Előszó
Nagy örömömre szolgált, hogy fiatal barátom, legkedvesebb tanítványaim egyike vállalkozott arra, hogy "Mathematikai mulatságok" czímen oly könyvecskét szerkeszszen, mely hivatva van némileg arra,...
Tovább
Előszó
Nagy örömömre szolgált, hogy fiatal barátom, legkedvesebb tanítványaim egyike vállalkozott arra, hogy "Mathematikai mulatságok" czímen oly könyvecskét szerkeszszen, mely hivatva van némileg arra, hogy a mathematikai problemák iránti érdeklődést az iskolában és ezen kívül is fölkeltse, s az olvasót némely általánosan elterjedt, és sokszor a középiskolai tanításanyagba egyáltalában bele nem illeszthető mathematikai kérdéssel foglalkoztassa.
Ilyen irányú könyv már igen sok van; a külföldi irodalom legjelesebb ilyen gyűjteményeit, melyekből a szerző anyagát válogatta, a könyvecske végén felsorolva találhatja az olvasó; még magyar nyelvű gyűjtemény is létezik; de az ezen munkácskánál sokkal elemibb, inkább csak a közkeletű számtani és geometriai rejtvényeket tartalmazza. Ez a könyvecske nemcsak ilyen, általánosan elterjedt, rendszerint elsőfokú egyenletek által megfejthető talányokat, mondhatnók, népszerű találós számtani feladatokat tartalmaz, hanem az említett külföldi jelesebb művek nyomán betekintést nyújt a számok csudás világába: adataival kissé közelebb hozza a nagy számokat felfogásunk határaihoz, bemutatja néhány szám és számsorozat meglepő szabályosságait, újabb, nem egészen közismeretű módokat közöl a számok kitalálásának annyira elterjedt szórakoztató játékához, megismerteti a mathematika egyik ősrégi, nem csak játékszerű, hanem tudományos szempontból is érdekes problémáját: a képeslapokban és ifjúsági iratokban is sokszor szereplő bűvös négyzeteket, közöl néhány mathematikai játékot, melyek között egyesek, mint pl. a 15 török és 15 keresztény, a farkas, a kecske és a káposzta átszállítása, Josephus és a barátjának megmenekülése stb. a mathematikai irodalom legrégibb problémái közé tartoznak és még ma is bizonynyal sokaknak igen kedves fejtörő gyakorlatúl fognak szolgálni. Még a mathematikai iskolai tananyag szempontjából is fontosak azok a fejtegetések, a melyek mathematikai hamisságok czímen egyes, még tanulók között is igen elterjedt hibás bizonyításokra vonatkoznak, megjelölve mindenütt a bizonyítás hibáját. Nem kevésbé fontosak a szorosan vett iskolai anyag kibővítése szempontjából azok a feladatok, melyek a síkidomok szétszedését és összerakását tárgyalják, s a melyek a mellett, hogy kedves játékul szolgálhatnak, egyuttal az egyenlő testű idomok összefüggésébe is mélyeb betekintést nyujtanak.
Vissza