Előszó
Olyan kartársak számára írtuk ezt a könyvet, akik matematikus oklevélszerző tanfolyamon nem vesznek részt, akik nem is akarnak matematikusok lenni, de körülményeik miatt tanítaniuk kell a számtant...
Tovább
Előszó
Olyan kartársak számára írtuk ezt a könyvet, akik matematikus oklevélszerző tanfolyamon nem vesznek részt, akik nem is akarnak matematikusok lenni, de körülményeik miatt tanítaniuk kell a számtant az általános iskola felső tagozatában. Éppen ezért ez a könyv a matematikának csak a legelemibb részeit tárgyalja. Anyaga alig több valamivel, mint az általános iskola tananyaga.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a kartársaknak nincs szükségük arra; hogy egészen az elemeknél kezdjék a matematika tanulást. Azért kezdjük mégis itt a könyvet, mert az általános iskolai tananyagot teljes egészében tárgyalni akarjuk. Ugyanis az általános iskolai tanításra vonatkozólag módszertani tanácsokat is akarunk adni. Ezt a célt nem külön módszertani rész beiktatásával kívánjuk szolgálni, hanem azzal, hogy az egész anyagot úgy tárgyaljuk, ahogy az általános iskolában tárgyalnánk. Azok a fokozatok, ahogyan a példákat nehezítjük, az általános iskolában betartandó fokozatok. Azok a szemléltetési módok, ahogy az egyes részleteket bemutattuk, azok, amelyeket mi általános iskolai gyakorlatunkban használni szoktunk. Így szolgáljuk a kettős célt: szakmai anyag ismertetése és módszertani útmutatás nyújtása.
Sok helyen támaszkodtunk a szovjet módszertani művekre, különösen Csicsigin és Bragyisz munkáira. Figyeljék meg a kartársak pl. azt a módot, ahogyan a közönséges tört, a tizedes tört, az arány és a százalékszámítás következik egymásból. Felhívjuk a kartársak figyelmét is erre a két könyvre, amelyekből igen sokat tanultunk.
Gazdag példaanyagot nyújtunk s a példák túlnyomórészét meg is oldottuk. Tanácsoljuk, hogy mielőtt a példa megoldását megnéznék, próbálják előbb önállóan megoldani még azokat a példákat is, amelyeket túl nehéznek találnak. Így alaposabb lesz a tudásuk. Ha tévednének, ne adják fel a reményt, mert jobban fejlődnek, ha nem tudják megoldani, s rájönnek a saját hibájukra, mintha minden további nélkül befogadják más emberek gondolatait. Ne sajnálják ezenkívül a fáradtságot, hogy már megoldott példáknál más megoldást is keressenek.
Vissza