Előszó
"Az alapprobléma az volt, hogy a szomszédék folyton a garázsunk elé parkoltak. Ezt nagyon méltánytalannak tartottuk, a közöttünk lévő viszony alapján, és sokat mérgelődtünk miatta, ők évek óta bosszantanak minket ezzel, miközben mi jóindulatúnak és beilleszkedőnek gondoltuk magunkat. Mi egy szerény, visszafogott család vagyunk, és csak a békéltető mediációs gyűlésen derült ki, hogy ránk is lehet haragudni. A szomszédék - mint ez kiderült - ki nem állhatnak minket, és már szóba sem akarnak velünk állni. Kénytelenek voltunk elgondolkodni azon, hogy a saját viselkedésünk se szolgálja a jó viszonyt. Hogy a probléma megoldásához nekünk is valamit változnunk kell."
Aki valamennyire is ismeri a mediációs eljárást, az tudja és nyilatkozza is, hogy nem ördöngösség a módszer elsajátítása. E könyv közreadása azonban nem ennek alátámasztását célozza. (Egyébként is óva intenénk bárkit, hogy sajátélményű képzést nélkülözve, autodidakta módon igyekezzék felkészülni a gyakorlati mediációra.)
Sokkal inkább célunk a szemléletformálás, a konfliktushoz való viszonyunk feloldása és annak erősítése, hogy egy fejlett demokratikus társadalom polgárainak, csoportjainak kezében, tudatában legyenek olyan lehetőségek, melyek segítségével - pszichés biztonságuk megtartása mellett - megoldást találhatnak problémáikra.
Szakmai tapasztalataink nagyon is indokolják ezt a törekvést. Nem kell évtizedekkel korábbra helyeznünk azt az időszakot, amikor képző csoportjainkban a konfliktus szó kiejtése is érzékelhető feszültséget keltett, az ahhoz kapcsolódó asszociációk pedig szinte kizárólag negatívumokat és harcos offenzívákat tartalmaztak. Az összegyűjtött és feldolgozott szituációkból pedig kiderült, hogy problémává duzzadásukat alapvető emberi-kapcsolati készségek hiánya, kommunikációs tévutak és pszichológiai kultúránk alacsony színvonala okozza.
A "dzsungel-ösvény" azóta szélesedett némiképp és a nap is "be-beszüremkedik", de korántsem állíthatjuk, hogy a konfliktuskezelés vagy akár a mediációs eljárás ismerete és alkalmazása - még inkább igénybevétele - nem egy szűk réteg potenciális eszköze. E réteg jelentős része az a szakmai kör, amely szándékai és meggyőződése szerint igyekszik minél szélesebb alkalmazási területeken terjeszteni és érvényesíteni a módszerben rejlő lehetőségeket.
A közvetítéses konfliktuskezelés azonban akkor válhat igazán a társadalmi kultúra részévé, ha a konfliktusokban érdekeltek számára is elérhetővé válik. Ha az ő szándékaikban, indulataikban, cselekedeteikben megjelenik egyfajta tudatosság, kontroll és az igény, hogy egy kulturált civil megoldás-kereséshez folyamodjanak.
Vissza