1.059.673

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Médiaetika és funkciói

A médiaetika elmélete és gyakorlata

Szerző
Lektor
Miskolc
Kiadó: Z-Press Kiadó Kft.
Kiadás helye: Miskolc
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 277 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval és ábrával illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Eredetileg nem vezérelt olyan vágy, hogy a modern (luhmannita) rendszerelmélet kritikájává! foglalkozzam, sőt az sem, hogy ezt az elméleti irányzatot megpróbáljam továbbgondolni. A... Tovább

Előszó

Eredetileg nem vezérelt olyan vágy, hogy a modern (luhmannita) rendszerelmélet kritikájává! foglalkozzam, sőt az sem, hogy ezt az elméleti irányzatot megpróbáljam továbbgondolni. A tömegkommunikáció szakirodalmában való kalandozásaim, és a rendszerelmélettel való ismerkedésem során azonban úgy éreztem, maga az elméleti keret több szempontból is nehézkesen használható. Az itt szerzett tapasztalataimat próbálom ezúttal szélesebb keretek közt is megfogalmazni.
A fentebb említetteken kívül volt egy másik okom is arra, hogy erkölcsi alrendszerekben kezdjek el gondolkodni, ügy vélem ugyanis, a társadalom bármely szeletét is vizsgáljuk, a "bizalom" mindig központi jelentőségű, s anómiás helyzetekben mindig bizalmi válságok is jelentkeznek. Bárhová nézünk, akár a szülő-gyerek (T.Gordon), akár a nemek (E.Beme), akár a piac (F.Fukuyama), vagy csak a zebrán való átkelés kísérletére, életünkben semmi sem működhet bizalom nélkül. Luhmann számára is, akire könyvünk elején többször utalunk majd, a szeretet a családi alrendszerben, a bizalom pedig szélesebb körben, az életvilágban kap kitüntetett szerepet. A bizalom jelentőségét mi a foglalkozások (professziók) szintjére próbáljuk szűkíteni, mert úgy tűnik, a társadalom ezen a módon is felépíthető. A munkamegosztás sem csupán érdekek hálózata. Érdekből a társadalom valószínűleg még nem integrálódna, ez még nem tartaná össze.
Ha az állatvilággal való összehasonlításra teszünk kísérletet, ott is úgy tűnik, hogy a természetben a bizalmatlanság az emberi társadalomnál jóval nagyobb súllyal jelentkezik. A közvetlen genetikai érdekeltségeken, és egy-két szimbiózison túl, a természetben a bizalmatlanság és a szorongás légköre az uralkodó. Ezért az alkalmazkodás, a rejtőzködés és a kémiai furfangok csodálatos tárháza. Az egyes fajtákon belül lehet társadalmasodási jeleket is kutatni, de ez nem mond ellent annak a képletnek, hogy a társadalmasodás lelke a bizalom, s hogy az emberi faj a legkomplexebb bizalmi struktúrával rendelkezik. Ennek a struktúrának szeretnénk könyvünkben utánna járni. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Első rész: Erkölcs a rendszerben
I. Bevezetés az erkölcsszociológiába 15
1. A szociológia kezdeteinek erkölcsszociológiai jellege 15
2. Attitűd, érték, erkölcs 17
2.1 Definíciós kísérletek
2.2. Az értékkutatások kritikai megközelítésben
3. Kitekintés: a pszichológia erkölcskutatása 28
II. A funkcionalizmus eredete 31
1. A kultúr antropológiai eredet 31
2. A funkcionalizmus a szociológiában 35
III. A médiáról alkotható elméleti kép 42
1. Rendszerelmélet és tömegkommunikáció 42
2. A funkcionalizmus és a konfliktuselmélet a tömegkommunikáció elemzésében 46
2.1 George Gerbner konfliktuselméletének kritikája
2.2. A tömegkommunikáció funkcionalizmus-elméletének kritikája
IV. Az elméleti keret továbbgondolása - korporációs etikák 59
1. Orvosetika 65
2. Ügyvédi etika 74
3. Erőszak szervezetek 78
4. Politikus erkölcs 83
5. A tudomány és a tanári pálya etikája 88
6. A tömegkommunikáció etikája 95
6.1. A média "igazsága"
6.2 A médiaetika funkcióé
7. Összefoglalás: Az erkölcs és az érték a rendszerelméletben 105
Második rész: A modern média erkölcsi helykeresése
I. Funkciók és normák a médiában 107
1. Látens funkciók 107
2. Egyéni elvárások a médiával szemben 108
3 A média öndefiníciós funkcióiból származó normák 110
3.1. Üzleti életben való sikeres részvétel
3.2. Információ ellátás
3.3 Interpretáció
3.4. A kultúra kifejezése és folyamatosságának biztosítása
3.5. Szórakoztatás
3.6. Rábeszélés, mozgósítás
II. Normatív médiamodellek 120
1. A liberális médiamodell 120
2. Az autoriter és a totalitárius médiamodell 120
3. A társadalmi felelősség és a közszolgálati médiamodell 121
4. A demokratikus-részvételi médiamodell 124
5. A média szabályozás ezredvégi gyakorlata 125
III. A professzionális etikák expanziói és korlátai 128
1. Kulturális, történelmi, foglalkozási, és közvélemény korlátok 128
2. A média és más professziók nézőpontjának különbsége 131
3. A médiaetika, a közvélemény és más professziók etikai kölcsönhatása 133
3.1. A közvélemény és a média ütközése.
3.2. Más professzió értékeinek behatolása a médiába
3.3. A médiaetika szándékos közvélemény befolyásolása
3.4. A média és a médiaetika befolyása más professzióra
Harmadik rész: Az erkölcsi problémák jellemzői és megoldásai a médiában
I. Probléma, döntés, igazolás 142
1. Az erkölcsi "probléma" formulázása 142
1.1. A kettős hatás
1.2 Legkisebb rossz, legnagyobb jó
2. Mathews-Rivers-sablon 147
3. A sablon bemutatása néhány példán 149
3.1. Politikai lobbistákkal szembeni fellépés
3.2. Reklám-nyomás és média
3.3. A szexizmus hibájának elkerülése
3.4. Előítélet vagy információ?
3.5. Az agresszió, és más nem kívánatos viselkedések népszerűsítésének kerülése
3.6. A bűnöző leleplezése - a valóságba való beavatkozás tilalma
4. A vizualitás erkölcsi problémái a médiában 171
4.1 .Sokkolás
4.2. Vizuális torzítás a reklámban
4.3. A vizuális manipuláció eszközei
4.4. A fotóriportertől a paparazziig
II. Játékelmélet a médiaetikában 183
1. Fogolydilemma (újságíró-újságíró) 183
2. Nemek harca (politikus-újságíró) 188
3. Gyáva nyúl (riporter-riportalany) 192
4. Vezérürü (szerkesztő-tudósító) 195
5. Erkölcs és játékelmélet 197
5.1. Fogolydilemma
5.2. Nemek harca
5.3. Gyáva nyúl
5.4. Vezérürü
6. Összefoglaló táblázat 207
III. A média-mező erkölcsi viszonyai a gyakorlatban 210
1. Viszony a közönséghez 210
1.1. Objektivitás, függetlenség
1.2. Kiegyensúlyozottság
1.3. Mentálhigiéné
1.4. Reklámetika
2. Viszony a fonásokhoz 224
2.1. Viszony a riportalanyokhoz
2.1.1. Az elkészült interjút ne írja át a riportalany!
2.1.2. Pártatlanság cinizmussal?
2.1.3. A pártatlan újságíró kommunikációs helye
2.1.4. A két fő újságírói szerep használhatósága a riportban.
2.2. Szenzációhajhászás, zaklatás
2.3. Ártatlanság vélelme
2.4. Reklámetika
3. Viszony a szakmához 237
3.1. Újságírók közti kapcsolat
3.2. Reklámetika
IV. Az újságírói etikett 241
1. Köszönj és mutatkozz be! 241
2. Megszólítás 244
3. Viselkedés, kérdezés, öltözködés 245
4. Stílus 249
Melléklet
Magyar médiaetikái esetek '90-es évekbeli vizsgálata tartalomelemzéssel 252
Irodalom 271

Zsolt Péter

Zsolt Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zsolt Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Médiaetika és funkciói Médiaetika és funkciói

Szép állapotú példány.

Állapot:
2.480 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba