Előszó
Ez a feladatgyűjtemény - hasonlóan az 5. osztály számára megjelent kiadványhoz - nem helyettesíti, csupán kiegészíti a tankönyvet, csak azzal együtt használható.
A feladatok egy (a gyakorlatban kipróbált és bevált) haladási ütemet és feldolgozási sorrendet képviselnek. Egyes feladatokhoz a továbbiakban újabb feladatok csatlakoznak, ezek sorszámát bekereteztük, feldolgozásukat föltétlenül javasoljuk. A fő gondolatmenethez közvetlenül kapcsolódó feladatokat normál betűtípussal, a felzárkóztatást, gyakorlást szolgáló, illetve kiegészítő jellegű feladatokat kisebb betűkkel nyomtattuk.
A margón O-rel jelöltük a könnyű, x-szel az átlagos nehézségű, négyzettel a bonyolultabb feladatokat, így minden tanuló megtalálhatja a képességeinek megfelelő feladatot, és egyúttal meg is bizonyosodhat képességeiről. Vannak feladatok, amelyek mellett több jel is szerepel. Ezekkel minden tanulónak foglalkoznia kell, mert ezek (az esetleg könnyebb) feladatok készítenek fel a nehezebb problémák megoldására.
Az Fm. jelzi, hogy a feladat megoldásához még szükséges a tanári irányítás, magyarázat. A Csm. jelű feladatokat csoportos feldolgozásra szántuk. A legegyszerűbb csoportmunka a tanulópárok közös tanulása. Két-három tanulópár összevonásával alakul ki a „kiscsoport". A csoportmunkában a jobbak már segíteni tudják a lemaradókat, de az elképzelések, tapasztalatok megvitatása, elmagyarázása során az ő tudásuk is szilárdabbá, sokoldalúbbá válik. Az Em. egyéni, a Hf. otthoni feldolgozásra utal.
A szövegben vastagabb betűvel szerepelnek azok az ismeretek, amelyek valószínűleg még magyarázatra szorulnak. Dőlt betűvel szedtük az utasításokat.
Egyes anyagrészeknél, illetve egyes - a témához nehezebben kapcsolódó - tanulók esetében még 6. osztályban is szükség van eszközökre, tárgyi tevékenységre. Ezt a tanári bemutatás, esetleg a táblai rajz nem képes pótolni. A magyarázat még kevésbé. Ezért feladataink egy része valószínűleg csak eszköz segítségével oldható meg. Ezt a margón [T] -vel jelöljük. Ezek az eszközök - a logikai készlet, a geometriai modellező készlet és a logikai lapokon túl - egyszerűen beszerezhetők vagy elkészíthetők. Az eszközhasználat mindig egy „felfedező" tanulási folyamat kezdő lépése. Ezekhez a feladatokhoz minden esetben kapcsolódnak olyan feladatok, amelyek az elvonatkoztatást, az általánosítást, a logikai rendezést segítik elő.
A tudáspróbákat gyakorlóórák keretében javasoljuk feldolgozni. Segítségükkel a tanuló és a tanár egyaránt tájékozódhat a pillanatnyi felkészültségi szintről, nem az osztályozás, hanem a további munka megszervezése céljából.
Vissza