Bevezetés | 9 |
A társadalomtudományi nevelésre ható tényezők | 13 |
A preferált társadalmi-politikai értékek változásai | 15 |
Szabad világ (1776-1865) | 15 |
Fejlődő világ (1865-től a századfordulóig) | 17 |
Változó világ (a századfordulótól 1945-ig) | 18 |
A kölcsönös függőségek világa (1945 után) | 20 |
A historiográfiai-társadalomtudományi gondolkodás irányváltásai | 23 |
Romantikus nacionalizmus | 23 |
Evolucionizmus és pozitivizmus | 24 |
Prezentizmus és relativizmus | 25 |
Neopozitivizmus és relativizmus értékszemlélet | 31 |
A neveléstudományi gondolkodás irányváltásai és a reformmozgalmak | 34 |
A közoktatási rendszer kiépülése (első reformmozgalom) | 34 |
Az amerikai herbartizmus (második reformmozgalom) | 35 |
A progresszivizmus (harmadik reformmozgalom) | 36 |
Tudományos oktatás (negyedik reforrmozgalom: első szakasz) | 42 |
Értéknevelés (negyedik reformmozgalom: második szakasz) | 46 |
A "vissza az alapokhoz", majd a "kiválóság" jelszava (az ellenreform lépései) | 46 |
A társadalomtudományi nevelés történetének áttekintése. Az első és a második reformmozgalom | 49 |
A történelemtanítás kezdetei | 51 |
Az első reformmozgalom | 54 |
A Nemzeti Nevelési Társaság Tizes Bizottsága | 55 |
Az Amerikai Történelmi Társulat Hetes Bizottsága | 56 |
Az Amerikai Történelmi Társulat Nyolcas Bizottsága | 58 |
Az európai tananyagelrendezési elvek történeti fejlődése (visszatekintés) | 59 |
Az európia tananyagelrendezési elvek érvényesülése az első amerikai reformmozgalomban | 61 |
A második reformmozgalom | 64 |
A Nemzeti Nevelési Társaság Social Studies Bizottsága | 65 |
A social studies mozgalom első szakasza | 68 |
Az Amerikai Történelmi Társulat Social Studies Bizottsága | 70 |
A social studies mozgalom második szakasza | 77 |
A második reformmozgalom tantervelméleti konzekvenciái | 82 |
Az integráció fogalmának tartalma és kialakulása | 82 |
A táguló környezet elvére épülő tantervmodell beépülése a társadalomtudományi nevelésbe | 84 |
A social studies mozgalom hanyatlása a második világháború idején | 87 |
Törekvések a társadalomtudományi nevelés megújítására a második világháború utáni évtizedekben. A harmadik reformmozgalom | 91 |
A társadalomtudományi nevelés négy lehetséges alternatívája | 93 |
A harmadik reformmozgalom: neopozitivista szakasz | 97 |
Reform vagy ellenreform | 98 |
A reform fő iránya: a bruneri oktatáselmélet | 99 |
A New Social Sutides Projektek: hasonlóságok és különbségek | 101 |
Négy modellértékű projekt | 106 |
A Senesh Projekt | 106 |
A Bruner Projekt: a Macos | 108 |
A Taba Projekt | 113 |
A Fenton Projekt | 119 |
A neopozitivista szakasz tantervelméleti konzekvenciái | 125 |
Az interdiszciplinaritás fogalma és típusai | 127 |
A kucsfogalom-központú spirális tantervmodell | 127 |
A harmadik reformmozgalom: társadalmi relevancia szakasz | 130 |
A társadalmi relevancia igénye | 130 |
Irányzatok az értéknevelésben | 132 |
Helyzetkép | 132 |
Indoktrináció versus értékdöntési tudatosság | 134 |
A három alapirányzat | 136 |
Értékelemzés | 136 |
Értéktisztázás | 138 |
Erkölcsi gondolkodás | 140 |
A három alapirányzat hasonlóságai, különbségei és kritikájuk | 144 |
A társadalmi aktivista tanuló koncepciója az állampolgári nevelésben | 146 |
Az állampolgári nevelés értelmezése: cél, tantárgy, aspektus | 146 |
Két koncepció az állampolgári nevelés megújítására | 148 |
Amerikai politikai laboratórium | 148 |
Új hangsúlyok és megközelítések a társadalomtudományi tantervek tematikájában | 150 |
A pluralizmushoz köthető tematikai hangsúlyok és megközelítések | 154 |
A "black studies" dilemmája: a fekete szeparatizmus elkerülése | 155 |
Az "ethnic studies" dilemmája: az etnocentrizmus elkerülése | 155 |
A "women studies" dilemmája: a szexizmus elkerülése | 157 |
Az interdependenciához köthető tematikai hangsúlyok és a globális megközelítés | 161 |
A globális megközelítés és a rendszerszemlélet | 163 |
Témahangsúlyok a globális nevelésben | 164 |
Globális világproblémák | 165 |
Nemzetközi politikai összefüggések | 165 |
Nem-nyugati kultúrák | 167 |
A társadalmi relevancia szakasz tantervelméleti konzekvenciái | 168 |
Komparativitás | 169 |
Ahistorizmus | 170 |
Mini-kurzus rendszer | 170 |
Speciális programok a lassan tanulók számára | 171 |
A harmadik reformmozgalom hatása a gyakorlatra | 171 |
Virtuális tanterv | 172 |
Iskolai tantárgyi kínálat | 172 |
A New Social Studies Projektek használtsági foka | 173 |
Tanítási módszerek | 175 |
Az ellenreformmozgalom következményei | 177 |
Válsághangulat a social studies szakemberek körében | 177 |
A "Back to basics" hatása a társadalomtudományi nevelésre | 178 |
Összegzés helyett összehasonlítás: Social studies az amerikai és a magyar társadalomtudományi nevelésben | 182 |
Posztmodern és szubmodern | 182 |
Társadalomelvű és államelvű | 183 |
Egyén és közösség | 184 |
Egy más dimenzió - a nemzet | 185 |
Történelem versus social studies | 186 |
Irodalom | 189 |