Előszó
A Matematika I-II. jegyzet a Vízgazdálkodási Főiskolai Kar oktatási programja által körülhatárolt teljes ismeretanyagot tartalmazza. Az anyag tárgyalásakor figyelembe kellett vennünk azoknak a hallgatóknak a matematikai előképzettségét, akik a Kar levelező tagozatán végzik tanulmányaikat. Tekintettel arra, hogy jelentős hányaduk az oktatási reform életbelépése előtt szerzett érettségi bizonyítványt, részletesen foglalkoznunk kell a matematika olyan fejezeteivel is, melyeket ma már a középiskola is oktat. Bizonyos mértékű átfedést tesz szükségszerűvé az is, hogy hallgatóink egy része szaktechnikumokból jelentkezik a Főiskolára. Mivel ezekben az iskolatípusokban a gimnáziumok tantervi anyagának egy csökkentett terjedelmű változata szerint oktatnak, ki kell térnünk olyan részletekre is, melyeket az egységes középiskolai matematika tankönyvek tartalmaznak.
A két kötet által felölelt anyag egy olyan szisztematikus válogatás terméke, melyet a matematika érintett fejezeteiből á Kar sajátos igényei szerint végeztünk el. Kitértünk mindazokra a témakörökre, melyek a műszaki tárgyak oktatása során alkalmazásra kerülnek; tartózkodtunk azonban attól, hogy olyan anyagrészekkel terheljük hallgatóságunkat, melyek a teljesség szempontja alapján tárgyalhatók lennének. Természetesen a matematika logikai felépítése szükségessé teszi olyan ismeretek feltárását is, melyek közvetlen alkalmazásra nem kerülnek, azonban a belső szerkezet el nem hagyható alkotóelemei. E tételek ismertetése során azonban törekedtünk a tudományosság határain belül lehetséges maximális egyszerűsítésre. Több ízben - ahol ez megítélésünk szerint megengedhető volt - a tétel kimondására és néhány példával való illusztrálására szorítkoztunk, mellőzve a részletes és teljes logikai szigor alkalmazásánál sokszor terjedelmes bizonyítást. Igyekeztünk azonban az egyes fejezetek lezárásakor nagyszámú, válogatott feladaton bemutatni a megismert matematikai eljárás alkalmazását. Célunk a számolási készség, az alkalmazás képességének fejlesztése volt.
A matematikából nyújtott elméleti ismeretek színvonalát a kétlépcsős mérnökképzés második fokozatának igényeihez mértük. Annyit és oly mélységben kívánunk oktatni, amennyi a vízügyi szolgálatban dolgozó szakmérnök, gyakorlati szakember munkájához szükséges.
A jegyzetben használt terminológia, jelölések tekintetében alkalmazkodtunk a középiskolai tankönyvekhez és a Budapesti Műszaki Egyetem többi karán kialakult matematikai konvenciókhoz.
Tudjuk, hogy az oktatási reform, a közoktatás közeljövőben megtörténő felülvizsgálása és a felsőoktatás tanterveiben beálló változások szükségessé teszik a jegyzet szerkezetének későbbi átalakítását.
Vissza