1.063.465

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"Mediare necesse est"

A mediáció technikái és társadalmi alkalmazása

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Animula Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 108 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9410-26-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Az alapprobléma az volt, hogy a szomszédék folyton a garázsunk elé parkoltak. Ezt nagyon méltánytalannak tartottuk, a közöttünk lévő viszony alapján, és sokat mérgelődtünk miatta, ők évek óta... Tovább

Előszó

"Az alapprobléma az volt, hogy a szomszédék folyton a garázsunk elé parkoltak. Ezt nagyon méltánytalannak tartottuk, a közöttünk lévő viszony alapján, és sokat mérgelődtünk miatta, ők évek óta bosszantanak minket ezzel, miközben mi jóindulatúnak és beilleszkedőnek gondoltuk magunkat. Mi egy szerény, visszafogott család vagyunk, és csak a békéltető mediációs gyűlésen derült ki, hogy ránk is lehet haragudni. A szomszédék - mint ez kiderült - ki nem állhatnak minket, és már szóba sem akarnak velünk állni. Kénytelenek voltunk elgondolkodni azon, hogy a saját viselkedésünk se szolgálja a jó viszonyt. Hogy a probléma megoldásához nekünk is valamit változnunk kell."
Aki valamennyire is ismeri a mediációs eljárást, az tudja és nyilatkozza is, hogy nem ördöngösség a módszer elsajátítása. E könyv közreadása azonban nem ennek alátámasztását célozza. (Egyébként is óva intenénk bárkit, hogy sajátélményű képzést nélkülözve, autodidakta módon igyekezzék felkészülni a gyakorlati mediációra.)
Sokkal inkább célunk a szemléletformálás, a konfliktushoz való viszonyunk feloldása és annak erősítése, hogy egy fejlett demokratikus társadalom polgárainak, csoportjainak kezében, tudatában legyenek olyan lehetőségek, melyek segítségével - pszichés biztonságuk megtartása mellett - megoldást találhatnak problémáikra.
Szakmai tapasztalataink nagyon is indokolják ezt a törekvést. Nem kell évtizedekkel korábbra helyeznünk azt az időszakot, amikor képző csoportjainkban a konfliktus szó kiejtése is érzékelhető feszültséget keltett, az ahhoz kapcsolódó asszociációk pedig szinte kizárólag negatívumokat és harcos offenzívákat tartalmaztak. Az összegyűjtött és feldolgozott szituációkból pedig kiderült, hogy problémává duzzadásukat alapvető emberi-kapcsolati készségek hiánya, kommunikációs tévutak és pszichológiai kultúránk alacsony színvonala okozza.
A "dzsungel-ösvény" azóta szélesedett némiképp és a nap is "be-beszüremkedik", de korántsem állíthatjuk, hogy a konfliktuskezelés vagy akár a mediációs eljárás ismerete és alkalmazása - még inkább igénybevétele - nem egy szűk réteg potenciális eszköze. E réteg jelentős része az a szakmai kör, amely szándékai és meggyőződése szerint igyekszik minél szélesebb alkalmazási területeken terjeszteni és érvényesíteni a módszerben rejlő lehetőségeket.
A közvetítéses konfliktuskezelés azonban akkor válhat igazán a társadalmi kultúra részévé, ha a konfliktusokban érdekeltek számára is elérhetővé válik. Ha az ő szándékaikban, indulataikban, cselekedeteikben megjelenik egyfajta tudatosság, kontroll és az igény, hogy egy kulturált civil megoldás-kereséshez folyamodjanak. Vissza

Tartalom

1. MI A MEDIÁCIÓ? 5
1.1. A mediáció fogalma 5
1.2. Egyéb konfliktusmegoldó módszerek 6
1.3. Mikor célszerű a mediációs eljárás alkalmazása? 9
1.4. Hogyan működik a mediáció? 10
1.5. A mediáció előnyei és korlátai 11
1.6. A mediáció számára legelőnyösebb körülmények 11
2. RÖVIDEN A KONFLIKTUSOKRÓL 13
2.1. A konfliktus meghatározása 13
2.2. A konfliktus kialakulásában megjelenő tényezők 14
2.3. A nehezen kezelhető helyzet kialakulásának folyamata 15
2.4. Potenciálisan destruktív és konstruktív konfliktusok 16
2.5. A konfliktusok másfajta megközelítése 17
2.6. Miért érdemes a konfliktus kezelésére törekednünk? 25
2.7. Konfliktuskezelési stílusok 26
3. A MEDIÁTOR 29
3.1. A mediátor képességei 29
3.2. A mediációs készségek alkalmazása 32
3.3. A határozott (asszertív) viselkedés 33
3.4. A kommunikáció 35
4. A MEDIÁCIÓS ELJÁRÁS 39
4.1. Az eljárás szakaszai 39
4.2. Hasznos mondatok mediátoroknak 41
4.3. Lista a viták tényfeltárásához 42
4.4. A kérdezés művészete - fókuszálás 43
4.5. Az előkészítés során felmerülő problémák 45
4.6. Bátorítsuk a részvételt 46
4.7. A probléma feltárása 47
4.8. Az ülés alatt érvényes alapszabályok 47
4.9. A felek nyitó megállapításai - lehetőség a félbeszakítás
nélküli beszédre 48
4.10. Megfontolások a felek nyitó megállapításai kapcsán 50
4.11. Konstruktív összegzés 51
4.12. A megvitatható problémák meghatározása 52
4.13. A hatalom kiegyenlítése 54
4.14. A különgyűlések (melléktalálkozók) felhasználása 55
4.15. Megegyezés kialakítása 59
4.16. Lezárás és utánkövetés 63
5. A MEDIÁCIÓ GYAKORLATI ALKALMAZÁSA 64
5.1. Diák mediátorok az iskolában 64
5.2. Családi mediáció 67
5.3. Mediáció az erőszakos cselekedetek kezelésében 73
5.4. Mediáció a kisebbségekkel folytatott munkában 76
5.5. Gazdasági, üzleti mediáció 84
5.6. Közösségi mediáció, különböző érdekcsoportok között 85
5.7. A területi jellegű társadalmi konfliktusok kezelése 90
IRODALOM 107
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem