátlások! | 41 |
Néhány szó az agyműködésről, a memorizálásról és a pihentető szünetekről | |
A "visszacsatolásról", avagy mi köze a kályhának a szótanuláshoz | 52 |
A folyamatos önellenőrzés jelentősége; mit tudunk már, és mit nem? | |
Egy varázsige: A "motiváció" | 61 |
Mi az oka annak, hogy a tanulás néha oly könnyen, máskor meg sehogyan sem megy? | |
Az elektronikus magoltatóé a jövő? | 80 |
Hogyan állunk az oktatógépekkel és a programozott oktatással? | |
Visszaszámlálás a rajt előtt - mielőtt valóban nekilátunk a munkának | 99 |
Mi kell a tanuláshoz? | |
Mikor jó a munkahely? | 99 |
A jó munkahely ugyan keveset segíthet a tanulásban, de a rossz munkahely sokat árthat! | |
Nemcsak a fejünkkel tanulunk | 104 |
Egy s más néhány jelentéktelen anyagi s mégis igen fontos kellékről | |
A ritmus a zenében is fontos | 110 |
Melyik napszak a legalkalmasabb a tanulásra? | |
Nemcsak teli hassal nehéz tanulni | 118 |
Hogyan lehet "csak frissen, fiatalosan!"? | |
Pillantás a jövőbe | 123 |
A tervezés nem idő- és energiapocsékolás, ellenkezőleg: takarékosság mindkettővel | |
Elefántcsonttorony vagy csoportmunka? | 128 |
Mikor megy jobban a tanulás egyedül és mikor társakkal? | |
Használati utasítás egyes szaktárgyak tanulásához | 137 |
Hogyan fogjunk hozzá különböző tárgyak tanulásához? | |
A "rózsaujjú hajnaltól" a "bonne nuit"-ig | 138 |
Hogyan tanuljunk idegen nyelvet? | |
Adam Riesétől Heisenbergig | 159 |
Hogyan tanuljunk matematikát, fizikát és kémiát? | |
A vesszőtől a Nibelung-énekéig | 180 |
Hogyan tanuljunk németet? | |
Cannaetól a vízibolháig | 203 |
Hogyan tanuljunk történelmet, társadalomismeretet, földrajzot, biológiát és hasonlókat? | |
Az emlékezet két fő kelléke: papír és ceruza | 215 |
A tudás megtartása, rendszerezése és összefoglalása | |
Csak néha érdemes aludni az órán | 215 |
A figyelem, a jegyzetkészítés, az ésszerű időfelhasználás | |
"Rend a lelke mindennek" | 223 |
Tíz elsősegélyszabály azoknak, akiket a sok papír elnyeléssel fenyeget | |
Ó jaj, megint egy beszámoló! | 229 |
Hogyan fogalmazzuk meg a beszámolót? | |
Irodalomról - kissé prózaian | 236 |
Könyv- és könyvtárhasználat | |
A vizsgadrukk - luxuscikk | 245 |
Receptek a vizsgától való félelem enyhítésére | |
Csak azoknak, akik kedvelelik a szívdobogást! | 245 |
Tíz aranyszabály a vizsgapánik kedvelői számára | |
Néha azt szeretné az ember, ha három feje lenne... | 247 |
Felkészülés a vizsgára - egyetlen fejünk elvesztése nélkül | |
Idegcsillapítók és doppingszerek | 254 |
Kíméljük az idegeinket - a vizsgán nagyobb szükség lesz rájuk | |
A kivégzés elmarad | 259 |
Helyette? | |
Érettségi, idegösszeroppanás nélkül | 268 |
Tanácsok a rémület elűzésére | |
Rövid lelkizés különleges eseményekkel kapcsolatban | 273 |
Mihez tartsuk magunkat kínos vagy fenyegető helyzetekben? | |
Főbenjáró bűn vagy életszükséglet? | 274 |
Néhány gondolat a puskázásról | |
A bukás katasztrófa | 279 |
Mit tehetünk ellene - előtte és utána? | |
Csak korlátolt gazdagoknak? | 287 |
Mikor van és mikor nincs szükség házitanítóra? | |
Amikor már nagyon unjuk az egészet | 291 |
Mikor indokolt és mikor ostobaság otthagyni az iskolát? | |
Ha senki sem szeret az osztályban... | 296 |
Osztálytársak, tanárok - meg én | |
Forrásmunkák | 303 |