Tartalom
Jane Austen hatodik, egyben utolsó regénye már halála után, 1818-ban jelent meg először. A történet Sir Walter Elliotról és három lányáról szól, akik közül csak Mary, a legkisebbik ment férjhez. A legidősebb, Elisabeth hiába vár gőgösen somersetshire-i kastélyukban rangos házasságra, a középső testvért, a regény főhősét, Anne-t pedig, lebeszélték arról, hogy házasságot kössön szerelmével, a fiatal, vagyontalan Wentworth tengerésztiszttel. Az egykori szerelmesek nyolc év után véletlenül újra találkoznak, ami azért is érdekes, mert az idő múlásával aztán fordult a kocka: Sir Walter pazarló életmódja miatt kénytelen bérbe adni a birtokát, és elköltözni, az azóta kapitányi rangra emelkedett korábbi udvarló viszont fényes pályát futott be, meggazdagodott, és most, hogy a napóleoni háborúk befejeződtek, le akar telepedni, családot alapítani. Leendő feleségével szemben mindössze egy követelményt támaszt: bárki lehet... csak Anne Elliot nem...
Hosszas bonyodalmak, kölcsönös büszkélkedés és féltékenykedés után vajon végül újra egymásra találnak hőseink?
A Meggyőző érvek a legérettebb - és számtalan kritikusa és olvasója által a legjobbnak tartott - Austen-regény, amit nem az erény és a hűség felemelő példái tesznek maradandóvá, hanem a karikaturisztikusan jellemzett, hiú, üresfejű, páváskodó, csacska alakok pompás galériája.
MISS AUSTEN RENESZÁNSZAJane Austen, bár 205 éve halott, regényei reneszánsza csak erősödik az idő múlásával. A legtöbb feldolgozást és kiadást megélt két legismertebb regénye a Büszkeség és balítélet, illetve az Értelem és érzelem mellett kevésbé ismert regényei is reflektorfénybe kerülnek napjainkban. Az Emma friss filmes feldolgozása után júliusban debütál a Netflixen a Meggyőző érvek.
Ez a filmes adaptáció abba az új hullámba illeszkedik, aminek legnagyobb sikerét a Bridgerton család aratja napjaikban. A 2022-ben már második évaddal jelentkező sorozat megosztó, de mindenképpen újszerű volta abban áll, hogy a történelmi hűségnek fittyet hány, a külsőségeket pedig a végletekig eltúlozza. És nem véletlen a párhuzam és a kapcsolódás a két film között. A sorozat Julia Quinn könyvéből készült, akinek korábbi regénye az Önteltség és önámítás, mely a Büszkeség és balítélet folytatása. Ez a korszak és ezen belül Jane Austen regényei biztosan vezetik az a képzeletbeli listát, melyen a legtöbb folytatást, átiratot, adaptációt ihlető regények sora szerepel. Oszcilláló hatásoknak vagyunk tanúi, ahol regények hatnak újabb regényekre, regények filmekre és filmek filmekre. De a 21. században nem kell csodálkoznunk azon, amikor a folytatások és adaptációk hullámán az eredeti regények is újra előkerülnek – visszatérünk az eredeti forrásokhoz.
„A Bridgerton-sorozat szerelemről és boldogságkeresésről szól, amit a szereplők különböző jogok birtokában és kötelezettségek terhe mellett próbálnak véghez vinni, sokszor mások érdekeit sértve, érzéseit bántva vagy saját maguknak tett ígéreteket megszegve. Sok bennük az árulás, a megcsalás, a politika és a szex. Könnyed szórakoztató, de tanító jellegű, így túlmutat a ponyván.” – ezek a sorok akár 1818-ban is megjelenhettek volna a Meggyőző érvek képzeletbeli filmadaptációjának kritikájaként.
Mert voltaképpen miről is szól Jane Austen utolsó regénye?
A történet Sir Walter Elliotról és három lányáról szól, akik közül csak Mary, a legkisebbik ment férjhez. A legidősebb, Elisabeth hiába vár gőgösen somersetshire-i kastélyukban rangos házasságra, a középső testvért, a regény főhősét, Anne-t pedig lebeszélték arról, hogy házasságot kössön szerelmével, a fiatal, vagyontalan Wentworth tengerésztiszttel. Az egykori szerelmesek nyolc év után véletlenül újra találkoznak, ami azért is érdekes, mert az idő múlásával aztán fordult a kocka: Sir Walter pazarló életmódja miatt kénytelen bérbe adni a birtokát, és elköltözni, az azóta kapitányi rangra emelkedett korábbi udvarló viszont fényes pályát futott be, meggazdagodott, és most, hogy a napóleoni háborúk befejeződtek, le akar telepedni, családot alapítani. Leendő feleségével szemben mindössze egy követelményt támaszt: bárki lehet… csak Anne Elliot nem…(spoiler) de hosszas bonyodalmak, kölcsönös büszkélkedés és féltékenykedés után végül újra egymásra találnak hőseink.
A Meggyőző érvek a legérettebb – és számtalan kritikusa és olvasója által a legjobbnak tartott – Austen-regény, amit nem az erény és a hűség felemelő példái tesznek maradandóvá, hanem a karikaturisztikusan jellemzett, hiú, üresfejű, páváskodó, csacska alakok pompás galériája.
Így kedves olvasó, kezdjük először a könyvvel és utána mindenki kedve szerint csemegézhet új és régebbi filmes adaptációkban.
Filmes adaptációk:
A Persuasion a BBC Screen Two 1995-ös filmje, amelyet Roger Michell rendezett Jane Austen 1817-es azonos című regényén alapul. A filmben Amanda Root játssza Anne Elliotot, míg Frederick Wentworth kapitányt Ciarán Hinds alakítja.
A Persuasion egy 2007-ben készült brit televíziós filmadaptáció Jane Austen 1817-es Persuasion című regényéből. A filmet Adrian Shergold rendezte, a forgatókönyvet Simon Burke írta. Sally Hawkins Anne Elliot, míg Rupert Penry-Jones játssza Frederick Wentworth kapitányt.
A Persuasion egy hamarosan bemutatásra kerülő amerikai film, amelyet Carrie Cracknell rendez Ron Bass és Alice Victoria Winslow forgatókönyve alapján, Jane Austen azonos című regényéből. A főszereplők Dakota Johnson, Cosmo Jarvis, Nikki Amuka-Bird, Richard E. Grant és Henry Golding. 2022. július 15-én jelenik meg a Netflixen.
Edinger Katalin
Líra Könyvklub