Előszó
A Matematikai statisztika példatár I. 1970-ben tőrt ént megjelenése óta éppen négy év telt eh Ez idő elegendő volt arra, hogy igazolja hipotézisünket: helyes a programozott módszerrel való kisérletezés9 sőt a hallgatóság hasonló elméleti jegyzet megírását is évek óta igényli.
A példatár megjelenése után az első használókat - a Gazdasági Mérnök szak 1970/1971. és 1971/72. évi I. éves hallgatóit - közvéleménykutatás formájában kérdőívek segítségével megkérdeztük jegyzetünkről alkotott véleményükről.
E rendkívül hasznos információk birtokában született meg a példatár I. részének átdolgozott változata, és 1972-ben megkezdtük a jelenlegi jegyzet anyagának gyűjtését és kidolgozását.
E munka során az ipar és a műszaki-gazdasági élet számtalan területén dolgozó Gazdasági mérnök hallgató házi dolgozataiból válogattuk ki az általánosításra, a statisztikai módszerek bemutatására legalkalmasabbakat, majd általunk irányított hallgatókból összeállított teamek "előprogramozták" a feladatokat. Az így elkészült nyers programok képezték a jegyzet példáinak anyagát, egyúttal biztosítva azt is, hogy a program lépésnagysága és a kritikus pontok hallgatói szempontból kontrolláltak.
A matematikai statisztika elmélete és gyakorlati alkalmazása évről évre rohamosan szélesedik. Jegyzetünk ezért nem vállalkozhat még arra sem, hogy a felvett fejezeteken belül is teljességre törekedjék. Terjedelmi korlátok miatt nem tudtuk tárgyalni pl. a több szórásnégyzet összeállítására alkalmas Bartlett, Cohran próbákat, egy sor nemparaméteres módszert, és nem tudtunk kitérni a statisztikai próbák tervezésére, a bonyolultabb nemlineáris regressziókra és trendekre. E hiányokat a T. Olvasó az irodalomjegyzékben felsorolt széles körű hazai és külföldi szakirodalomból pótolhatja.
A példatár használata kapcsán felhívjuk a figyelmet arra, hogy a gyakorlati szakember - az alkalmazó - számára a matematikai statisztika eszköz, módszer, mely nagy segítséget jelenthet elemzésekben, döntések előkészítése során és a döntésben, de nem ez a probléma lényege, hanem a szakmai tartalom. Ezért jegyzetünket ne receptkönyvként forgassa a T. Olvasó, hanem igen alaposan fontolja meg, hogy az adott problémához melyik modell (módszer) illeszkedik a legjobban.
Vissza