Előszó
Egységes program az alsó és a felső tagozat számára
A 3. osztály számára írt taneszközök olyan tankönyvcsalád részei, amely 1. osztálytól 8. osztályig, majd az érettségiig egységes koncepció alapján építi fel a matematika - tananyagot. Ezért az alsó tagozatos tankönyvek előzményei a felső tagozatban általánosan használt matematikakönyveknek.
Ha az alsó tagozatban nem ugyanabból a tankönyvcsaládból tanítjuk a matematikát, mint a felső tagozatban, akkor 5. osztályban mintegy 4-6 hónap alatt tudjuk kiküszöbölni azokat a hiányosságokat, amelyek az eltérő koncepcióból, követelményekből és tananyagból adódnak. Ez nemcsak a tanító és a felső tagozatos matematikatanár összehangolt munkáját nehezíti meg, hanem súlyos gondot okozhat a felső tagozatba lépő gyermekek beilleszkedésében is.
Az egységes tankönyvcsalád alkalmazása lehetőséget nyújt a tananyag azonos elvek és követelmények szerinti felépítésére, ami zökkenőmentessé teheti az alsó és a felső tagozat közti átmenetet.
3. osztályban ezt az egységes rendszert a következő kiadványok képviselik:
Matematika 1-8. Mintatanterv
A szerzők figyelembe vették a Kerettanterv előírásait, matematikatanításunk hagyományait, a különböző követéses vizsgálatok és felmérések eredményeit, az eltérő körülmények között dolgozó iskolák igényeit (szociális háttérből adódó különbségek, heti óraszám, képesség szerinti bontás stb.). Ez a tantervi minta könyv alakban vagy lemezen térítésmentesen kapható a Műszaki Könyvkiadónál.
Matematika 3. Program
A tankönyv alapjául szolgáló program felépítése biztosítja, hogy az alsó tagozat végére a gyermekek magas szinten teljesítsék a Kerettanterv negyedik osztályos követelményrendszerét.
A program első részében részletes, 1-3 órás tömbökre lebontott tananyagbeosztás van. Ebben taglaljuk az ajánlott hat felméréshez kapcsolódó, illetve a félév végi és az év végi (minimumszintű és a minimumszintet meghaladó) követelményeket is.
A program második részében módszertani ajánlásokat találunk, amelyek a konkrét anyagrészekhez és a feladatok megoldásához kapcsolódnak. A befejező rész a követelményrendszert lefedő felmérő feladatsorok értékelését tartalmazza.
A mintatanterv, a program, illetve a közölt tananyagbeosztás csak ajánlás. A tananyagot a helyi tanterv tartalmazza. A feldolgozás mélységének és ütemének megállapítása a tanító joga és kötelessége. Ehhez elsősorban az osztályába járó gyermekek képességeit kell figyelembe vennie a helyi tanterv ajánlásai mellett.
A tankönyv és a gyakorlófeladatokat tartalmazó munkafüzet kétféle változatban jelent meg.
Vissza